Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Göte skrev:Ser ut att bli skit bra :thumbright: http://www.nelsonracingengines.com/imag ... t350_7.jpg
Blir grenisarna liknande dessa sen då?
Dom kommer inte ble helt olika dom :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Har blivit lite mek idag också inte så mycket, blev helt galet i planeringen idag.
Hade tänkt åka till Uråsa o kolla på lite balla gatbilar som körde 402m och konbana, men de regnade ju på förmiddan så jag sket i det, så de blev lite mek istället.

Igår kväll plockade jag ut blocket o topparna igen för att kunna montera i veven. Så idag åkte veven i och jag moterade även dit starten så jag har lite koll på hur det hamnar.

Bild
En bild på veven, har legat så länge under sängen så jag nästan glömt hur fin den va :lol:

Bild
Veven på plats.

Bild
Även startmotorn.

Bild
Hittade en annan grej under sängen jag nästan hade glömt att jag hade, min växel spak. :hihi:

Nu bär de av på gille!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

I dag så har det hänt lite igen :)
Notchade dom två rören som fattas i buren för att 7.50 besiktiga, och började att passa in dom, tyvärr blev det ena lite fel vinkel på så de får jag göra om på jobbet i morgon.

Bild
Här är rören notchade, blev bra synd på vinklen på de ena röret bara.

Bild
Det röret som var rätt började jag iaf att punkta dit, ska nog bli bra, blir krångligt att svetsa de bara, man är ju så van att sitta ner o ha grejorna på svetsbordet när man tigar, men de ska nog gå bra. :)

Jag har en trevlig förmån att ha nära till Meca raceway där dom hade fri hastighet i onsdags. Kan säga att man blev duktit sugen på att få ihop prylarna när man var där nere o tittade.
Det var 2 prostock bilar där bla Micke Malmgren, sen ett par andra roliga bilar!! Är riktigt härligt att kunna åka ner där "varje" vecka o kolla på race. Tänkte bara göra er lite avundsjuka :hihi:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Det är inte bara race då? Du hinner med dina egna prylar också :wink:

Denna underbara uppfining ,tigsvetsen :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Driddler skrev:Det är inte bara race då? Du hinner med dina egna prylar också :wink:

Denna underbara uppfining ,tigsvetsen :)
Jo jag hinner med mitt eget också :) Kanske inte riktit i den takt man vill men...

Tigen är verkligen en underbar uppfinning :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du kollat upp nå spel på vev, lager ,stakar, accialspel mm?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Jens Gustavsson skrev:har du kollat upp nå spel på vev, lager ,stakar, accialspel mm?
nej jag har inte kollat upp någonting av det än, veven ligger bara i blocket för att jag ska kunna se var remskivor osv hamnar. Så de e bara bakre axial lagret och de främre som sitter i nu.
Jag har dock plockat fram stakarna så att jag ska försöka bli färdig till att mäta upp dom iaf.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Finns det någon bra sida angående blueprinten på Cheva smallblock? Axialspel o.s.v?
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Driddler skrev:Finns det någon bra sida angående blueprinten på Cheva smallblock? Axialspel o.s.v?
Jag vet inte, faktiskt hade varit bra o ha.
Jag köpte en bok som heter "How to Hotrod SBC", har inte kollat så mycket i den men de står en heldel.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Den köpte jag för närmare 20 år sedan. men lär vara lika aktuell idag.

Undrar om inte min ligger hemma hos kompisen ska kolla det.

Köpte även en annan. Trimtips av Smokey yunick. Kommer inte ihåg exakt vad den hette. men spännande läsning.

Problemet är när man läser dessa är att man lätt spårar ur med sitt egna bygge :)

Föressten den här köpte jag http://www.blocket.se/vi/7795504.htm?ca=11_s Ingen proffsklocka kanske ?Men den lär räcka till en gammal stötstångsmotor :)

Tror han hadde några kvar om du skulle behöva.?Men du har väl komplett maskinpark.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Driddler skrev:Den köpte jag för närmare 20 år sedan. men lär vara lika aktuell idag.

Undrar om inte min ligger hemma hos kompisen ska kolla det.

Köpte även en annan. Trimtips av Smokey yunick. Kommer inte ihåg exakt vad den hette. men spännande läsning.

Problemet är när man läser dessa är att man lätt spårar ur med sitt egna bygge :)

Föressten den här köpte jag http://www.blocket.se/vi/7795504.htm?ca=11_s Ingen proffsklocka kanske ?Men den lär räcka till en gammal stötstångsmotor :)

Tror han hadde några kvar om du skulle behöva.?Men du har väl komplett maskinpark.
Tack för tipset men jag har redan indikator klocka och stativ. :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Har grejat lite till idag, jag fick till det andra röret igår med notchningen

Bild
Röret i notcharen, funkar kanon om man är lite försiktig, de kan hugga som ... ibland :)

Bild
Så idag så punktade jag dit röret så nu ska dom bara helsvetsas också, började på de idag men glömde tillbehören till tigen hemma så de får bli imorgon istället eller något sånt.

Bild
Sen så rev jag ut halva instrumentbrädan så att jag kommer åt att bygga om pedalstället så jag får plats med mina långa ben o stora fötter :hihi:
Ska även rensa bort en del i elsystemet och försöka komma på hur de funkar.
Jag glömde kameran idag också så ni får stå ut med mobil bilder.

Bild
Den coola instrumentpanelen med måttbeställd laddtrycks mätare :) I mitten istället för hastighetsmätare, och sen vdo klockor dom andra.

Bild
Sen fick jag ett paket med posten idag, mitt cellpaket till intercoolern, alltid roligt med nya speedparts.
Kommer ev lägga en beställning på summit eller speedwaymotors i veckan så de kommer komma lite små grejor till :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Igår kväll så svetsade jag klart rören till buren så nu är en sak struken från listan känns bra. Fast jag konstaterade att jag har helt fel kropp för att krypa inne bland massa rör o tigsvetsa, inte de lättaste :hihi:
Nästa steg bortsett från grenrörsbygge så är det att få lite ordning på elsystemet, riva ut gammalt som jag inte ska använda och snygga till de lite så att jag enkelt kan bygga om rattstången och pedalstället, jag är aningen längre än Janne som byggt bilen så jag beöver flytta på lite saker :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

svetsa båge med tig gör man inte med torra ögon :)

jag svetsade hela bågen i min gröna med tig, det var första saken jag inte kunde ta med till bänken och svetsa så jag fick ju helt enkelt anpassa mig till bågen..

Kan säga att jag slipade om elektroden ett antal gånger :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

volvo140turbo skrev:svetsa båge med tig gör man inte med torra ögon :)

jag svetsade hela bågen i min gröna med tig, det var första saken jag inte kunde ta med till bänken och svetsa så jag fick ju helt enkelt anpassa mig till bågen..

Kan säga att jag slipade om elektroden ett antal gånger :)
Precis samma här inte många ggr man inte har suttit ner vid bänken och svetsat med pedal, så mycket lättare :)

Jag fick med slipa om elektroden några gånger.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Skriv svar