Sida 8 av 14

Postat: sön sep 16, 2007 11:41 pm
av T Fahlgren
ikväll har jag suttit och portat några timmar till i kanalerna.

knölen vid styrningen på insug är borttagen runt stryningen, innerradien är helt anorlunda nu, större och lite D-form, jag tog även och slipade så det blev en bättre övergång mellan säte och kanal.

avgaskanalen har också fått ändrad inneradie, så den borde också ha blivit lite bättre :thumbright:

ventilerna kommer få sig en omgång med slipen innan montering som jag planerat i morgon kväll.

det skulle varit intressant att se om den flödar bättre nu. :)

Postat: mån sep 17, 2007 12:36 am
av T Fahlgren
mixtrade ihop ett diagram på flödestestet :lol:

Bild

Postat: mån sep 17, 2007 11:59 am
av Jens Gustavsson
T Fahlgren skrev:ikväll har jag suttit och portat några timmar till i kanalerna.

knölen vid styrningen på insug är borttagen runt stryningen, innerradien är helt anorlunda nu, större och lite D-form, jag tog även och slipade så det blev en bättre övergång mellan säte och kanal.

avgaskanalen har också fått ändrad inneradie, så den borde också ha blivit lite bättre :thumbright:

ventilerna kommer få sig en omgång med slipen innan montering som jag planerat i morgon kväll.

det skulle varit intressant att se om den flödar bättre nu. :)
skulle tro att det flödar bättre nu, synd bara att det inte är så nära hit från piteå :wink:

Postat: tis sep 18, 2007 11:01 pm
av T Fahlgren
jag får bygga mig en b20 gengasbil så man kör billigt till sävar då man ska testa topparna. :hihi:


nu kan man i alla fall säga att toppen är monterad. :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: ons sep 19, 2007 3:21 pm
av Fixarn
ser bra ut:P har ju sett dom flesta sakerna göras?

Postat: ons sep 19, 2007 8:37 pm
av Roger Persson
Snyggt.. :) Du har alltså lite D port på insugena..?
Vi har en liten hemlig topp på jobbet som är väldigt
fin form på både avgas o insug.. Lite D port på båda..
Inner radien är ganska rak en bit.. lite som ett C om
man binder ihop ändarna..

Finns de nått tjäna på forma te lite runt ventilstryrningen
eller är de bästa bara ta bort allt..?

Postat: ons sep 19, 2007 9:00 pm
av T Fahlgren
B20TicPower skrev:Snyggt.. :) Du har alltså lite D port på insugena..?
Vi har en liten hemlig topp på jobbet som är väldigt
fin form på både avgas o insug.. Lite D port på båda..
Inner radien är ganska rak en bit.. lite som ett C om
man binder ihop ändarna..

Finns de nått tjäna på forma te lite runt ventilstryrningen
eller är de bästa bara ta bort allt..?
jag har bara tagit lite extra på sidorna på innerradien, dvs lite D-port, men inte alls mycket eftersom det blir fort tunnt gods där.

jag tror jens gurglade om att ta bort knölen helt om man ända har ut styrningarna. annars bara ta bort just i början på knölen, så gott man kan runt styrningen.

Postat: sön sep 23, 2007 2:58 am
av T Fahlgren
nu sitter en sunkig weber 36/36 och lite andra provisoriska saker på plats för att kunna få igång aset.
Bild

grenröret med provisoriskt fastskruvad turbo.
Bild

vipparmsbrygga fastskruvad.
Bild

jag sket i mina special vipparmsbockar och kommer köra med vanliga och m10skruv. i veckan ska jag plana bockarna till rätt geometri.
Bild

ventilkåpa på.
Bild

grenrör igen
Bild

olja är påfyllt nu och frampumpat med hjälp av lite harvning.

hade tänkt starta den, men fick ingen gnista och klockan var över två så det lades på is till i morgon. :thumbright:

Postat: sön sep 23, 2007 7:22 am
av Roger Persson
Alltid kul när de händer grejer.. :)

Synd du inte fick nån gnista..

Hoppas de löser sej me de i dag.. :)

Brukar kunna bli endel tankefel när
man grejer så sent på natten.. ;D

Postat: sön sep 23, 2007 10:42 am
av Wezzli
B20TicPower skrev:Alltid kul när de händer grejer.. :)

Synd du inte fick nån gnista..

Hoppas de löser sej me de i dag.. :)

Brukar kunna bli endel tankefel när
man grejer så sent på natten.. ;D
Ja, omän man tänker rätt i början så blir det rätt fel i slutändan. Då känns det nästan bättre att lämna och fortsätta senare så man inte gör något dumt.

Tändningsfel brukar inte vara något svårt problem så tar vi bara stroboskoplampan, så tror jag vi löser det fint.

Postat: sön sep 23, 2007 12:49 pm
av T Fahlgren
nu bär det av till garaget igen för att se om vi får igång motorn. film kommer eventuellt på uppstarten. :thumbright:

hur hårt törs jag dra med b21 topplocksbultarna?

Postat: sön sep 23, 2007 4:07 pm
av Wezzli
Filmklipp från uppstarten av Tores B20 utan turbo.
http://wezzli.mine.nu/upload/b20uppstart.wmv

Problemet med tändningen låg då i kondensatorn och efter den byttes så tände den vackert
Bild
Vi slevade fast en fungerande kondensator på fläkten och tändspolen för att slippa skruva i fördelaren.

Postat: sön sep 23, 2007 4:09 pm
av Roger Persson
T Fahlgren skrev:nu bär det av till garaget igen för att se om vi får igång motorn. film kommer eventuellt på uppstarten. :thumbright:

hur hårt törs jag dra med b21 topplocksbultarna?



130 nm går dock lite onödigt..

Ja brukar dra 60 80 100.. Sen släppa o varmdra 110nm

River ja sen dän toppen av nån anledning brukar ja köra
samma packning o sen dra 120 efter varmkörning o river
ja igen em tredje gång brukar ja dra 130nm..
Höjer fördragningen med 10nm för varge gång ja andvänder
en beg oblåst packning..

12 9 ska hålla för 130 minst..

Ända gången ja blåst en skärkants packning var när ja körde
2 mil utan vatten då va den dragen 3 gr.. :hihi:

Sitter o laddar filmen nu.. 8)

Postat: sön sep 23, 2007 10:58 pm
av T Fahlgren
jag drog 110nm nu, men ska dra 120nm då jag efterdrar toppen.

den gick faktiskt bra mekaniskt i motorn, hade nästan väntat mig att den skulle knacka och hålla på. :lol:

nu är det bara en massa småsaker kvar innan jag får turbosystemet att fungera. jag hoppas på en provkörning innan snön kommer. :thumbright:

Postat: mån sep 24, 2007 3:53 pm
av johanedstrom
det ser ju super bra ut!:) måste nästan få komma förbi och titta på bygget nån dag..!
vars håller du till egentligen?