Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Idag har jag beställt rör, till det som fattas i buren för att kunna besiktiga 7.50.

Sen har de gått troll i renoveringen av camaro motorn. Grejorna kommer f.n alldrig hem så man kan få ihop skitet. Hänger just nu på ventiltätningar, hoppas dom kommer imorgon eller på torsdag. Så jag kan få ut Camaron från garaget så Taunusen slipper frysa mer nu.. :(

Har bestämt mig nu med, kommer köra med singel snurra. Förmodligen en BorgWarner s475.
Har även funderat en del på mitt insug så jag hoppas att de kommer bli bra. :) Kommer bilder så fort jag har börjat med det.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Vad är de för "hk" spec på cat stakarna?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

mh skrev:Vad är de för "hk" spec på cat stakarna?
Har faktiskt inte kollat om de står något på Papperna till dom. ska kolla de sen.
Men om man ser vad Sten Parners "no name" 4340 h-profils stakar pallar så, kan man ju fråga sig om inte dessa passar??
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

klabbe.p skrev:
mh skrev:Vad är de för "hk" spec på cat stakarna?
Har faktiskt inte kollat om de står något på Papperna till dom. ska kolla de sen.
Men om man ser vad Sten Parners "no name" 4340 h-profils stakar pallar så, kan man ju fråga sig om inte dessa passar??
Parners stakar är eagel stakar.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

r.friborg skrev:
klabbe.p skrev: Har faktiskt inte kollat om de står något på Papperna till dom. ska kolla de sen.
Men om man ser vad Sten Parners "no name" 4340 h-profils stakar pallar så, kan man ju fråga sig om inte dessa passar??
Parners stakar är eagel stakar.
Jo de sägs ju de men är de bekräftat??
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man mäter upp och kollar stakarna väl med precisionsverktyg och kollar bultarna så ställer nog inte stakarna till nå problem.

vevstakar är ju inga avancerade grejor egenteligen när motorn inte ska varva så mycket eller köras i 24timmars lemans race.

skulle gissa att 98% av alla aftermarket-vevstakar är kina-tillverkade i dag, undantag verdi och corillo.

de lite dyrare är nog bara hand mätta i usa men kommer från liknande fabriker som de billigare.

en liten oroväckande sak är att det tydligen cirkulerar ARP vevstaksbultar av pirat kvalite, såna vill man nog inte ha.

kolla noggranare på kolvbultarna så de är nog kraftiga.


http://www.catpep.com/searchengine/searchengine.asp
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Det man kanske bör fundera över är varvtal och effekt när man väljer vevstakarna.
Vevstakarna jag köpte är specade för 700/750hk vid 7500varv. Men som i mitt fall där jag har mitt maxvarv vid 6000, så skulle jag tro att dessa håller för 750+
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:Det man kanske bör fundera över är varvtal och effekt när man väljer vevstakarna.
Vevstakarna jag köpte är specade för 700/750hk vid 7500varv. Men som i mitt fall där jag har mitt maxvarv vid 6000, så skulle jag tro att dessa håller för 750+
det är på en sugmotor, på en kompsänkt turbo motor håller de till dubbla eller mer utan problem :)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:
Driddler skrev:Det man kanske bör fundera över är varvtal och effekt när man väljer vevstakarna.
Vevstakarna jag köpte är specade för 700/750hk vid 7500varv. Men som i mitt fall där jag har mitt maxvarv vid 6000, så skulle jag tro att dessa håller för 750+
det är på en sugmotor, på en kompsänkt turbo motor håller de till dubbla eller mer utan problem :)
Jag skrev ju 750+ :lol:

Men specen gäller sugmotor som sagt.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Tittar man här så verkar de ju inte helt kass..
http://www.catpep.com/catproducts/conne ... ingrod.asp

Men man måste ju mäta upp dom nogrant, precis som med allt annat.
Tror själv inte att det är ren skit.
Är Som Jens säger nogran uppmätning.

Det står Att de är ARP bultar på mina stakar, men dom kan man ju såklart köpa nya så man är säker på att de inte är piratkopior som sitter i.

Jens: Vad menar du att jag ska kolla upp med kolvbulten??
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

arp har haft problem med vissa "batchar" med bultar,så ett tips är att köpa dessa direkt från usa,så man inte får några gamla hyllvärmare från problem tiden.
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Kadett city -77 snart 2.4cih
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

vince:
Det kommer jag förmodligen att göra, för att vara säker på riktiga grejor. Sen har jag kollat lite på den lille mätmaskinen på jobbet så jag kan mäta upp mina stakar o se så att dom är ok, för då kör jag med dom.


Iövrigt så kommer bilen att flytta in i garaget imorgon för nu är camaron så pass klar att den går o ta hem. :D :lol:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Äntligen så har bilen fått sin plats!!

Inlägg av Klabbe Persson »

Idag har äntligen bilen fått sin plats i garaget så att jag kan börja pilla med den :)

Bild
Här står den :) Fin va?

Bild
Liten bild på hur de set ut under bakluckan. Men fuelcell osv.

Bild
Här är instrument panelen. Special beställd laddtrycksmätare som passar in där orginal hastighets mätare satt.

Bild
Dom fina hjulhusen.

Bild
Här ska rovan få plats...är de iaf tänkt.

Bild
Bild
Ett par bilder till på motorummet.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Nice!
Nästan så man blir avis på en färdigbyggd bil=) Lycka till
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

härligt.. det har suttit turbo i förut?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar