ombyggda mopeder

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Dahl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis dec 12, 2006 10:45 pm

Inlägg av Dahl »

kan man ladda ner MOTA nån stans prov version spelar ingen roll :?:
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

En grymt nedstrippad demoversion finns på hemsidan.
Den mest hjälpsamma biten (simuleringsfunktionen) är bortplockad i demoversionen samt en hel del andra funktioner.
Där finns även ett gratisprogram för expansionskammare byggda på blairs formler.

http://www.bevenyoung.com.au/mota.htm
Dahl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis dec 12, 2006 10:45 pm

Inlägg av Dahl »

nån som vet vad lämplig avgasduration skulle va till dtn ?
jag vågar inte ge mmig in på spol å insuget vet ja inte vart man ska ta är det dä neder stora man ska ta up eller de som är ovaan för en liten jävel ?
den ska va ganska pigg på toppen vet inte va den kan varva 6-7 tusen kanske den ska sticka iväg på
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Vad har du för spolduration nu?
En någorlunda hyffsad tumregel är att det bör skilja omkring 60-65 grader mellan avgas- och spoldurationen, mindre skillnad för mjukare register och vice versa.
Dahl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis dec 12, 2006 10:45 pm

Inlägg av Dahl »

spol duration är 90'
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

oj, det var inte mycket...

Omkring 150-155 graders avgasduration hade kanske kunnat passa då, men du lär nog inte plocka några hiskeliga effekter med de låga durationerna tyvärr.
Tycker att du borde överväga att höja upp cylindern (lättaste sättet att öka durationen), sedan slipa ner portgolven om du kommer åt och svarva av lika mycket du höjde upp från cylinderns topplocksida alternativt svarva till topplocket så att förbränningsrummet sticker ner i loppet med samma avstånd.

Annars kan du slipa av kolven mot spolarna om du skall öka durationen på det sättet, men squisheffekten blir det lite sisådär med då...

fast ioförsig, om motorn skall vara ganska lågvarvig så kan dessa låga durationer fungera...
Dahl
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis dec 12, 2006 10:45 pm

Inlägg av Dahl »

okej har du msn så vi kan prata där?
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Här är en FS1 jag byggde förut med rieju drac motor..
Bild
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Dahl skrev:okej har du msn så vi kan prata där?
Kolla din PM inkorg ;)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

MadHenrik skrev:oj, det var inte mycket...

Omkring 150-155 graders avgasduration hade kanske kunnat passa då, men du lär nog inte plocka några hiskeliga effekter med de låga durationerna tyvärr.
Tycker att du borde överväga att höja upp cylindern (lättaste sättet att öka durationen), sedan slipa ner portgolven om du kommer åt och svarva av lika mycket du höjde upp från cylinderns topplocksida alternativt svarva till topplocket så att förbränningsrummet sticker ner i loppet med samma avstånd.

Annars kan du slipa av kolven mot spolarna om du skall öka durationen på det sättet, men squisheffekten blir det lite sisådär med då...

fast ioförsig, om motorn skall vara ganska lågvarvig så kan dessa låga durationer fungera...
jag höjde upp cylindern på min k50 genom att svarva till en 2mm tjock plåt med ett hål som passade precis över cylinerns foder. som jag sen filade urtagen för kanalerna i. sen var det bara att plana av cylindern 2mm, jag tror att jag tog lite mer än 2mm, så att kolven vände exakt vid kanten på cylindern i alla fall. sklilnaden blev enorm. förr hade den bara som jämt, ganska lågt register, som var trist. efter höjningen så kom det ett rejält "klipp" på mellanregistret som höll sig upp i höga varv. :twisted:

Jag filade då även ner avgas kanalen så inte kolven vände under den, de andra kanalerna var redan så pass långt under så det klarade sig efter höjningen :)
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

T_Fahlgren skrev: jag höjde upp cylindern på min k50 genom att svarva till en 2mm tjock plåt med ett hål som passade precis över cylinerns foder. som jag sen filade urtagen för kanalerna i. sen var det bara att plana av cylindern 2mm, jag tror att jag tog lite mer än 2mm, så att kolven vände exakt vid kanten på cylindern i alla fall. sklilnaden blev enorm. förr hade den bara som jämt, ganska lågt register, som var trist. efter höjningen så kom det ett rejält "klipp" på mellanregistret som höll sig upp i höga varv. :twisted:

Jag filade då även ner avgas kanalen så inte kolven vände under den, de andra kanalerna var redan så pass långt under så det klarade sig efter höjningen :)
Precis så bör man göra om man inte har tillgång till jävligare verktyg för att komma åt spolarna...
Skriv svar