Jag har fått prioritera diverse portningsjobb och beräkningar före detta men jag hoppas jag kan ha en bra design och prisuppskattning framme tidigast slutet april / början av maj.
Materialet blir AAxx18, smidd.
Jag snider inte till dessa mellan knäna själv om någon trodde det, köper av en välkänd kolvtillverkare efter min ritning.
Det här med specialkolvar är ingen magi, bara "bondförnuft" och väl avpassade ringar, nog tjocka ringland, tillräckligt med yta på den "tryckta" sidan av kolven mot cylindervägg. Hur man beräknar detta är en annan femma som jag gärna håller för mig själv. Inget svårt dock om man har kunskap om hur legeringen beter sig och har koll på tryckuppsättningar, accelerationer och driftstemperaturer.
Inga knepigheter som oljering i bulthål eller andra extrema trix med tveksam nytta annat än lättare plånbok.
En bra=stark och tjock 23mm bult eller om vi kan gå på chevy SB dimension Ø23.55mm så finns det mera att välja på.
Det har inte efterfrågats någon "super-duper lättviktsmodell" av kolv så det blir det inte, inte överjävligt tung heller i.o.f.
Stadig, det blir den.
Bör komma att likna denna Venolia-tillverkade (opel) kolven jag tog fram för några år sedan:
Mvh /Järnet