Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Re: hej

Inlägg av Ken-1 »

phonic skrev:
calle Bengtsson skrev:löste du det med bulten??
Japp det var bara min nybörjaridioti som spökade, jag försökte dra 45nm på en bult som endast skulle dras med 24nm, trofan att det spökade, som tur var fattade jag att något var galet så jag försökte inte dra mer så gängorna överlevde. :doh:
Det är ju roligt med alublock i och med att det sparar vikt men med järnblock hade det inte gjort nåt fast du dragit till momentskaftet kröktes. Fördelar och nackdelar med allt.

Ser väl bra ut annars men oljade du kammarna innan du monterade "överfallsbryggan"?

Mvh Kenneth
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Ken1, jag hade smörjt kammarna men när du säger det så skulle jag smörjt mer..


Lite bilder ifrån ikväll..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag så provmonterade jag det färdigsvetsade grenröret/downpipen som Mac svetsade klart i helgen. Det visade sig vara bra förutom att det har slagit sig så förbannat, så jag for upp till SGR, Gordon närmare bestämt och han kommer plana det i veckan.

Ang min oljeretur så mätte jag upp avståndet idag, hela 10CM! Fan det ska ju inte vara några problem alls, har varit nervös som fan för vi mätte inte upp avståndet utan det blev där det blev så att säga.. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

jag skulle nog blästra det grenröret invändigt innan jag började använda det :shock: Mycke löst i det!
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

jonas_linder skrev:jag skulle nog blästra det grenröret invändigt innan jag började använda det :shock: Mycke löst i det!
Självklart ska det blästras, en satans massa loppor överallt är det..
Senast redigerad av auspuff den mån okt 08, 2007 9:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

phonic skrev:
jonas_linder skrev:jag skulle nog blästra det grenröret invändigt innan jag började använda det :shock: Mycke löst i det!
Självklart ska det blästras, en satans massa porer överallt är det..
Bra! Måste ju skriva att jag gillar bygget också, läste mitt inlägg så här i efterhand och det såg väldigt negativt ut :oops: Var inte alls meningen, tråkigt att rasa turbon på något sådant! :?
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Det är lungt jag förstod det :thumbright:

Bara bra att folk påpekar, därför jag tar så många bilder, det är ju första gången jag rör en motor så det är mycket som kan gå fel!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Stort tack till Gordon för planing samt blästring av grenrör/downpipe. Samt Daniel för utlång av svänghjul!

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

kul att det går framåt, jag skulle ta bort Rören på turbon å ersätta med Banjo nipplar å ansluta Vattnet där det är taget Orginal :)

jag gjorde så på Min har Garret T4/t3 på min 855,, köpte Silicone slang,

Funkar fint :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tja va haru haft för färg på grenröret? eller blir man lurad av bilderna? såg svart ut? :roll:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Har inte haft någon färg, det är däremot blästrat. Det är vanligt svartstål.

Såhär någonting kommer troligen tryckröret att gå över motorn.

Bild

Den interna wastegaten kommer att stängas genom att svetsa den tredje bulten som skall gängas in så långt det bara går för att hålla maximalt tryck mot öppningen.

Bild
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Tryckrör över motorn?? Hur ska du få plats med IC då?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Killroy_swe skrev:Tryckrör över motorn?? Hur ska du få plats med IC då?
Intercoolern kommer sitta uppochner.

Bild

Den mäter 77cm i bredd och 10cm i tjocklek så den tar lite plats.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Re: tjena

Inlägg av auspuff »

calle Bengtsson skrev:kul att det går framåt, jag skulle ta bort Rören på turbon å ersätta med Banjo nipplar å ansluta Vattnet där det är taget Orginal :)

jag gjorde så på Min har Garret T4/t3 på min 855,, köpte Silicone slang,

Funkar fint :)
Jag kommer inte ihåg hur det går orginal.. :doh: Vadis hjälper mig föga.

Om du vill får du gärna markera på bilden jag har lagt upp =)

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag har det gått lite frammåt, var på hydraulikfirman och fick mig en olja-in-slang pressad, 375 jävla riksdaler slutade den på men då tog det en stund att gänga oljeflänsen och vi provade lite olika kopplingar så jag antar att han tog ut timpenning också. Struntsamma nu är oljan löst och den pallar 330bar (haha).
Vi provpunktade i orginalretur-materialet och det visade sig att det gick bra att svetsa i så nu måste jag bara fixa 3-fas hemma i garaget så kan jag göra det själv (var och hämtade svetsen jag köpte av Mac idag)..

Några bilder ifrån idag.. Kunde tyvärr inte använda en 90graders-koppling på oljeflänsen så det fick bli en banjokoppling och då var jag tvungen att ha en massa brickor dels för att gängan är för lång på banjo-bulten och för att skruvskallarna som håller oljeflänsen mot turbon bygger uppåt mot banjon.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar