Ascona B

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

team weber power
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Fast den filmen är inte riktigt rätt. Är ombyggt en hel del tills nuvarande. Större turbo, bättre mappad. Uppskattningsvis är det närmare 100 pållar mer nu ändå.

Ska försöka filma lite till utifrån när jag drar 8)
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

hur mkt laddar du nu , är du forfarande uppåt 2bar ? eller är du rädd om packningen numera :lol:

blev det oringat eller hur blev det ?
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Sänka laddtrycket :?: Finns ens den meningen? :roll:

Nej, verkar som det fungerar nu, problemet hade nog med att jag inte fått ur luften ordentligt tidigare. För nu fungerar det jättebra, förutom det att den springer iväg lite när man pressar hårt och en längre stund.

Har positivt laddtryck vid 2800 varv, fullt vid 4000. Dock kan det nog gå att få fullt tidigare, för i programmet så ligger det enligt den "rampen". Den begär inte fullt tryck förräns 4k liksom. Laddar närmare 2 bar.
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

:thumbright:
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Var på hos www.maxxtuning.se idag och mappade. Vart en liten specialdeal, då dom aldrig gjort nån bil med mitt styrsystem innan. Blev inklämd på en avbokad tid, så vi riktade in oss på toppeffekten så får jag justera finlir själv sen. Jag klickade på datorn, med assistans av Natanael, och vi körde ett 20-tal repor i bänken (rullande landsväg). Mappen som jag började med fick jag 349whp, slutresultat blev 401whp & 540nm (beräknat 466hk i motor).
Finns en del kvar att finslipa, laddet svajar lite. Måste jobba lite med PID-styrningen. Målet är att få bilen att fungera bra, sen nya kamaxlar + mer soppa för att köra på E85.

Kul dag iaf, körde dit med den också, så inledde dagen med en 15 mils resa i asconan, mappade och sen hem igen! Nu efter lite shakedown har jag lite nya idéer och saker jag vill och ska ändra på.
freiman
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av freiman »

låter ju bra de holger.. :thumbright:
johan freiman
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

grattis till 401whp borde väl räcka till en låg 11a , eller vad tror du :thumbright:

moholm den 16e då
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Ja en låg 11 skulle sitta fint! Teoretiskt enligt sån där kalkylator är 10.5s möjligt 8)
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

Holger skrev:Ja en låg 11 skulle sitta fint! Teoretiskt enligt sån där kalkylator är 10.5s möjligt 8)

jo ja räknade på det sen la ja på en halvsekund :)
J.K Nilsson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av J.K Nilsson »

Holger skrev: Nästa problem/funderingar. Oljeläckage & vevhusventilation. Läcker i bakkant på toppen, mellan block och topp. Funderar på om det beror på bristfällig vevhusventilation. Den anslutningen som är på bilden, sitter det även en restriktor i, så det är inte mer än 6-8mm stort hål :?
Borra upp den är givet, men sen då. Hur vet man att det räcker och att det inte är pga det som det läcker olja?

Bild
Anslutningarna & slangen är ca 20mm id.
Se här vad Boosten skriver om oljefällor: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 2#p1464572 Det bästa är väll att det är en Opeldel som kan användas. :hihi:

Du kan titta på oljetråget till 9-5 där finns det ett rör som mynnar under oljenivån så att du kan ansluta oljefällan dit så att det blir "Automattömmning".

Och ja du skall ansluta gasutloppet på oljefällan till en ejektor så att motorn ventileras bättre. Se Boostens förslag om att ansluta den till avgasröret om du vill till varje pris undvika oljedimma i insuget. :hihi:

J.K Nilsson
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Japp, blir att koppla in ventilationen till inloppet på snurran!

Annars håller jag på att mappa. Har börjat på en "ny" mapp, laddar 1 bar nu och håller på att justera. Börjar ligga någorlunda stabilt lambda, inga spikningar. Blev lite förvånad när jag kollade logworksloggen, bilen känns för snabb? :?

45-140km/h på strax under 4 sekunder (2250rpm-7000rpm), 3:ans växel och 1 bars ladd... Iofs när jag försöker samma sak på högre ladd så spinner det ju istället.
Oldog
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Jo, den är kopplad genom motorn. Och så lär jag ju märka om den blir känsligare.
freiman
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av freiman »

hur skulle de funka o dra slangen som kopplas in tillbaka till motorn igenom en elektrisk vacumpump, från t ex en lite mindre gammal diesel bil? eller har dom förliten kapacitet?
johan freiman
Skriv svar