Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av knotan »

jag svarvade egna bronsstyrningar till mina alfatoppar, borrade 6.9 i svarven, och sen brotcha upp till 7mm efter montering, funkade utmärkt !!
(sen hittade jag färdiga styrningar i efterhand för 30kr styck, dvs mindre än jag gav för enbart svarvämne :doh: :hihi: )
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Daniel 850 »

var hittade du dom styrningarna?

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Jarmo Y »

Svårt att hitta färdiga ocentredare styrningar så de måste göra själv :lol: vanliga styrningar måste väl finnas varsomhelst och kan komma från annan bilmärke etc och med hjälp av K-line kan gå till mindre dia.

Jag svarvade just insugstyrningar av vanlig stål till 531 topp. 2.2mm ocentrisk, och till slut trycka bara K-line in. Toppen flyttas ca. 3mm så det kan bli bra med 48mm ventil och 97 borr.
Går till 2.9 folkracemotor :hihi: kunde vara skönt att åka till eras bromsbänktävling med denhär 360 volvo, väntar över 300hk..
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av wuffee »

Jag hade gärna lagt ett bud på den folkracebilen me ;)..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Jarmo Y »

wuffee skrev:Jag hade gärna lagt ett bud på den folkracebilen me ;)..

1200 euro kostar folkracebil. Vet inte om det är bra bud..bilen har bara tätstegad SF-låda, 48 dubblas, Parners nya H-profilstakar och kolvar etc.. :hihi:
Om jag får bilen, ska köra israce på den, aldrig på folkrace igen med den bilen.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av knotan »

Daniel 850 skrev:var hittade du dom styrningarna?

Mvh Wigge
tror det va på GETE jag fick tips dem skulle ha, passande någon nyare fiat tror jag. hade bara behövt anpassa längden :hihi:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6987
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Erland Cox »

Christer J skrev:Jag använder brotschar till styrningar. Speciella för ändamålet med lång styrning innan
skäreggen. Om det bara är nån hundring som ska bort så använder jag en diamantbelaggd
brotsch som är grymt bra, speciellt i bronsstyrningar som en vanlig brotsch kan ha svårt ta i.
Honingsverktygen använder jag bara då jag inte har en bra brotsch i den dimensionen.
Ska man tillverka styrningar i svarv så finns det solida hårdmetallsbrotschar, som jobbar i
2 steg, tex borrar man till 5,5mm ,sedan tar man brotsch nr1 som kör upp till 5,8mm bara 5mm
djupt för att fungera som styrning till brotsch nr 2 som kör upp till 6,00mm och lämnar en spegelblank
yta som man drömma om med ett honingsverktyg.
/Christer


Erland Cox skrev:På mina toppar gör det massor att ta upp förbränningsrummen.
Det som funkar på andra toppar funkar på B20 toppar också.
Det som inte funkar på andra toppar funkar inte på B20 toppar heller.
Sen kan man ju välja vilket alternativ man väljer, funka eller inte funka.
Brotscha styrningar??? Dom honar man. Honar du inte cylindrarna heller?
Jag har aldrig nupit en bronsstyrning som jag kan köra 1 till 2 hundradelar i spel på.
Gjutjärn och rostfritt kräver jättespel för att inte skära.


Erland
Har du tittat på hur ytan blir och funderat över smörjningen?
Om man ska ta upp mycket är en hårdmetallbrotsch inte fel men honing krävs efteråt.
Diamantverktyget har jag för mig ger en bra finish för smörjningen.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6987
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo Y skrev:Svårt att hitta färdiga ocentredare styrningar så de måste göra själv :lol: vanliga styrningar måste väl finnas varsomhelst och kan komma från annan bilmärke etc och med hjälp av K-line kan gå till mindre dia.

Jag svarvade just insugstyrningar av vanlig stål till 531 topp. 2.2mm ocentrisk, och till slut trycka bara K-line in. Toppen flyttas ca. 3mm så det kan bli bra med 48mm ventil och 97 borr.
Går till 2.9 folkracemotor :hihi: kunde vara skönt att åka till eras bromsbänktävling med denhär 360 volvo, väntar över 300hk..

Jo men bromsar alla på samma bänk så får alla samma glädjehästar.

Erland
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Daniel 850 »

knotan skrev:
Daniel 850 skrev:var hittade du dom styrningarna?

Mvh Wigge
tror det va på GETE jag fick tips dem skulle ha, passande någon nyare fiat tror jag. hade bara behövt anpassa längden :hihi:
vad för fiat? är på jakt efter billiga brons styrningar

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Linkansg1 »

När jag trimmade b20 sugis för dragracing så hade vi som mål att ha en stor kanal för att ge mos på höga varvtal. Men när jag ser bilden på din kanal Jens,tycker jag att den ser liten ut?Är det månne din växellåda som "begränsar" dig i motorbygget? Har du lust att utveckla lite? För övrigt körde vi med enkelspårsknaster på kortade SBC ventiler. Har för mig att Sbc +.100 ventiler kortades till lämplig längd.(5/16 skaft)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Jens Gustavsson »

linkan man behöver inte ha maximalt stora kanaler i en turbo B20 på bara 2.0liter. jag vill också ha en topp som tål mycket tryck och inte spricker sönder med tiden. i turbovärden går det att trolla med laddtrycks kurvor så man får ett bredare register än man får med en sugmotor ändå får man upp mot 600hk och mer effekt än vad en fullrace trimmad sugmotor redan vid tomgång :)

det är väldigt många parametrar som spelar in på en sånhär motor, det är mycket mer inväcklat än att bygga en sugmotor men samtidigt så mycket enklare på ett annat sätt :)
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Jonas Ohlsson »

Hej Jens, jag har sett ett par gånger att du skrivit att din motor är på 2,0 liter, visst har du b21 kolvar, med 92 mm kolvar borde motorn va ca 2,1 liter?
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den gamla va 92x80 den nya är 90.3x80 eller bara lite drygt 2.0liter?
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Linkansg1 »

Jens Gustavsson skrev:linkan man behöver inte ha maximalt stora kanaler i en turbo B20 på bara 2.0liter. jag vill också ha en topp som tål mycket tryck och inte spricker sönder med tiden. i turbovärden går det att trolla med laddtrycks kurvor så man får ett bredare register än man får med en sugmotor ändå får man upp mot 600hk och mer effekt än vad en fullrace trimmad sugmotor redan vid tomgång :)

det är väldigt många parametrar som spelar in på en sånhär motor, det är mycket mer inväcklat än att bygga en sugmotor men samtidigt så mycket enklare på ett annat sätt :)
Ok,jag trodde du skullle bygga alla b20:s moder. Men en riktigt bra topp kan väl inte vara någon nackdel? Sedan skulle jag definitivt ha sleeves i styrningarna.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av Kadett4wd »

Volvo B16 har enkla 1 spårs knaster.
Har precis mirat å planat en sån.

Det är 'utan radie' därinne.. ett kantigt spår mao.
Diam på skaftet är juh straxt under 8mm.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar