BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Har kollat vad lagren kostar på de större firmorna..............ca 1700 kr..... :thumbdown:

Är det ingen som vet någon billigare leverantör ??

De ser ut att kunna tillverkas för en bråkdel av denna kostnad.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
micke s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:07 am
Ort: uddevalla

Inlägg av micke s »

Det är nått speciellt med sånna här yx byggen. övermotoriserad 70tals racer så jävla häftigt å brutalt :twisted: ett budget bygge som det här med god mix med delar å koll på läget så blir det så rätt!! kämpa på :thumbright:
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tack för den positiva kommentaren !

Jag håller på att undersöka olika bredbandslamda.....måste inhandla en för att hitta kunna mappa lite snålare......

Vad tror ni om AEM:
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bara så du vet kan man få den där med "Lambda" istället för ett värdelöst AFR..

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Ja, man ställer om på en switch mellan AFR & Lambda
Har beställt en från USA för 289 dollar inkl frakt.

Har fått nya lager svarvade till turbon också, nu håller jag tummarna att turbon fungerar.

Måste ta ut olja till turbon på ett annat ställe än uppe på toppen.
Någon som vet var man ska göra ett uttag på oljefilterhållaren för att få bra flöde till turbon ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

På min har jag fräst ett alu block som sitter mellan oljefilterhållaren och motorblocket , på det har jag uttag både till turbo olja och olje kylare .
Det är ju en lösning , dock inte ett bra svar på din fråga :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Jag provade borra en anslytning högst upp på oljefilter hållaren och kopplade in en 3 mm slang (invändig diameter) som anslutning till turbon.

Detta är verkar vara för liten slang diameter !

Oljetrycket till GT45:an håller sig inte på mer än ca 0,5 bar med denna lilla slang diameter.

Ska beställa en grövre slang imorgon, ca 6 mm invändigt.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Nu har jag uppdaterat till 6 mm innerdiameter på slangen för olja till turbon.

Nu ligger trycket på ca 5 bar vid turbon med kall olja vid 2000 rpm
Tyvärr sjunker det till ca 2 bar med varm olja.....nåja motorn har ju gått 30 000 mil så man får väl ändå vara nöjd.

Kan iallafall konstatera att 3 mm tryckledning till en GT 45 ej är tillräckligt.

Det blev en väsentlig skillnad på effekten med nya lager i turbon och korrekt oljetryck till turbon, har förmodligen tappat rejält med varvtal i turbon pga. nedgångna lager och för lågt oljetryck i turbon.

Ska bli intressant att kolla slutfarten i Piteå den 7 juni på EDPS.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tyvärr räcker inte original kopplingen längre......måste nog beställa en Sachs 765:a

Här kommer en film när kopplingen börjar slira på 3:an

Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Då var första tävlingen avklarad i Piteå på EDPS.

Mycket trevlig tävling, en eloge till Bilsport och SHRA Luleå som arrangerade !

Har monterat dit Sachs 765 tryckplattan och den fungerar mycket stabilt.

Jag är hyfsat nöjd med Asconan, körde 10 st repor utan problem.
Högsta slutfart blev 192 km/h.
Tyvärr har jag bara odiffad original bakaxel så 60 fots tiden ligger på tråkiga 2.30 sek vilket ger mediokra 13.20 sek som bäst.

Måste fundera ut hur jag går vidare med att utveckla bilen, en diffad bakaxel ligger förstås högst på önskelistan, tyvärr växer inte lamell-diffade Opel bakaxlar på träden här i Luleå. Ingen som är trött på sin ?

Vill inte bygga om bakvagnen alltför mycket då man klassas i Outlaw om man har 4-länk......
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Körde du med bakdäcken på bilden nedan så spelar det inte så stor roll för 60-foten om bakaxeln är "spole" eller inte, du måste skaffa slicks! Nu! :thumbright:
Det blir också mindre farligt med "spole" (eller AGA-diff, älskat barn med många namn) när det kommer greppa lika mycket på båda sidorna.

Vad körde du på för laddtryck i helgen?

Grymt kort på bilen för övrigt, schysst originalstuk med lite moderna fälgar.
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

härlig slutfart :thumbright: men du måste ha spunnit halva vägen med den tiden till den slut farten. :hihi:

du har ju verkligen jobbat hårt sen förra hösten, imponerad :thumbright:
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

mattias skrev:Körde du med bakdäcken på bilden nedan så spelar det inte så stor roll för 60-foten om bakaxeln är "spole" eller inte, du måste skaffa slicks! Nu! :thumbright:
Det blir också mindre farligt med "spole" (eller AGA-diff, älskat barn med många namn) när det kommer greppa lika mycket på båda sidorna.

Vad körde du på för laddtryck i helgen?
Tack för kommentaren.
Jag har ingen laddtrycks-styrning, bara pysventil, så den bygger dåligt med laddtryck på låga växlar men ca 1.7 bar på 4:an.

Jag ska se om jag kan hitta några drag radialer för att bättra på fästet i starten.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Patrik H skrev:härlig slutfart :thumbright: men du måste ha spunnit halva vägen med den tiden till den slut farten. :hihi:

du har ju verkligen jobbat hårt sen förra hösten, imponerad :thumbright:
Tack,
Nja, det spann mest i starten faktiskt, sedan greppade det hyfsat.
Jag har väl jobbat ganska hårt under vissa perioder men det blev ändå 1.5 års byggtid innan man stod på strippen första gången.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Härligt bygge :thumbright:.

Angående bakaxel, så skulle man inte kunna slänga dit en 1031 axel från en 240 i original fästen och bara göra fästen i golvet till de övre momentstagen. Ska göra så på min bil sen vad det lider.

Klassas man om då med eller?

/ David
Skriv svar