Sida 69 av 85

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 10:30 am
av Jens Gustavsson
nej det vet jag inte vart det kommer från? jag har bara dåliga erfarenheter på B20 och såna broms liknande styrningar då det lätt blir värme nypningar även om de är brotchade. gjutjärns styrningar är helt underhålls fritt och jag har på senare år åkt med vanliga ventil tätningar både in och ut helt utan att se några problem. kan det va att gjutjärnet avleder värmen sämre så att de över hettar och ändrar form ? har hört HD killar som haft liknande erfarenheter också på sina lyftkylda stånkor.

jag kom på i natt att en skillnad jag glömde bort mellan flödes testerna va att jag bytt styrningar och att de nu sticker ned med fulllängd (de va portade jämt med kanalen förut). kan va det till viss del som ställer till det på höga lyft. det är inte där uppe hastigheten är men på B20 behövs lite volym där för att det ska flöda på höga lyft har jag sett förut flera gånger.

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 10:57 am
av Jarmo Y
Jens Gustavsson skrev: det vart upp mot nära 190cfm med ca 2cfm tapp över 14mm helt ok med tanke på att den bara är grovt portad och med ett skabbigt 44mm standars säte. jag tog sen och gjorde ett sätes jobb för 44.8mm ventilen med vanliga 4033 stålet (60/45/30 1.5mm) då vart det lite sämmre på låga lyft sen turbulens över 11mm och 178cfm :hihi: inte så lätt som många tror detta haha
Låter bekant för mej :hihi:
Prova fylla förbränn.rum på shortside mellan in och avgasventiler. Hade varit bra att först svetsa förbränn.rum och efter plana topp till rätt cc.

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 1:19 pm
av Jens Gustavsson
jarmo, erland, göran mm som trimmar mycket B20 hur korta insugnings ventilstyrningar tror ni man kan ha på en dragrace B20? jag har servis intervall på en till 2 gånger per år då blir det kanske 50 dragrace repor och ca 100pull i bromsbänken per sesong.

jag behöver också lite tipps om hur man gör ventil knaster spåren enklast och bäst då man inte har några på ventilerna? ska man satsa på nått enkel spårs knaster kanske?

mvh jensa

lite bilder på den ej färdiga toppen och ventiler (ska kortas)

Bild

Bild

Bild

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 2:17 pm
av Kadett4wd
Ger det inget att ta upp runt insugsventilen?
Jag tänkte på så många B20 lock du grejat, och sen bara en liten 'gnuggis' på kanten mot tändstiftet.

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 2:56 pm
av Jens Gustavsson
nej oftast ingen vinst med det. kan bli turbulens på högre lyft också om inte inner radien hänger med. ökar man flödet vid ventilen för mycket orkar inte inner radien med så det blir bättre om ventilen är liiite instängd får jag för mig. (finns säkert andra teorier)
samma med att göra en 30graders bakcutt på ventilen det blir oftast sämmre på alla lyft över ca 6-8mm. dåliga toppar har egenheter som man måste kompromissa lite för att få skapligt bra då man inte vill svetsa och greja på som sällan fungerar i verkligheten. har märkt att erland har helt rätt gällande insugnings rören också (rör exprimenten han gjorde på sin hemsida) man skulle byggt ett insug som låg under grenröret men jag orkar/hinner inte men de skulle se fränt ut :thumbright:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 5:08 pm
av Kadett4wd
Ja det är en jäkla tur jag inte fördjupat mig i B20 världen må jag säga :)
ställer allt på kant lixxom.. det som normalt funkar i en annan maskin är bortkastad tid i B20 verkar det som.

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 5:27 pm
av Jens Gustavsson
allt är lite extra svårt i en B20 därför det är lite extra kul och intressant också. en 16v motorer kan ju vilken nöt som helst få fart i, bara lite extra tryck i insuget så kommer de HK i mängder :hihi: (skojar bara)

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 5:33 pm
av Kadett4wd
precis.. därav jag jobbade hårt med Opel 8v maskin förr.
den nyare med alutopp och crossflow.
Den hade ingen fått nå redigt med mos i.
Så det vart en utmaning... troligen liknande B20 utmaningen.

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 5:40 pm
av Jens Gustavsson
man har ju funderat på V8 turbo eller volvo16v de går att få sjuka effekter ur utan att det blir sepeciellt mycket dyrare än en B20 men då har jag inte lix råd att köpa ett chassi som man kan använda de i. dessutom har jag en speciell kärlek till B20 därför håller jag kvar i den. opel/GM GSI 16v motorn vinner väll än i dag i wtcc tror jag? den är fin och lämpar sig till det reglementet i borr/slag :thumbright:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 5:56 pm
av Kadett4wd
ja precis.. 16v maskin är riktigt fin.
Men innan jag började med den så körde jag juh en 8v(samma motorblock som 16v) som varvade 9000rpm, bara sugmotor alltså.
just pga liknande orsak, jag var arbetslös och trimmade på en billigare maskin som jag hade råd med ;)
Det var resta kanaler ,omsvetsade förbränningsrum etc etc.
På slutet tänkte jag ändra utväxling på vipporna för att få mera lyft med samma kamaxel.

Långt tillbaka var det juh CIH motorn som jag turbotrimmade..

Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 9:50 pm
av Ante Karlsson
Jens: knasterspåren gör du enklast i svarven. Går att köpa ett svarvstål med rätt radie på. Mycket smidigt. :)

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: tis mar 20, 2012 10:22 pm
av Kadett4wd
se bara till det blir kastfritt

jobbigt att svarva extra djupt bara för det kastar... (försvagar ventilen)

Mjuka backar som man ser till de går ihop helt i svarven, sen borrar man den diam som ventilen är rakt in i 'krysset' i backarna.

försök inte ens med hårda backar.

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: ons mar 21, 2012 4:50 am
av Erland Cox
På mina toppar gör det massor att ta upp förbränningsrummen.
Det som funkar på andra toppar funkar på B20 toppar också.
Det som inte funkar på andra toppar funkar inte på B20 toppar heller.
Sen kan man ju välja vilket alternativ man väljer, funka eller inte funka.
Brotscha styrningar??? Dom honar man. Honar du inte cylindrarna heller?
Jag har aldrig nupit en bronsstyrning som jag kan köra 1 till 2 hundradelar i spel på.
Gjutjärn och rostfritt kräver jättespel för att inte skära.


Erland

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: ons mar 21, 2012 6:40 pm
av MGP
Ska du åka röstfri ventiler och gjutjärns styringar?

D provade jag en gång, aldri mer hehe :)

Sätt dit k-line åtminstonde :)

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Postat: ons mar 21, 2012 10:42 pm
av Christer J
Jag använder brotschar till styrningar. Speciella för ändamålet med lång styrning innan
skäreggen. Om det bara är nån hundring som ska bort så använder jag en diamantbelaggd
brotsch som är grymt bra, speciellt i bronsstyrningar som en vanlig brotsch kan ha svårt ta i.
Honingsverktygen använder jag bara då jag inte har en bra brotsch i den dimensionen.
Ska man tillverka styrningar i svarv så finns det solida hårdmetallsbrotschar, som jobbar i
2 steg, tex borrar man till 5,5mm ,sedan tar man brotsch nr1 som kör upp till 5,8mm bara 5mm
djupt för att fungera som styrning till brotsch nr 2 som kör upp till 6,00mm och lämnar en spegelblank
yta som man drömma om med ett honingsverktyg.
/Christer


Erland Cox skrev:På mina toppar gör det massor att ta upp förbränningsrummen.
Det som funkar på andra toppar funkar på B20 toppar också.
Det som inte funkar på andra toppar funkar inte på B20 toppar heller.
Sen kan man ju välja vilket alternativ man väljer, funka eller inte funka.
Brotscha styrningar??? Dom honar man. Honar du inte cylindrarna heller?
Jag har aldrig nupit en bronsstyrning som jag kan köra 1 till 2 hundradelar i spel på.
Gjutjärn och rostfritt kräver jättespel för att inte skära.


Erland