jag svarvade egna bronsstyrningar till mina alfatoppar, borrade 6.9 i svarven, och sen brotcha upp till 7mm efter montering, funkade utmärkt !!
(sen hittade jag färdiga styrningar i efterhand för 30kr styck, dvs mindre än jag gav för enbart svarvämne )
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Svårt att hitta färdiga ocentredare styrningar så de måste göra själv vanliga styrningar måste väl finnas varsomhelst och kan komma från annan bilmärke etc och med hjälp av K-line kan gå till mindre dia.
Jag svarvade just insugstyrningar av vanlig stål till 531 topp. 2.2mm ocentrisk, och till slut trycka bara K-line in. Toppen flyttas ca. 3mm så det kan bli bra med 48mm ventil och 97 borr.
Går till 2.9 folkracemotor kunde vara skönt att åka till eras bromsbänktävling med denhär 360 volvo, väntar över 300hk..
wuffee skrev:Jag hade gärna lagt ett bud på den folkracebilen me ..
1200 euro kostar folkracebil. Vet inte om det är bra bud..bilen har bara tätstegad SF-låda, 48 dubblas, Parners nya H-profilstakar och kolvar etc..
Om jag får bilen, ska köra israce på den, aldrig på folkrace igen med den bilen.
Christer J skrev:Jag använder brotschar till styrningar. Speciella för ändamålet med lång styrning innan
skäreggen. Om det bara är nån hundring som ska bort så använder jag en diamantbelaggd
brotsch som är grymt bra, speciellt i bronsstyrningar som en vanlig brotsch kan ha svårt ta i.
Honingsverktygen använder jag bara då jag inte har en bra brotsch i den dimensionen.
Ska man tillverka styrningar i svarv så finns det solida hårdmetallsbrotschar, som jobbar i
2 steg, tex borrar man till 5,5mm ,sedan tar man brotsch nr1 som kör upp till 5,8mm bara 5mm
djupt för att fungera som styrning till brotsch nr 2 som kör upp till 6,00mm och lämnar en spegelblank
yta som man drömma om med ett honingsverktyg.
/Christer
Erland Cox skrev:På mina toppar gör det massor att ta upp förbränningsrummen.
Det som funkar på andra toppar funkar på B20 toppar också.
Det som inte funkar på andra toppar funkar inte på B20 toppar heller.
Sen kan man ju välja vilket alternativ man väljer, funka eller inte funka.
Brotscha styrningar??? Dom honar man. Honar du inte cylindrarna heller?
Jag har aldrig nupit en bronsstyrning som jag kan köra 1 till 2 hundradelar i spel på.
Gjutjärn och rostfritt kräver jättespel för att inte skära.
Erland
Har du tittat på hur ytan blir och funderat över smörjningen?
Om man ska ta upp mycket är en hårdmetallbrotsch inte fel men honing krävs efteråt.
Diamantverktyget har jag för mig ger en bra finish för smörjningen.
Jarmo Y skrev:Svårt att hitta färdiga ocentredare styrningar så de måste göra själv vanliga styrningar måste väl finnas varsomhelst och kan komma från annan bilmärke etc och med hjälp av K-line kan gå till mindre dia.
Jag svarvade just insugstyrningar av vanlig stål till 531 topp. 2.2mm ocentrisk, och till slut trycka bara K-line in. Toppen flyttas ca. 3mm så det kan bli bra med 48mm ventil och 97 borr.
Går till 2.9 folkracemotor kunde vara skönt att åka till eras bromsbänktävling med denhär 360 volvo, väntar över 300hk..
Jo men bromsar alla på samma bänk så får alla samma glädjehästar.
När jag trimmade b20 sugis för dragracing så hade vi som mål att ha en stor kanal för att ge mos på höga varvtal. Men när jag ser bilden på din kanal Jens,tycker jag att den ser liten ut?Är det månne din växellåda som "begränsar" dig i motorbygget? Har du lust att utveckla lite? För övrigt körde vi med enkelspårsknaster på kortade SBC ventiler. Har för mig att Sbc +.100 ventiler kortades till lämplig längd.(5/16 skaft)
linkan man behöver inte ha maximalt stora kanaler i en turbo B20 på bara 2.0liter. jag vill också ha en topp som tål mycket tryck och inte spricker sönder med tiden. i turbovärden går det att trolla med laddtrycks kurvor så man får ett bredare register än man får med en sugmotor ändå får man upp mot 600hk och mer effekt än vad en fullrace trimmad sugmotor redan vid tomgång
det är väldigt många parametrar som spelar in på en sånhär motor, det är mycket mer inväcklat än att bygga en sugmotor men samtidigt så mycket enklare på ett annat sätt
Hej Jens, jag har sett ett par gånger att du skrivit att din motor är på 2,0 liter, visst har du b21 kolvar, med 92 mm kolvar borde motorn va ca 2,1 liter?
Jens Gustavsson skrev:linkan man behöver inte ha maximalt stora kanaler i en turbo B20 på bara 2.0liter. jag vill också ha en topp som tål mycket tryck och inte spricker sönder med tiden. i turbovärden går det att trolla med laddtrycks kurvor så man får ett bredare register än man får med en sugmotor ändå får man upp mot 600hk och mer effekt än vad en fullrace trimmad sugmotor redan vid tomgång
det är väldigt många parametrar som spelar in på en sånhär motor, det är mycket mer inväcklat än att bygga en sugmotor men samtidigt så mycket enklare på ett annat sätt
Ok,jag trodde du skullle bygga alla b20:s moder. Men en riktigt bra topp kan väl inte vara någon nackdel? Sedan skulle jag definitivt ha sleeves i styrningarna.