hur många hk ungefär tror ni?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

hur många hk ungefär tror ni?

Inlägg av landin_82 »

Har köpt lite nya grejor till bilen och tänkte ifall ngn som har lite mer erfarenhet kunde uppskatta effekten lite kanske?

b230et (nyrenoverad bottendel)
531 topp, med lite uppputsade kanaler å vx3 kam, orginal ventiler
KKK k26 turbo
egenbyggt grenrör (extraktor typ)
större alu ic med grövre tryckrör
chippad
öppet filter
3" avgas med 1st dämpare
elfläkt
Kommer väl ladda 1 -1,1 tror jag
Dump
ställbart kamdrev
Orginal spridare

Sen om ni kunde slänga upp lite mer ideèr om vad man kan göra här näst,

mvh daniel
Senast redigerad av landin_82 den tor mar 22, 2007 1:28 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är väl framför allt original spridare/motorstyrning, laddtryck och turbon som kommer vara din begränsning. Allt mellan 150-300 hk säger jag.

Du får ursäkta, men jag tror inte någon kommer ge dig ett vettigt svar..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av landin_82 »

va är de för mer info som behövs för att kunna få ett vetigt svar då?

Så jag borde då fixa större spridare å lmm och köpa större turbo å ladda på mer?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

landin_82 skrev:Så jag borde då fixa större spridare å lmm och köpa större turbo å ladda på mer?
Ett riktigt styrsystem borde stå högst på önskelistan.

Om jag frågar så här.. Hur tunear du in motorn? Eller hur har du tänkt göra det med originalsprutet så det liknar nåt? Hur har du någon aning om vilken förtändning eller bränsleblandning du kör vid olika varv/tryck?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av landin_82 »

Hade väl försökt köra med orginal sprut så länge som möjligt, Annars har jag väl sett att smt6 (eller vad de heter) är relativt billigt och ska tydligen funka bra? Motorn sitter dock inte i bilen än så den är inte uppstartad, så jag vet inte ngt om förtändningen och bränsleblandningen vid dom olika varven


Om jag omformulerar frågan lite och skriver:

Vad behöves göras på en orginal 740 tic (b230et) för att komma upp till runt 300hk sträcket, Går de med orginal sprut?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

finns väl dom som tagit ut över 400 hästar på lh2.4at, dock mappat å grejat så nog går de alltid.
shorty
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 05, 2007 8:53 pm

Inlägg av shorty »

vad har du för orginal sprut ? lh 2.4 ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

frågan är bara om det kostar mer att mappa ett orginal sprut 1 gång än att köpa ett typ vems eller liknande som man kan finsjustera gratis hur många gånger som helst :?

en annan sak är om man måste använda org insprutningen av nån anledning (volvo orginal cupp eller för att klara besiktning??)
Användarvisningsbild
landin_82
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 04, 2007 5:29 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av landin_82 »

om jag omformulerar mig lite igen då :D

Någon måste ju veta ett motor recept på en b230et/ev ft block som garanterat ger över 300-350hk, ja menar bör ju vara fler här inne som gått över dom hk antalen med en b230? Tänkt inte på budget eller ngt utan bara ett recept som garaterar över 300hk med en bra mappning då såklart :D
Volvo 745/945 Turbo
Golf mk2 Extremt låg glidarbil
Golf mk1 RWD Projekt
Ford Sierra Xr4i -83
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

om inte budgeten spelar nån roll så kika lite på vad kolfiber pv´n eller str kört med för prylar. då hamnar du garanterat på "rätt" sida 300 strecket ;)
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Vad jag har hört, så ska axiallagret till veven på b230ET blocket ge vika ganska fort/lätt om. Men det kanske bara är en sägen ?
Skriv svar