Sida 68 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör feb 16, 2013 7:16 pm
av Daniel-635
Lugn Erik, det kommer !

Men först måste koppla lite till...

Jag har gjort en plåt att montera bakom höger framlampa. (Gissar att original plasten försvann vid ett glödlampsbyte i november 1986, men kan ha fel)

Bild

Plåten tjänstgör även som en smärre elcentral.

Bild

Här sker nu all styrning av kylfläktar och Oljepumpen, samt övervakningen av oljepumpen.

Att det blev så mycket reläer beror på att jag byggt upp en del logik med dessa.
Så den enda egentliga matningen som sker här är till Oljepumpen, kylfläktarna går nu via bilens original reläer, men styrs från VEMS istället för givarna i kylaren.

Funktionen är tänkt som följande.

Kylfläktar går vid programmerade temperaturer, men bara när motorn går.
De är alltså ihopkopplade med oljepumpens styrning som i sin tur slavar på bränsle pumpen.

Men i och med att kylfläktarna nu är inkopplade till bilens ordinarie system, avlastas dessa när man kör med startmotorn.

Från matningen till oljepumpen går en kabel via nivåvakten, sen till ett relä.
Om detta relä faller så tänds varningslampa i instrumentpanelen.
Lampan tänds ju då alltså både om pumpen ej får spänning eller om nivåvakten indikerar hög oljenivå.

Dessutom sitter här lite extra relä för eventuella tillkommande funktioner som att varva ner oljepumpen på låga motorvarvtal.
Och även kabel för eventuell tempmätare på pumpen.

Vill man får det avancerat (krångligt) så kan man...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön feb 24, 2013 7:28 pm
av Daniel-635
Tänkte först kopiera Erik jakans servo kylning, men fick inte till det, det är så attans trångt nere vid pumpen på min bil.
Så jag sökte ny inspiration under huven på min 528a som har kylning monterat original, och drog rören mer liknande som den har.

Bild

Tillverkat i återanvända aluminium rör i dimension 12x1,5mm några bitar från en gammal TV antenn och resten från ett par gamla Swix skidstavar :hihi:

Här är slingan framför kylarna, hade först tänkt att ha rören obehandlade, men skidstavarna vart eloxerade och blev lite fula när man bockade dem, så det fick bli mattsvart.

Bild

Kalibrerat wastegates, lyfter 3mm mätt på stången vid ca. 0,5 bar.

Bild

Slangdragning till bakre snurran.

Bild

Dom hamnar rätt illa till, men det är tjockväggig bränsleslang så dom tål bra med värme, och ska även skyddas på ovansidan av en plåt senare.

Bild

Minnesanteckning, avgastempgivaren ska sticka ut 65-67mm.

Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön feb 24, 2013 9:37 pm
av bmw02touring
Behöver jag skriva att det ser förträffligt ut?
Är övertygad om att hon kommer bli trevlig med nya aggen.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön feb 24, 2013 10:27 pm
av subw000fer
Att det ser förträffligt ut behövs inte skrivas egentligen, för inget är ju mer solklart när man ser bilderna.
Men man måste ju skriva något känns det som... Du får fem av fem toasts, alla tummar upp och ett expertutlåtande: http://www.youtube.com/watch?v=n42l-btusz0

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön feb 24, 2013 11:45 pm
av Toni
Bästa sättet att använda skidstavar, enl min (skånska) mening! :hihi:
Snyggt stuvat.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör mar 02, 2013 6:30 pm
av Daniel-635
Tack grabbar !

Monteringen fortskrider, det går inte fort, men det går sakta :wink:

I början på veckan gjorde jag ett litet T-rör då jag inte hittade något som passade i gömmorna.
I ett par dagar vart det borta, tills jag hittade det i myntfacket :doh:
Tänk om man ändå slapp vara tankspridd...

Bild

Nåja, det lilla T-Röret är till Dumpventilerna och sitter numera monterat under denna värmeskyddspåten.

Bild


Jag krängde även av Bakdäcken för att växla plats på dem, då jag tyckte det var dags att köra lite även på yttersidan av däcket :whistle:
Tyvärr såg jag att sprickan i ena innerbanan delvis kommit tillbaka.

Bild

Förra gången svetsade jag det med 4043 tillsats, men överväger att ta 5356 istället, och se om det håller bättre.
På pappret är det ett bättre val iallafall.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön mar 03, 2013 12:47 pm
av erikjakan
Soft!

När beräknar du att bromsningen blir?

BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön mar 03, 2013 7:24 pm
av Ante Karlsson
Skulle tro att du inte fick bort hela sprickan förra gången. Borra hål i änden på sprickan samt förvärm gärna fälgen. Så du inte får en ny spricka när
det svalnar.

Har svetsat massor av fälgar med 4043,har aldrig varit några problem. Men kanske är någon konstig legering i din fälg.

Varför tyckte du 5356 ska vara bättre?

/Ante

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön mar 03, 2013 8:14 pm
av Daniel-635
Ante jag gjorde precis som du sa förra gången, fogat och svetsat från båda håll.

Bild
Bild

Är det splitfälgar med trycksvarvade banor du svetsat eller är det gjutna / smidda fälgar ?

5356
Sträckgräns, MPa 120 Brottgräns, MPa 265 Förlängning, A4 % 26 Förlängning, A5% 26
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=131478

4043
Sträckgräns, MPa 55 Brottgräns, MPa 165 Förlängning, A4 % 18 Förlängning, A5% 18
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=131534

Så 5356 tyder jag att vara både starkare och mer elastiskt, men å andra sidan ska 4043 vara just bra mot sprickor, därav att jag svetsade med den förra gången...
Tål att funderas på, kom gärna med nya idéer.





Montaget fortsätter, egentligen säger denna bilden en hel del om hur packat det blir.
V-Bandsklämman vart tvungen att sitta så här illa mellan avgashuset och flänsen, för längre bak/ner kom styrarmen i vägen.

Bild

Ett ställe där jag inte reflekterat över att det kan bli värme problem, slangen till tryckröret sitter bara 2cm från downpipen, men den har ju nästan 4 lager bandage så det klarar sig nog.

Bild

Nåja, efter ett antal svordomar över att det är lite extra bökigt så kom jag till slut så långt att det vart dags för UPPSTART :thumbright:

http://www.youtube.com/watch?v=62Uq6XWP ... e=youtu.be

Åh lukten från härdande värmefärg och avgasbandage :dance2:

Erik, skulle tro att Dyno ligger minst en månad bort, ett par kommande helger är bokade "utanför garaget" och jag vill nog köra lite för att se att allt funkar fint.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön mar 03, 2013 8:29 pm
av Grusbusen
Kul med uppstart :thumbright: Fick du någon känsla för hur ny aggregaten spolade när du torrgasar VS GT17 snurrorna?

BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön mar 03, 2013 9:46 pm
av Ante Karlsson
Hej igen.
Ditt förarbete såg ju fint ut. Vart sprack det denna gång?

Jag har svetsat alla typer av fälgar tror jag,med 4043. Tycker denna är lite bättre när det gäller att undvika sprickor i svetsen samt angränsande till svetsen. 5356 använder jag sparsamt ,mest när jag vill få en fin yta vid bearbetning,lr tex under ett ventilsäte där jag vill ha lite starkare material. Samt såklart beroende på vilka material jag aka sammanfoga.
Finns ju även ren Alu tillsats som kan funka bra.

Förvärmde du fälgen?
Vet inte vad det är för fälg du har,men kan ju vara värmebehandlad Alu.

Har sett exempel på härdad Alu tex 6082 t6 som förlorat 50% av sin styrka pågrund av värmepåverkan.

Alu är ju ett underbart material att arbeta i! ;). Mycket oförutsägbart!

/Ante

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån mar 04, 2013 7:56 am
av dundersmurfen
Kul att det ryker igång, väldigt mycket det ryker. Måste vara tecken på att det är välgjort ;)

Vad använder du för stuff på turbinhusen, dom har sån där fin fabriksfinish?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån mar 04, 2013 12:01 pm
av Timsan
Kan det vara ugns-svärta? :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån mar 04, 2013 12:18 pm
av Daniel-635
Filip, svårt att säga ang. spool på aggregaten, men man hör ju på videon att det tjuter till ganska kvickt, men här är bilen utan ett tryckrör.
Får nog provbelasta på 5an och vänsterbromsa lite någon kväll.

Det är bara vanlig Biltema svart värme färg får väl se hur det håller.
Ugnssvärta har jag kört med innan och funkar ganska bra det med, men är lite kletigt att få på.




Ante.

Sprickan vart mitt i svetssömmen, dock inte delad ut i 3 sprickor som tidigare, och kanske 5mm kortare.
Fälgarna är OZ-Racing 3 delade split fälgar.

I början på detta klippet från 2010 är det med lite bilder på fälgarna.

http://www.youtube.com/watch?v=VZ46Xk88U9U&lr=1

Ganska säkert är banorna härdade / åldrade på något sätt, och förmodligen återfår de aldrig fulla styrkan igen efter svetsning.
Det som är knepigt, jag fick svetsa och rikta flera av banorna när jag renoverade fälgarna.
Men den banan som vart sprucken är 100% rund, inbyggda spänningar i materialet som orsakar sprickor ?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis mar 05, 2013 1:38 pm
av Ante Karlsson
Hej!

Prova å förvärm innan svetsning, om du inte redan gjort det. Samt lägg endast en sträng på varje sida(för spänningar skull). Ser ut som om du har värmt på svetsen fram och tillbaka. Man tillför ju mycket spänningar då ,samt kan påverka tillsatsen till det sämre.

Mycke ideér nu ,men fälgarna måste ju gå att rädda! :thumbright:

/Ante