Sida 8 av 13

Postat: tis okt 30, 2007 1:10 pm
av Mr Garrett
Har kollat vad lagren kostar på de större firmorna..............ca 1700 kr..... :thumbdown:

Är det ingen som vet någon billigare leverantör ??

De ser ut att kunna tillverkas för en bråkdel av denna kostnad.

Postat: tor nov 08, 2007 2:49 pm
av micke s
Det är nått speciellt med sånna här yx byggen. övermotoriserad 70tals racer så jävla häftigt å brutalt :twisted: ett budget bygge som det här med god mix med delar å koll på läget så blir det så rätt!! kämpa på :thumbright:

Postat: lör jan 05, 2008 7:47 pm
av Mr Garrett
Tack för den positiva kommentaren !

Jag håller på att undersöka olika bredbandslamda.....måste inhandla en för att hitta kunna mappa lite snålare......

Vad tror ni om AEM:
Bild

Postat: lör jan 05, 2008 9:15 pm
av mattias
Bara så du vet kan man få den där med "Lambda" istället för ett värdelöst AFR..

Bild

Postat: ons apr 30, 2008 6:05 pm
av Mr Garrett
Ja, man ställer om på en switch mellan AFR & Lambda
Har beställt en från USA för 289 dollar inkl frakt.

Har fått nya lager svarvade till turbon också, nu håller jag tummarna att turbon fungerar.

Måste ta ut olja till turbon på ett annat ställe än uppe på toppen.
Någon som vet var man ska göra ett uttag på oljefilterhållaren för att få bra flöde till turbon ?

Postat: ons apr 30, 2008 7:00 pm
av Daniel-635
På min har jag fräst ett alu block som sitter mellan oljefilterhållaren och motorblocket , på det har jag uttag både till turbo olja och olje kylare .
Det är ju en lösning , dock inte ett bra svar på din fråga :doh:

Postat: sön maj 04, 2008 3:42 pm
av Mr Garrett
Jag provade borra en anslytning högst upp på oljefilter hållaren och kopplade in en 3 mm slang (invändig diameter) som anslutning till turbon.

Detta är verkar vara för liten slang diameter !

Oljetrycket till GT45:an håller sig inte på mer än ca 0,5 bar med denna lilla slang diameter.

Ska beställa en grövre slang imorgon, ca 6 mm invändigt.

Postat: tor maj 08, 2008 9:03 pm
av Mr Garrett
Nu har jag uppdaterat till 6 mm innerdiameter på slangen för olja till turbon.

Nu ligger trycket på ca 5 bar vid turbon med kall olja vid 2000 rpm
Tyvärr sjunker det till ca 2 bar med varm olja.....nåja motorn har ju gått 30 000 mil så man får väl ändå vara nöjd.

Kan iallafall konstatera att 3 mm tryckledning till en GT 45 ej är tillräckligt.

Det blev en väsentlig skillnad på effekten med nya lager i turbon och korrekt oljetryck till turbon, har förmodligen tappat rejält med varvtal i turbon pga. nedgångna lager och för lågt oljetryck i turbon.

Ska bli intressant att kolla slutfarten i Piteå den 7 juni på EDPS.

Postat: sön maj 11, 2008 9:09 pm
av Mr Garrett
Tyvärr räcker inte original kopplingen längre......måste nog beställa en Sachs 765:a

Här kommer en film när kopplingen börjar slira på 3:an

Bild

Postat: mån jun 09, 2008 8:40 pm
av Mr Garrett
Då var första tävlingen avklarad i Piteå på EDPS.

Mycket trevlig tävling, en eloge till Bilsport och SHRA Luleå som arrangerade !

Har monterat dit Sachs 765 tryckplattan och den fungerar mycket stabilt.

Jag är hyfsat nöjd med Asconan, körde 10 st repor utan problem.
Högsta slutfart blev 192 km/h.
Tyvärr har jag bara odiffad original bakaxel så 60 fots tiden ligger på tråkiga 2.30 sek vilket ger mediokra 13.20 sek som bäst.

Måste fundera ut hur jag går vidare med att utveckla bilen, en diffad bakaxel ligger förstås högst på önskelistan, tyvärr växer inte lamell-diffade Opel bakaxlar på träden här i Luleå. Ingen som är trött på sin ?

Vill inte bygga om bakvagnen alltför mycket då man klassas i Outlaw om man har 4-länk......

Postat: mån jun 09, 2008 9:19 pm
av mattias
Körde du med bakdäcken på bilden nedan så spelar det inte så stor roll för 60-foten om bakaxeln är "spole" eller inte, du måste skaffa slicks! Nu! :thumbright:
Det blir också mindre farligt med "spole" (eller AGA-diff, älskat barn med många namn) när det kommer greppa lika mycket på båda sidorna.

Vad körde du på för laddtryck i helgen?

Grymt kort på bilen för övrigt, schysst originalstuk med lite moderna fälgar.
Bild

Postat: ons jun 11, 2008 8:12 pm
av Patrik H
härlig slutfart :thumbright: men du måste ha spunnit halva vägen med den tiden till den slut farten. :hihi:

du har ju verkligen jobbat hårt sen förra hösten, imponerad :thumbright:

Postat: tor jun 12, 2008 11:33 am
av Mr Garrett
mattias skrev:Körde du med bakdäcken på bilden nedan så spelar det inte så stor roll för 60-foten om bakaxeln är "spole" eller inte, du måste skaffa slicks! Nu! :thumbright:
Det blir också mindre farligt med "spole" (eller AGA-diff, älskat barn med många namn) när det kommer greppa lika mycket på båda sidorna.

Vad körde du på för laddtryck i helgen?
Tack för kommentaren.
Jag har ingen laddtrycks-styrning, bara pysventil, så den bygger dåligt med laddtryck på låga växlar men ca 1.7 bar på 4:an.

Jag ska se om jag kan hitta några drag radialer för att bättra på fästet i starten.

Postat: tor jun 12, 2008 11:39 am
av Mr Garrett
Patrik H skrev:härlig slutfart :thumbright: men du måste ha spunnit halva vägen med den tiden till den slut farten. :hihi:

du har ju verkligen jobbat hårt sen förra hösten, imponerad :thumbright:
Tack,
Nja, det spann mest i starten faktiskt, sedan greppade det hyfsat.
Jag har väl jobbat ganska hårt under vissa perioder men det blev ändå 1.5 års byggtid innan man stod på strippen första gången.

Postat: tor jun 12, 2008 5:46 pm
av Herman
Härligt bygge :thumbright:.

Angående bakaxel, så skulle man inte kunna slänga dit en 1031 axel från en 240 i original fästen och bara göra fästen i golvet till de övre momentstagen. Ska göra så på min bil sen vad det lider.

Klassas man om då med eller?

/ David