Bilder och info Stromberg Tryckinstallation

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Bilder och info Stromberg Tryckinstallation

Inlägg av henkeboi »

Jag har hela tiden tänkt köra med k jetronic i min blivande turbomotor, men nu när jag har läst runt på forumet så verkar en strombergare MYCKET smidigare. Ni talar om att man kan ladda max ca 0,9bar och en strombergare räcker till ca 200hk? kan detta stämma? 240turbo k jetronic räcker ju oxå till max 200hk original och det är ju en jävla massa jobb att installera sånt sprut om man jämför..hehe..
Jag har aldrig sett en motor med en eller flera strombergare på trycksidan..så jag skulle vilja få mer info och bilder på tryckinstallationer med strombergförgasare och höra ännu mer erfarenheter och åsikter.

tacksam för svar..

mvh

Henke
Da_Snake
För mycket laddtryck

Inlägg av Da_Snake »

Där har du några bilder på en B21A med R-sport kit, går tillräckligt bra för att skrämma en och annan BMW i rödljusen i alla fall, laddar ca 1 bar.
http://w1.587.telia.com/~u58704684/Hasse/

Strombergaren räcker längre än ett vanligt K-jet om du har en ordentlig soppapump och en välslipad nål, orginalpumpen till R-sport kittet orkar inte mer än ca 0,9-1,0 bar om den är i bra skick.

Elpumpar och en tryckregulator som höjer trycket vid laddtryck är en mycket bättre lösning än orginalpumpen.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

ok tack så mycket...då skulle jag behöva rekomendationer på pumpar o bränsletrycksregulatorer. jag har ett antal BTR ligger ..de är på 2,5-3bar kan jag använda mig av nån av dom? och det är bara att kapa och slipa nålen lite vassare eller köpa en misab turbonål som räcker för att förgasaren ska fungera med tryck? bränslepump kan jag ta från en 240T eller måste jag köpa nån ny dyr sak? hur gör jag med returen? kanske bör tillägga att jag planerar effekt runt 200hk (turbointercooler).
tack på förhand

mvh

Henke
Da_Snake
För mycket laddtryck

Inlägg av Da_Snake »

240 turbopumpar funkar fint. Tryckregulator måste vara en för förgasarbruk, minns inte vad strombergare vill ha för tryck men jag har för mej att det är ca 0,3 bar.
Returen drar du tillbaka till tanken.
Misab:s turbonål är den klart lättaste lösningen, det tar ett tag att få till en bra nål om man ska slipa om en orginalnål.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

hur höga laddtryck tål trombergaren ?? klara den 1.5???
Och kan man plocka 350 hk ur en eller behöver man två?
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

skulle vara rätt bekvämt om man satte dit två strombergare och körde turbo, det är ju en enkel förgasare och funkar hyffsat. Slippa rappla med dubbla förknasare som sedan ska bestyckas och justeras.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Schlorven skrev:skulle vara rätt bekvämt om man satte dit två strombergare och körde turbo, det är ju en enkel förgasare och funkar hyffsat. Slippa rappla med dubbla förknasare som sedan ska bestyckas och justeras.
2 strombergare utan att köra med en dubbelinstallation? menar du sätta dom i serie då? :?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

En sug och en tryck?
Skulle det funka förresten? Man kan ju inte köra med IC och Dump, men det vore ju i alla fall lite annorlunda...
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Man lär nog inte sätta dom i serie... vad skulle det va för vits med det? mer bränsle, samma mängd luft?
Ne, i så fall kör man med dom parallellt!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Ne man jag menar att man sätter dom i linje, en stromberjare för två cylindrar, sedan gör man en plenum kammare. Då kan man ju köra med ic och dump. Blir som en weber installation fast med strombergare.............
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Jag menar tryck
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jo, jag anade det. Fick bara en fultanke ovan på nånting som ingen annan gjort. Men jag tänkte nog inte igenom det så bra innan jag skrev...
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Menar du att sätta typ 3 st su efter varandra, har en föredetta jobbar kompis som känner några i umeå som har provat det, men det var nog ett bra tag sedan
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Da_Snake skrev:240 turbopumpar funkar fint. Tryckregulator måste vara en för förgasarbruk, minns inte vad strombergare vill ha för tryck men jag har för mej att det är ca 0,3 bar.
Returen drar du tillbaka till tanken.
Misab:s turbonål är den klart lättaste lösningen, det tar ett tag att få till en bra nål om man ska slipa om en orginalnål.
Nån som vet vilket bränsletryck dom ska ha? Funkar det med malpassi BTR för förgasarbruk? är den justerbar? nån som har en till salu?

mvh

Henke
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Finns att köpa på kg eller misa, du har råd :lol:
Kostar 1000-1500 kr tror jag
Skriv svar