den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har pratat med järnet här på forumet och han skulle kanse hjälpa mig med att ta fram en ricktigt fin turbo kolv som ska hålla för ricktigt höga effekter.

här är orginal måtten till att börja med.

Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Alltså hur den ska vara gjord eller ska han tillverka den oxå??
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Den ska tillverkas
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Vill ni ha tips på trix man använder?

man kan låta oljeskrapringens hål i kolven mynna in till kolvbulten.(pin oiler)
urfräst inuti för att spara vikt?
Accumulator spår mellan ringarna?
antispikspår mellan kolvkrona och översta ringen?
radiell gasportning?
Coating på kjolen?
Placering av kolvbulten? (race eller mormors bil?)
Kolvbultskvalite?

Kanske lika bra att förse dem med ventiluttag för 16v, då passar de fler motorbyggen.

Finns massvis att tänka på
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

grund förändrigarna blir att flytta ringarna lite för stadigare ringland sen förlänga kolven lite för mindre belastning på blocket(tydligen vicktigare än vad man tror) sen att göra den ricktigt grov på utsatta ställen och ricktigt stabila kolvbultar.

vikten blir givetvis lite högre men det kan man leva med på en sån typ av turbomotor.

de komer inte att ha utag för 16v det får man fräsa själv isåfall.

jag har fullt förtroende på järnet som har sten koll på hur det ska se ut, väntar att få höra vad han tror.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis mar 13, 2007 6:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
volvosmurfen
För mycket laddtryck

Inlägg av volvosmurfen »

Kanon, det här har jag funderat över också.
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av S.Strömbäck »

Vilket material ska ni göra den i? Och hur ska den tillverkas, en kolv är väl oftast inte helt rund förrän den har kommit upp i arbetstemp. Hur löser man sånt vid tillverkningen?
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: jens gustavsen; du har MAIL :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

Jag har fått prioritera diverse portningsjobb och beräkningar före detta men jag hoppas jag kan ha en bra design och prisuppskattning framme tidigast slutet april / början av maj.

Materialet blir AAxx18, smidd.

Jag snider inte till dessa mellan knäna själv om någon trodde det, köper av en välkänd kolvtillverkare efter min ritning.

Det här med specialkolvar är ingen magi, bara "bondförnuft" och väl avpassade ringar, nog tjocka ringland, tillräckligt med yta på den "tryckta" sidan av kolven mot cylindervägg. Hur man beräknar detta är en annan femma som jag gärna håller för mig själv. Inget svårt dock om man har kunskap om hur legeringen beter sig och har koll på tryckuppsättningar, accelerationer och driftstemperaturer.

Inga knepigheter som oljering i bulthål eller andra extrema trix med tveksam nytta annat än lättare plånbok.
En bra=stark och tjock 23mm bult eller om vi kan gå på chevy SB dimension Ø23.55mm så finns det mera att välja på.
Det har inte efterfrågats någon "super-duper lättviktsmodell" av kolv så det blir det inte, inte överjävligt tung heller i.o.f.

Stadig, det blir den.

Bör komma att likna denna Venolia-tillverkade (opel) kolven jag tog fram för några år sedan:
Mvh /Järnet
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det är ingen stress då båda de aktuella bilarna kommer att gå vidare med orginal kolvar i sommar med lågt laddtryck.

boströms amazon och halins super 7 i första hand sen skulle jag haft 4 st till min dyno test motor.

det borde ju gå att brotsha (stavning :oops: ) till 23.55mm utan att byta till större bustning?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön maj 18, 2008 1:52 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck

Inlägg av Dez »

Jag röstar för Cheva SB kolvbultsdiameter, eftersom jag har dylika vevstakar i nu (Eagle).
Godset i bussningen blev väl tunt efter uppbrotchning till 24 mm.
Lägg gärna på lite i taket på kolven oxo så att det finns marginal för de som behöver svarva ur gropen/plana av kolven. Alu är ju iaf ganska lätt.
Diametern på gropen kan istället vara något större än original B23 eftersom ytan på förbränningsrummet (mot kolven) inte är lika stor.
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

va?ska det bli beställning på kolvar?ja e på med 4 st!230 med 16v topp å turbo!
har inga roliga bilar!;)
hobbe-tobbe
För mycket laddtryck

kolv

Inlägg av hobbe-tobbe »

hur gick det med kolvarna? går det at beställa några?
Once a computer beat me at chess, But it was no match for me at kick boxing...
iadr
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av iadr »

I'm biased.

I think all reblock builds should be based around a b20 or b23 block, with crank offset ground to use Mits 4g63 rods. The rods bring bearing diameter down to 45mm (1.771") from 54mm. They help you end up with a near ideal blend of rod ratio (1.69) and piston height (37mm). Both are right in the range that allows you flexibility with dish and ring pack, and is a nice all-round rod ratio. A certain "loud-mouth" American is selling rod & pistons kits that exceed 2:1 rod ratio, for turbo use. Dumb. The 4G63 rods are available from close to a dozen suppliers in various quality/strength levels. They use either a 21mm pin (a little small) or a 22mm pin (ideal). The Volvo crank is good for 600-675hp, even "cut-down". The Porsche 944 turbo S ran 22mm pins...so bigger is not better.
Yes there are lots of .927" pistons pins, but there's no advantage.

As for the pistons- priorities for business reasons are with the guys making 200-380 hp. For them, a more modern, thinner ring pack (I have a line on terrific 96.78mm rings, which I have built with but not run yet), located lower on the piston, a 4032 (not 2618) material forged appropriately strongly, with well engineered skirt shapes... is what you want.
It would be nice to build just a bit of a scientific dish into it- a dish that is offset and under the exhaust side of the chamber. Something with some eyecatching shape, both for combustion & for "marketing"
One overbore (96.78mm)
two heights- 46mm & 37mm.
two CR- 8.85 & 11.75 (referencing near stock chamber volumes meaning 7.6-14:1 are all in reach...)
Stick with 8V, maybe 16v later.

Just my thoughts.
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Här är en bild på en B230 kolv från Diamond pistons.
Bild

/Christer
Skriv svar