Sida 8 av 85

Postat: tor dec 04, 2008 6:24 am
av Roger Persson
Skulle vart kul o sett lite fler bilder på toppen...
Eller är det mkt hemliga grejer? ;)

MVH

Postat: tor dec 04, 2008 8:18 pm
av Jens Gustavsson
B20TicPower skrev:Skulle vart kul o sett lite fler bilder på toppen...
Eller är det mkt hemliga grejer? ;)

MVH
inget speciellt en enkel sport topp som man kan offra till laddtrycks gudarna om nått skulle gå snett.

bygger en likadan på 24timars hård mek om det skulle behövas under sesongen, det går inte att raca med en finare då måste man ha en i reserv hela tiden annars så kan sesongen bli kort.

flödar ca 185 in 155ut skulle jag tro han alldrig testa.

Postat: tor dec 04, 2008 8:22 pm
av Roger Persson
Jens Gustavsson skrev:
B20TicPower skrev:Skulle vart kul o sett lite fler bilder på toppen...
Eller är det mkt hemliga grejer? ;)

MVH
inget speciellt en enkel sport topp som man kan offra till laddtrycks gudarna om nått skulle gå snett.

bygger en likadan på 24timars hård mek om det skulle behövas under sesongen, det går inte att raca med en finare då måste man ha en i reserv hela tiden annars så kan sesongen bli kort.

flödar ca 185 in 155ut skulle jag tro han alldrig testa.


Kör du gör ventil storlek?

Ja tror det kan va smart tänkt..

Du kommer väl se framöver hur de håller o därmed
överväga hur mkt tid som det är värt lägga ner..

Ska bli kul se fortsättningen.. :)

Postat: tor dec 04, 2008 8:27 pm
av Jens Gustavsson
44x38.5mm

ska prova nån mer exåtisk topp framöver kan nog ge en 75hk mer enligt EA pro 3.3 på 3 bars laddtryck

Postat: tor dec 04, 2008 8:38 pm
av Roger Persson
Jens Gustavsson skrev:44x38.5mm

ska prova nån mer exåtisk topp framöver kan nog ge en 75hk mer enligt EA pro 3.3 på 3 bars laddtryck


Är det i klass med runt 160-170 hk toppen du fixat till? :)

Postat: mån dec 08, 2008 11:50 am
av Jens Gustavsson
den räcker nog mot en 190sug hk om allt runt omkring är rätt.


jag har börjat titta på mitt styrsystem nu som pellew har hjälpt mig att dopa så det går att ladda 4 bar absolut tryck.

det är 8spridar utgångar.

sen så blir det ett MSD 10plus gnistalstrare.



Bild

Postat: mån dec 08, 2008 12:44 pm
av Jens Gustavsson
sangren har du tid att hjälpa mig att sätta fast nå spridar kontakter och instalera nya programet i min dator som du ser är det nåra pixlar borta på den gamla datorn :)

Postat: mån dec 08, 2008 2:47 pm
av mattias
Japp, det där tar vi under veckan, du kan ju inte köra med den där gamla tegelstenen! :hihi:

Postat: mån dec 08, 2008 3:07 pm
av Jens Gustavsson
mattias skrev:Japp, det där tar vi under veckan, du kan ju inte köra med den där gamla tegelstenen! :hihi:
den fungerar perfekt förutom att det är dålig bild på ett ställe.
fick en dator av hellqvist som jag tänkte ha till haltec F3

Postat: tis dec 09, 2008 6:43 pm
av Jens Gustavsson
efter en del diskutoner angående canal aria i insug så tänkte jag lägga upp lite tester här som är simulerade med EA pro 3.3


lite grund data på motorn

bottendel:

88.9x80

normal friktion i ringar kolvar.

hög friktion i vev

låga förluster i oljetråg.

el vatten pump och fläckt



topp:

44 ventil 185cfm in, 39mm avg dim (min 38mm) (114mm lång)

38mm ut 150cfm 36mm avg dim (76mm lång)

kompa 6.8:1

förbränigs hastighet= typisk



insugningsrör:

41.4mm dim rakt rör konar en aning närmast toppen

längd 130mm.


grenrör: 42.6 inv dim och 620mm långt


camaxel:
F kam 240grader 1.27mm 12mm lyft med 1.6vippor och 112 nock.

turbo:

3.0bar laddtryck och 2.5bar avgastryck.

bränsle alkohol snål och 105oktan (försöker att få ett liknande bränsle som e85??)

Postat: tis dec 09, 2008 7:18 pm
av Jens Gustavsson
test 1 bas dyno som motorn är nu med 39mm avg dim och med ett 41.4mm insugnings rör och 185cfm max flöde.

hastigheten i Fot per sekund (FS) är en medel hastighet på hela insuget+topp.

5.5k rpm= 609hk 234fs
6.5k rpm= 657hk 277fs
7.5K rpm= 655hk 319fs
8.5k rpm= 637hk 362fs

Postat: tis dec 09, 2008 7:22 pm
av Jens Gustavsson
detta är testet med norrbacks 33mm min aria (skrev in34mm avg aria) allt annat inkusiva flödet är likadant.

5.5k 553hk 262fs
6.5k 582hk 309fs
7.5k 576hk 357fs
8.5k 558hk 405fs

Postat: tis dec 09, 2008 7:28 pm
av Jens Gustavsson
nu ett test med lika grov insugnings canal i toppen som insugnings röret= 41.4mm.

5.5k 624hk 222fs
6.5k 673hk 262fs
7.5k 681hk 303fs
8.5k 655hk 343fs

Postat: tis dec 09, 2008 7:39 pm
av Jens Gustavsson
test med grövre insug med raka runners men kort övergång till 41.4mm toppen allt annat samma (otroligt dåligt flöde 185cfm på en 41.4mm canal)


5.5k 640hk 215fs
6.5k 692hk 254fs
7.5k 689hk 293fs
8.5k 674hk 332fs

nu börjar det bli effekt :) synd bara att det blir hål i en b20 topp om man portar så mycket :doh:

att inte toppeffekten ökar mer på högre rpm beror på andra begränsningar i motorn tex en F kam från -70talet :hihi:

Postat: tis dec 09, 2008 7:50 pm
av Blom
varför då välja en f kam :scratch:

måste ju finnas bättre för detta ändamål :roll: