Sida 8 av 8
Postat: ons mar 31, 2010 12:16 am
av The
Holm skrev: Dock så kryper motortempen sakta upp om man belastar riktigt hårt, men det är inget stort problem.
Så gör väl i princip alla mercadieslar när man plågar dem lite (typ drar släp i uppförsbacke). Huvudsaken den inte blir för varm

Postat: ons mar 31, 2010 2:13 pm
av Holm
Ja de kanske gör det...
Skulle nog velat ha en lite större kylare, men det får inte plats...
Trodde det skulle räcka med en 940 fläkt som går på full mutter men icke...
Äh man får lugna sig en liten stund när det blir för varmt bara...
Postat: ons mar 31, 2010 3:01 pm
av JohnE
Ett tips är att byta termostaten, ifall du inte redan gjort detta. Orginal sitter termostat som öppnar vid 85-grader, det finns 80-graders att tillgå, exempelvis i Mecabutikerna.
Sedan borra något större skvallerhål så har du bättre marginal på varmgång.
Men, som sagt, varmgång vid längre belastning är vanlig på mercaspisarna. Största möjliga SPAL-elfläkt passande på kylaren?
Möjligen om du har utrymme att ha både tryckande och sugande fläkt, men jag gissar på att utrymmet är tämligen begränsat.
Fotografera gärna kylaren och området runt den, så kanske någon läsare får en snilleblixt.

Postat: ons apr 14, 2010 6:23 pm
av Holm
Var ute och körde fram fler träd i lördags, funkar fint...
Dessvärre så skulle jag ta en liten genväg hem, dock så brukar det ju alltid ta längre tid som ordspråket säger...
Istället för en tiominuters extra körning efter väg blev det 20 timmars bärgningsarbete då jag körde igenom isen när jag skulle gena över en sjö...
Är dock inte riktigt färdig än...
Tappade ur olja och vatten ur motor, låda, hydraultank och bränsletank igår. I med nya vätskor, sen gick den igång direkt utan knussel.
Återstår bara att byta olja i axlar och fördelningslåda...
Drygt är bara förnamnet...
Postat: ons apr 14, 2010 8:45 pm
av per a
riktigt fin maskin du har byggt
jag vill oxå ha en
Postat: fre apr 16, 2010 2:51 pm
av Holm
per a skrev:riktigt fin maskin du har byggt
jag vill oxå ha en
Du kan få köpa den här

Så jag kan börja med nästa projekt...
Postat: lör apr 17, 2010 8:14 am
av per a
tyvärr ekar mitt skotar konto tomt
och den "skogen" som växer på mina 2000m2 är inte mogen för slutavverkning

Postat: lör apr 17, 2010 11:35 am
av JohnE
Du kan ju inte skriva sådär utan att ha med ett ca pris
Man kan ju få för sig att ge dig ett skambud

Postat: mån apr 19, 2010 2:58 pm
av Holm
Ett skambud är ju också ett bud så... Låt höra
Den har till slut kommit tillbaka på sin plats vid garaget...
Nu får den vila sig ett tag...
Bytt alla oljor nu, måste dock byta olja i automaten igen. Den pumpade antagligen runt oljan i lådan när vi bogserade maskin så oljan är rosa...
På alla andra ställen stod det ju still så det var bara att tappa ur vattnet, i motorn måste det varit fullt ända upp till toppen, när jag tog ur oljepluggen kom det först vatten i säkert en minut innan oljeskvätten kom
Men det har inte blandat ihop olja och vatten så det ser ut att räcka med ett byte där. Likaså i hydraultanken...
Skönrt det iallafall...
Re: Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7
Postat: ons jan 19, 2011 6:37 pm
av M_Thors
Hallå!
Väldigt intressant bygge må jag säga, jag har länge haft planer på något liknande men har inte kommit i gång än.
Är ju lite svårt att få tag i band i lämplig storlek.
Hur har du skarvat ihop banden på för vis, för vad jag förstår så var det full långa pistmaskinsband från början
/Mattias
Re: Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7
Postat: ons jan 19, 2011 11:39 pm
av Henka_
Att skarva pistmaskinsband är väldigt simpelt, endera så bultar man gummiband ihop med dom kortade banden så de blir som ett överlapp, hänger du med på den?
Eller så tar man anpassade skarvar som man poppnitar i banden. och som sitter ihop med en sprint.
Skitballt bygge FÖ, som pistmaskinsmeck ligger ju såna här dumheter varmt om hjärtat.
Re: Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7
Postat: lör dec 10, 2011 7:40 pm
av Holm
Nu har pixbox vaknat igen så bilderna fungerar

Re: Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7
Postat: mån feb 27, 2012 4:22 pm
av Holm
Ombyggnad igen...
Har bytt ut vnt-turbon mot en hederlig med wastegate från bmw 525tds...
Funkar fint nu, laddar ca 1 bar.
Luftfiltret på bilden är lite större än det som sitter på nu. Var tvungen att ta en bild och skicka till polaren för att jävlas lite...
Har åker Nytro turbo och alla skoteråkare vet att det oftast sitter "snorkel" för luften in till turbon.
Eftersom jag inte har turbo och snorkel på skotern så har jag det på bandvagnen istället!
Har även monterat snöblad fram på maskinen.
Den börjar bli komplett...

Re: Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7
Postat: tis feb 28, 2012 9:18 am
av professorwinther
Riktigt skönt bygge!
Re: Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7
Postat: sön mar 25, 2012 2:27 pm
av Joakim Borg
fränt som fan!
har du ingen bild på bmwn?