B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av PerAage »

Tack Jens,- lot motoren jobba fullt ut. Ingen limiter.

Transbrake-creep är en funktion som sänder et PWM-signal till en elektronisk rélé (eller i vårt fall en transistorkrets) när jag håller inne en knapp på ratten.
Detta gjör at transbrake-solenoiden slamrar jävelsk snabt av och på, och man kan då smyga fram från pre-stage till stage.

Utfordringen framöver är at ju mer varv och ladd, ju länger "hoppar" den, så det ska nog behövas lite justeringar, eventuelt sätta upp en PWM-tabell efter ladd och varv, så at funktionen beter sej likt från gång till gång,- men denna testen blev gjort på 4000varv och inget i ladd...och funkade. Var nästan klar när gröna ljuset kom på, blev en reactionstid på 0,6 sekunder.
Men mycket bättre än dom andra gångerna då jag väntade tills jag fick fullt ladd (utan transbrake-creep) och stod kvar 3-4 sekunder.

Nästa gång blir det å prova å hålla motoren på launch-control på typ 4000 varv, bygga lite ladd (inte max) och så släppa launch efter man har creep'at. (Hur många knappar det till slut blir på ratten, vet jag inte.. :shock: )

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av peppe »

Go tid med gammle B20 :)

men 234km/h med 850-900hk i en dragster? är det något jag missat eller helt enkelt inte förstår?

Mvh
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av PerAage »

Dragsteren med mej i, väger 752kg (altså inte lätt för å vara dragster).
Annars är det ju så at alla vi som har strulat lite med automatlådor, vet at converteren betyr allt. Den kan gje en lysande repa med en liten motor (vi åkte 9,55 med 430Nm/400hk) eller en mindre bra repa med stor motor och fel stallvarv.

Vi har maxat converteren, dvs den stallar på 7350varv (i stället för 6000). Motoren har altså 900Nm för å få det till.
På startstrecken oppnår motoren detta vrid/och effekt när jag stallar den på transbrake.
När jag då slipper den iväg har den 1350Nm dom första metrerna (torque multiplication i converteren, något en 60-fot på 1,20 bekräfter), så går varvet upp, och B20in, som har maxeffekten på 7200rpm, tappar effekt och vrid, kurvan går neråt hela vägen till nästa växling (7600rpm),
så ramlar den ner till 6750rpm (som då är 760Nm (och trolig det vridet som hänger kvar från 7600rpm), och har en torque multiplisering just i kanskje ett tidels sekund, kliver upp till 850Nm (laddtrycket faller från 2,1 till 2 bar), så tappar den effekt och vrid på grund av för högt varv upp till nesta växling.
När converteren har blivit för liten och slirar för mycket, blir varvtalsregistret mycket snävert, dvs för oss imellan 6750 och 7600rpm.
Med riktig converter hadde vi startat på 6000, och växlat på 7500, dvs ett register på 1500 varv, midt inne i sonen vars motoren har sitt maximala vrid.

Nu surfar helt enkelt inte på vågen, vi ligger efter, och det korta registret på 900-1000 varv som vi kjör i, ligger för högt i varv utanför sonen som motoren har sitt maximala vrid i. Vi tappar 250Nm av dom 900Nm, som helt enkelt inte havnar i backen. Detta cenarioet hadde vi i fjor, när 430Nm blev till 600Nm. Dragsteren gick nästan inte snabbare alls. Nu har vi i Piteå snyggat till laddtryckskurvan och lite annat för å få motoren till å hålla effekten bättre, men vi har inte laddtrycksstyrning elektronisk. Tillsnygningen tog den från 9,09 till 8,84. (vi åkte 9,12 med 600Nm och samma converter när den stallade på 6000rpm)

Enligt A1 som har gjort nya converteren (som har fel splines- måsta fixas fort) kommer dragsteren till å åka låga 8-sekundersrepor när den igjen får stalla nere på 6000rpm.
Converters är en interessant vetenskap, och i våran fall börjar vi lära nånting och få fram en analys som den ovan. För fattade jag inget när effekten gick i taklet, men resultatet på banan uteblev.

Topphastigheten är annars lägre på automatbilar änn manuell p.g.a. sliret, men tiderna kan ofta varra mycket bra ändå. Med manuell racelåda, hadde vi nu troligen åkt under 8 sekunder, men det koplingsmekandet är inte något vi har vågat satsa i än.

Det optimala ville vara converter som stallade på 6000, repa som gick från 6000-7500 med konstant 900Nm.(och lite multiplisering vid växling). Denna converteren ligger nu i garaget, men måste få ny splines. Om det blir nån Tierp-repa (vi har helt klart interesse av å åka dit, men beror på pengar) får vi se om motoren klarar av 900Nm nere på 6000 varv i stället för uppe på 7300. (laddtrycket har än inte varit 2,1 bar nere på 6000 varv för converteren bara slirar motoren direkt upp i over 7000 varv.

Håppas forklaringen får fram hälvetet med å åka automat på höga varv. :roll:
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av John Rönnbäck »

Kul att det går fort. men några 900hk finner du inte på svänghjulet. om ni bromsar den nån gång skulle jag gissa på ca 500-550hk på svänghjulet. stickan ljuger sällan ;)
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av Tommy »

Stort grattis till tiden alltid roligt att se detta bygge på banan :thumbright:
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av PerAage »

Väl John, du får läsa innlegget lite mer nogrant. I snitt har vi nog inte mer änn 650Nm på en repa. Vi befinner oss helt utanför motorens trivselsområde. Peak gjer den bortåt 900Nm på startstreken, aldrig utöver repan. Där gjer den som mest 750Nm, och mestadelen av tiden mindre. Därför måste vi ha ny converter nu. Den kan bringa motoren ner i dom varven den är stabilt stärk på.

Men kul med lite kritiska röster.

När vi bestälde converter som skulle stalla på 6000varv, etter dyno-papper,- så gjorde den det. Byggaren (som är världensledare på converters) garanterade +/-20varv. Fråga andra tex. RCI, och dom gjer aldrig nån garanti annat än at man måste prova sej fram.

Nu hadde dom räknat rätt när vi stallade första converteren på 7000varv och måtte få ny converter. Dom sa at 431Nm hadde blivit till 600 (595Nm) och gav oss en ny converter som skulle stalla på 6000varv på en 600Nm motor, och det gjorde den!
Denna converteren har vi nu laddat på till denna stallar på 7000varv, och enligt byggaren finns det då exact 805Nm. På 7025varv är hk=Nm, dvs drygt 800hk

I hälgen laddade vi på mer, och den stallade då på 7350varv, och enligt byggaren måste motoren då ha över 850Nm, så ja, i innlegget över hävdar jag 900Nm.
För å inte retas nån, så är det säckert imellan 800-900Nm som är det rätta. Men rent matematiskt, så kryssar Nm og hk varan på 7025varv. Är därfor jag kommer med den siffran jag gjör.
Svaret får jag i kväll när dom har räknat det ut exact från den aktuella converter-spec'en.

Nu är det ju dumt å säja nånting utan et dynopapper i handen, och jag är medveten om at siffran är hög till å vara B20, men jag är ju kanskje lite dum som går i sådana detaljer :D., men här på forumet har man ju lärt mycket och diskutterat mycket interessanta tema, så varför inte sticka ut hakan lite och gje en race-rapport med alla dom detaljer man själv tror man har för hånden från dom race man åker. Är ju själv en av dom som är lite kritisk till det mesta, men jag tycker man ska gje full gas endå. Det värsta som kan hända är ju at en motorkombination som ingen tror på börjar gå riktig snabt:D

Om den kommer ner på lite lägre 8-sekunderskjörningar är ju jag mycket nöjd med sesongen.

Men duty-cycle på spridarna (2000cc) på 0,83-0,85 i lambda på full spiker backar upp at det nog finns effekt.
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Hoppas du kör motorn i dyno i vinter så man får se vad den lämnar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av peppe »

Kör du 2000cc spridarna i botten nu? Hårdrock isf!! :twisted: :thumbright:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av PerAage »

1680 som kjörs på över 4 bar=mätt till 2000cc. Dom kjörs på 85% duty-cycle nu.
Motoren är extremt avstämt med ressonans på ca 5400-5500 varv. Från 5300varv och till 5500varv exploderar motoren och behöver nästan 4 gånger mer bränsle. Helt sjukt vrid vid 6000varv och upp. Mattias kan säkert kommentera lite mer hur det var å mappa till en motor som plutslig blev hysterisk.

Mvh
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av peppe »

Jo Mattias har pratat om att den var lite explosiv :)
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av PerAage »

Just talat med Alan, som hadde kollat converter-spec'en och för å stalla på 7350varv måste det vara 875Nm +-5.
Enligt loggen gjer den då 875Nm på 2.1-2,2 bar på e85, dog faller den till lite över 2 bar under repan.
Han bekräftade at när den faller ner till 6750varv under växling, betyder det at den har tagit med sej vridet från förra växel och at motoren på växlingsvarv då har fallit till ungefär 750-760Nm. (dels för at laddet har gått lite ner och dels för at motoren är "over the hill" och kurvan på tur neråt.
Den skjuter dog på rätt hårdt upp igjen i varv efter en växling på grund av torque multiplication.

Det vil si at min analys stämmer. Ut på ettan gjer den 875Nm (pluss tillskott av multipliseringen et lite tag) och faller så ner mot 750Nm på grund av at motoren dras så långt upp i varv at den inte länger är effektiv.
Som han sa: Man kan kompensera det at vridet faller med å gå på med mera ladd, eller byta till en converter som får ner motoren till 6000 varv i stall. Hans kommentar i övrigt var at med nya converteren hadde den kommit till å gå riktig snabt. Han var förvånad över at vi fikk vår 121cid B20 upp till detta vridet, och väntade alltid på at jag skulle rapportera at vi hadde skjutit nån stake ur igjennom blocket..
Han tyckte ochså at 8,84 på den här converteren var rätt snabt.
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Ja, jag tackar för de utförliga inläggen! Mycket intressant läsning. Jag har också hört Mattias prata om en väldigt arg motor och om ni bottnar 2000cc spridare på bensin (jag minns inte vad ni kör) så räcker väl soppan, teoretiskt, till en bit över 1000 hk (beroende på BSFC) :twisted:

Ska bli kul att se vad B20:n kan prestera för tiden med en ny converter!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av mattias »

Klippte ihop film från söndagens rekord-repa: http://www.youtube.com/watch?v=EKewO-I-4eA" onclick="window.open(this.href);return false; :beerchug:

Som sagt så är det här en motor som är hårt avstämd, vilket gör det väldigt viktigt att ha rätt konverter för att det ska gå undan. Jämfört med många motorer är den svag under och över vissa varv och som starkast runt 5000-6500, vilket man ser direkt på fyllnadsgraden då vi mappar mot VE. Nog är den lite svår att hantera av den anledningen men samtidigt riktigt stark när man hittar av rätt med konvertern. När den grundmappades på pallbockar i mitt garage fick man tänka efter, men med lite vana så gick det fint och bara några pull på transbreak visade att den orkade mer än den någonsin gjort. :thumbright:

Då det är just automatlåda så är enda gången man passerar 4000-6000 varv just på transbreak och full belastning, där är det högt cylindertryck och inte värt att chansa så mycket med soppa och tändning. Jag har inte varit inblandad i det här förrän ett år tillbaka (förra hösten), men önskade att man varit där när den bromsades i bänk för ett många år sedan då det inte gick så bra precis och packningen tittade ut - det betongade blocket har sedan dess inte hållt trycket i kylsystemet. Det blir nytt block i vinter och andra uppgraderingar, det ska gå snabbare! 8)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av PerAage »

Har bilder på hur sylindrerna ser ut nu, och det är förvånande at den motoren fortsätter å pumpa ut mer effekt och vrid.
Den som är mäst överraskad är jag.
Det här borde va ett innlegg i debatten om stressborrning.

Blocket stod i trädgården till en kompis, med blommor i sylinderloppen, i många år.
Inspirerat ab BMW-historian om block som stod ute i rägnet och blev pissat på för å få ut spänningar, tog jag över blocket.
Det skulle i min amazon, som sugmotor.
Först så honade jag bort rosten i sylindrerna, och reporna, så upptäckte jag at det fanns tydliga märken i alla sylindrar på at kolvarna hadde stått i midten-läge, länge. Det fanns mörka ringar i loppen som såg ut som nån förstenat gegga som hadde fastnat (såg nästan ut som vulkansk sten...), och dessa ringar (en i midten av varje sylinder) gick inte å hona bort. Kan vara rostringar som ser svarta ut efter kolvringar från kolvar som har stått i många år. Dom kjänns tydligt med nageln....

Blocket blev ståandes under bänken i flera år, och när vi började med dragster-turbo B20'in, och fick lite bråttom, kasta vi oss över blocket, sjansade på at det nog kom till å fungera, bestälde ROSS race-kolvar efter egna mått, betongade blocket med fiberarmerad våtrumsspackel och lot det härda i en månad. Blocket blev ochså toppdeckat mycket nogrant till önskevärde.

MEN, altså, inte borrat eller stress-honat efter betongning!! :hihi:
Kolvarna var bestälda till en sylinder på 92,02mm (mätt), men när jag nu mäter, är dom 92,1 :roll:
Kolvspelet är det största jag har sett i nån Volvo-motor.
Total seal ringarna (inte gapless) hadde inte rätt mått, men när jag skulle fila till dom, upptäckte jag at ringen som inte såg bra ut i ena loppet, passade pärfekt i et annat. En hel kveld gick åt till å sjonglera med ringar, och ändan på visan blev at på det sättet passade till slut alla ringar.

Jag vet at motoren var oval, och skilde i borrning imellan sylindrerna, och jag vet at den antagligen inte blev mindre oval av å betongas utan påföljande borrning och stresshoning.

Nu när vi hadde av toppen, såg vi dom här mörka ringorna i sylindrerna, och hur många som hälst rivspår upp och ner i varje sylinder,- täkn på dom 3 varmkjörningar motoren har hatt. en i bromsbänken och 2 på race. båda gånger bottnade tempmätaren på 130grader. Ena gången, ifjol, kjörde vi bara vidare när den hadde svalnat. jag hadde tänkt justera lite ventiler, men dom hördes bra ut :whistle:

Och nu pumpar altså detta blocket, som ingen av er nånsinn hadde villat bygga racemotor på, ut 875Nm på 2,1-2,2 bar. Visst ser man at det kommer lite dimma ur vevhusventilasjonen när laddet kommer över 1,8 bar, et bevis på at grejorna vibrerar och at ringorna inte klarar hålla 100% tätt, men det här måste ju vara et bevis på at en turbomotor får ringarna klämt hårdt ut av turbotrycket, och på detta viset faktisk kan pumpa bra effekt.
Efter toppackningshavariet i bromsbänken, skjöt den ut det mästa av betongen rundt sylinder 4, så den har vi monterat separat vattenkjylning på, då det annars kom ut damp från frostplugghålet. Vi fiksa aldri till det, motoren skulle ju bara misshandlas på race 2007 i för det skulle fiksas till nytt block. Nu blev uppmärksamheten lagt i låda, axel och ny ram i åren efter, så blocket har bara fått ny vevaxel på grund av axial-lagerhavari, inte hatt av toppen före nu sedan 2007. Så fusk-blocket, som inte skulle gå mer än en testsesong, sitter kvar.

Det här är nog en brannfackel till er som är skeptiska till effekten, men i våran fall vet nog inte motoren själv at den inte är race-borrat och honat, så den gjör helt enkelt sitt bästa ändå :P
Före nästa sesong blir det nytt block, troligen med lite mindre borr, typ 90mm.

Oppsummeringen är at man aldri slutar å förvånas över grejor, och det finns en del grejor i våran consept som inte är optimalt, men idéen rundt hur allt fungerar måste va bra. Våran block är trolig inte ett dug bättre än Jens sitt gamla block, men troligen blir motorerna bara en kaotisk system i rörelse på höga varv, och ventiler hinner aldri med å tätta 100% (såg Erlands kommentar om mira eller inte) och det samma gjäller nog block. Allt är i resonnanser, grejorna lever sitt eget liv, på egna resonnansfrekvenser, det blir en salig röra av kolvar upp-ner, ringar osv, så hela motoren blir en enaste stor järnlunga med lite lekkasj överalt, och kamaxeln bestämmer på vilka varv den ska vara mäst tätt, och allting går så snabt at det inte skiljer mellan 100% tätt eller 80% tett,- vridet kommer ändå.
Ska bli kul å se hur en ny, riktig, bottendel eventuelt måste mappas till. Då ser man ju i sprutet om den behöver mer sås och om den blir stärkare på vissa varv.

Före en eventuell dynokjörning skulle nog jag ha monterat motoren i dragsteren og dragit den några pull på transbraken med mineralolja,- för innkjörning och för å snabbast titta på lambda. Så kan man plokka ur den och montera den i bänk.
Bänken skal sortera ut hur mycket man törs gå på med tänning, just nu tror jag vi ligger lite lågt på vissa varv,- Mattias höjde tänningen uppe på 2 bar, utan ras, och motoren höll vridet lite bättre då, på rekordrepan.
Till slut blir det vel å tanka metanol, byta tändsystem och pressa ur den det som går.

Teoretisk vrid på 3 bar är nog mycket högt om man ser vad den gjer redan nu. Historians första 1000 hästars B20 lar vel bli målet.
Nu har vi gjort grejorna på et inte-optimalt sätt, och det fungerar av nån anledning, just som för Jens.
Nästa steget blir å gjöra et riktig block, som man vet är perfekt. Jag skulle inte bli förvånad om det inte gav så mycket mer, faktisk.
MVh
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar