Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byggsäsongen har börjat
Nice!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Jag har försökt mejlat 5 olika firmor som formar plast och ingen av dom svarade ens på mailen (där försvann plan A), vilket gjorde att jag fick prova att forma dom själv, vilket jag gjort nu.
Det gick väl sådär. Sidorutorna var det inga direkta svårigheter att fixa. Det var bara att hänga upp dom i pulverlacksugnen och värma och sen ta ut dom och lägga i gjutformen för dörrarna.
Men framrutan var mer motsträvig först blev jag tvungen att bygga en ugn att värma plasten med, var in på Biltema och köpte 11st infravärmare och sen lite plåt och isolering.
Började med att försöka forma Polycarbonat först, men den blir mjuk vid 170 grader och börjar bubbla vid 180, det blev bubblor och han stelna innan det blev helt nedsuget. (där försvann plan B)
Plan C var att använda plexi och sen lägga en solskyddsfilm på rutan för att hindra splitter, det gick att forma till rätt form, men av värmen började spacklet på pluggen svettas och gav en knottrig yta på rutan, dessutom var den alldeles för sprick benägen. (där försvann plan C)
Nu är det bara plan D kvar och det är att få tag på dom där finnarna som formar glasrutor. Vad heter firman?
Ungen, inte vacker men gick att komma upp i över 180 grader i den

Plasten nedsugen

Ligger på plats och där syns knottren.

Sidoruta i formen

Sido rutan till kapad.

Det gick väl sådär. Sidorutorna var det inga direkta svårigheter att fixa. Det var bara att hänga upp dom i pulverlacksugnen och värma och sen ta ut dom och lägga i gjutformen för dörrarna.
Men framrutan var mer motsträvig först blev jag tvungen att bygga en ugn att värma plasten med, var in på Biltema och köpte 11st infravärmare och sen lite plåt och isolering.
Började med att försöka forma Polycarbonat först, men den blir mjuk vid 170 grader och börjar bubbla vid 180, det blev bubblor och han stelna innan det blev helt nedsuget. (där försvann plan B)
Plan C var att använda plexi och sen lägga en solskyddsfilm på rutan för att hindra splitter, det gick att forma till rätt form, men av värmen började spacklet på pluggen svettas och gav en knottrig yta på rutan, dessutom var den alldeles för sprick benägen. (där försvann plan C)
Nu är det bara plan D kvar och det är att få tag på dom där finnarna som formar glasrutor. Vad heter firman?
Ungen, inte vacker men gick att komma upp i över 180 grader i den

Plasten nedsugen

Ligger på plats och där syns knottren.

Sidoruta i formen

Sido rutan till kapad.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Hör efter här:
http://www.autover.se/
http://www.autover.se/
Stefan Enlund
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Tidningen Wheels hade nån projektbil dom formade en ruta i plast till, kanske finns nåt tips där? Är väl kanske inte så lätt att få fram just den tidningen kanske..
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
menar du turbinbilen?
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Såg ett program om hotrod bygge där dom skulle göra framrutan till någon form av leksaks bil dom byggt i riktig storlek. Där formade dom rutan mot en mall i metall. Kanske funkar för din del med. Om du gör en mall i plåt först och sen bara värmer plexiglaset så pass så det formar sig. finns väl en risk att metallen rör på sig men det kan man ju alltid styva upp med plywood eller något annat. Dom körde inte med vakuum utan lät det sjunka ner i formen. Annars blir det bra i vanlig ordning. 

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Mycket imponerande formning av framrutan! Trist med bubblor och knottror.
Skulle inte PET format med din egen metod kunna vara ett alternativ?
Jag har ingen erfarenhet av bilrutor i plast, men det verkar mjukna vid rel. låg temp och vara slagtåligt även vid låg temp.: http://www.vink.se/Files/Billeder/SWEDE ... vak-UV.pdf
Skulle inte PET format med din egen metod kunna vara ett alternativ?
Jag har ingen erfarenhet av bilrutor i plast, men det verkar mjukna vid rel. låg temp och vara slagtåligt även vid låg temp.: http://www.vink.se/Files/Billeder/SWEDE ... vak-UV.pdf
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
hur pass djupa är knottren?
Är det ythärdad plast?
Jag tänkte du kunde våtslipa och polera, ev lägga klarlack som det är på moderna bilars lyktor
Är det ythärdad plast?
Jag tänkte du kunde våtslipa och polera, ev lägga klarlack som det är på moderna bilars lyktor
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
knotrigheten är ganska ordentlig, dessutom var plexin aldeles för sprickbenägen, när jag borrade och kapade i den.
Men varit och köpt Wheels nu och nu vet jag vad den finska firman heter så jag skickar ett mail dit. Är alltid bättre med en glasruta än en plast.
Men varit och köpt Wheels nu och nu vet jag vad den finska firman heter så jag skickar ett mail dit. Är alltid bättre med en glasruta än en plast.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Imponerande bygge och uppfinningsrikedom
När jag formade min bakruta till Amazonen använde jag 4mm "repfri" Polykarbonat.
Placerade den grovt utskurna rutan mellan två gamla original glasrutor, stoppade sedan in paketet i
en ugn som normalt används för avspänningsglödgning av ståldetaljer. Min ruta har inte lika komplex form
som din men kanske skulle gå att använda sig av något liknande? Är nog viktigt att säkerställa jämn temp i hela
formen, förmodligen enklare om man hittar en stor ugn att baka i.
Körde den 45 minuter i ca 130 grader. Lät skyddsplasten sitta kvar under processen.
Skyddsplasten hade bubblatsig men ej påverkat PC plasten, så rutan blev bra efter att plasten avlägsnats.
Köpte min plast här: http://www.plasticwindows.se/plastrutor-6145557

När jag formade min bakruta till Amazonen använde jag 4mm "repfri" Polykarbonat.
Placerade den grovt utskurna rutan mellan två gamla original glasrutor, stoppade sedan in paketet i
en ugn som normalt används för avspänningsglödgning av ståldetaljer. Min ruta har inte lika komplex form
som din men kanske skulle gå att använda sig av något liknande? Är nog viktigt att säkerställa jämn temp i hela
formen, förmodligen enklare om man hittar en stor ugn att baka i.
Körde den 45 minuter i ca 130 grader. Lät skyddsplasten sitta kvar under processen.
Skyddsplasten hade bubblatsig men ej påverkat PC plasten, så rutan blev bra efter att plasten avlägsnats.
Köpte min plast här: http://www.plasticwindows.se/plastrutor-6145557
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Hej Robert!
Jag har bekanta inom båtracingen som tillverkat rutor till båtar med cockpit. Dessa rutor är väldigt komplexa ( liknande din ) och dessutom har krav på hållfasthet! Dom är trevliga och hjälpsamma och kan säkert ge lite råd om vad som funkar och inte funkar....
Hör av dig om du vill ha kontaktuppgifter......
076-7768927.
//Freddan.
Jag har bekanta inom båtracingen som tillverkat rutor till båtar med cockpit. Dessa rutor är väldigt komplexa ( liknande din ) och dessutom har krav på hållfasthet! Dom är trevliga och hjälpsamma och kan säkert ge lite råd om vad som funkar och inte funkar....
Hör av dig om du vill ha kontaktuppgifter......
076-7768927.
//Freddan.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Det låter bra det, ska dock vänta några dagar först och se vad jag får för svar av finnarna om jag får något svar, för det är ju alltid bättre med en glasruta än en plast. Annars hör jag av mig.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Försökt format rutor.
Såg att du hade fått det här tipset tidigare i tråden:
"Veterania bilglas har kontakt med gubbarna i Finland som gör egna laminerade rutor.
Kolla med han, men när jag snackade med honom så sades det att dom kan bara göra rutor böjda till en viss gräns."
"Veterania bilglas har kontakt med gubbarna i Finland som gör egna laminerade rutor.
Kolla med han, men när jag snackade med honom så sades det att dom kan bara göra rutor böjda till en viss gräns."
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Jag fick till rutan!
Finnarna kunde tyvärr inte forma en ruta åt mig för den var för konstig form på. Men de svarade åtminstone på mailen
Vilket inga andra har gjort.
Då var det bara att ge sig på plan E - Vill inte rutan passa mot bilen får bilen passa mot rutan istället! Fan vad enkelt allt blev helt plötsligt, ingen värmande och jag kommer kunna ha reptålig plast och enkelt att byta ut och utseendet blev inte direkt något sämre häller.


Då var det bara att ge sig på plan E - Vill inte rutan passa mot bilen får bilen passa mot rutan istället! Fan vad enkelt allt blev helt plötsligt, ingen värmande och jag kommer kunna ha reptålig plast och enkelt att byta ut och utseendet blev inte direkt något sämre häller.

