Sida 8 av 11

Postat: fre dec 03, 2010 2:18 pm
av Jens Gustavsson
Martin Lundkvist skrev:
Jens Gustavsson skrev:hur mycket ventilation har ni andra som har likande bänkar? martin du värkar ha en stor hö fläkt :thumbright:

jag satsar på ca 5 kubik meters frånlufts fläkt. det ska kyla luften i motor rummet med en 1000hk motor kontinuerlig belastning med en delta tempratur på 10 grader ungefär grovt beräknat.

korta bromsnigar modell dragrace motorer ska inte bygga så mycket värme i luften tycker jag sen på vintern så har man ofta tillgång till 20 graders delta T.
Ja mycket fläkt ska de vara. Jag har en hönshusfläkt. Mäter 120cm i diameter och jag kör den över en frekvensare, skönt att kunna fläkta lite när det är varmt och man står böjd över motorn när holley´n läckt bensin..

SuperFlow specar fläkt flöde 28500cfm @1"H2O till 1000hk, beroende lite på rumstolek. Ska tömma rummet minst 8gånger per minut.

När det gäller kylsytem har jag byggt om en stor intercooler, mantlat den med plåt, kyler med vatten från bänken, reglerar temperaturen med en Danfoss AVTB, givaren till AVTBn känner på motortempen, pyttsar in lagom med kylvatten i mantelsidan för att hålla tempen i motorn. Ett jänke Kylar lock på motorsidan. Funkar super. Kapaciteten verkar vara oändlig.
du har ingen bild på kylvatten systemet martin så kan vi tjuvgöra en kopia :hihi: skönt att veta att det fungerar då det är mycket jobb att göra ett sånt system. (vi får försöka kompensera dig på nått sätt om vi kan göra en kopia)

vi funderar på en sån här fläkt som från-luft, den största av dem 910mm nått och 7700kr
http://www.nimaab.se/se/art/axialflakt-ziehl-abegg.php

5.8 kubik meter/sek vid 30 pa ( eller 12500 cfm/0.12 in H2O)

inte lika frän som din superflow fläckt men vi har ju mer delta T :) (kallare ute) här uppe så den räcker nog rätt långt ändå

Postat: fre dec 03, 2010 6:58 pm
av Erland Cox
Jag har hittat fläktar från industrier på rivningsfirmor. Jag har flera monster, synd att du bor så långt bort.

Erland.

Postat: lör dec 11, 2010 5:51 pm
av Jens Gustavsson
vi köpte en sån där proppeller fläkt vi får se hur den fungerar.

vi jobbar men inredningen av kontroll rummet i helgen

snart klart
Bild

haha kommer riktiga bilder senare.

alla grejor från usa är på gång också, blir kul att börja med elen nästa vecka

Postat: lör dec 11, 2010 6:45 pm
av JohnE
Synd att ni inte ville ha fläkt lite tidigare, jag skänkte bort den här fläkten i somras. Ni kunde ju fått den istället :hihi:
Bild

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: tor mar 03, 2011 3:15 pm
av Jens Gustavsson
vi har jobbat ganska hårt under vintern med kontroll rummet och nya datamite III usb logg burken, tack till alla som hjälpt mig :thumbright:

här kommer lite bilder på de nästan färdiga grejorna. ska leta igen fler bilder sen.


Bild
Bild
Bild
Bild

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: tor mar 03, 2011 3:19 pm
av norrback
blir bra!

/Andre'

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: tor mar 03, 2011 3:30 pm
av Jens Gustavsson
tack! det är förbaskat mycket jobb med att färdigställa ett sånt här bygge så det är kul att höra :)

räknar man timmarna och alla små grejor så skulle jag säga att den här maskinen är inräknad på ca 50år :hihi: svårt att förklara det för en kund som tycker det är dyr timtid men så är verkligheten. men det kommer att bli väldigt kul och det kommer att ge väldigt mycket när den är klar.

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: tor mar 03, 2011 5:02 pm
av turbodart
ser bra ut! :thumbright:
kontrollerer du vannet på inngående eller utgående fra bremsen?

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: tor mar 03, 2011 5:41 pm
av Jens Gustavsson
ingående

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: tor mar 03, 2011 6:19 pm
av turbodart
ok!:-)
og du har full flow på utgående?eller har du mulighet for å justere åpningen ut også?(tilpassning av motorns effekt)
også en siste fråga..har stuska vannsmurte tettinger? eller kan du kjøre den "tørr"?

vi har en shenck vattenbroms på jobben som regulerer på utgående,og den klarer ikke å regulere snabbt nok med automatikken på nya dieselmotorer som er rpm-styrt. resultatet blir "ringing" eller inte stabilt varv 2-300rpm upp\ned helatiden. undrar om jäg ska bygge om så den kontrollerer inngående..virker som om det er det normale nå? trodde man fikk bedre respons ved å kontrollere utgående....

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: fre mar 04, 2011 12:16 pm
av Jens Gustavsson
beroende på effekt, varvtal och vatten temp så justerar man returens munstycke.

vi reglerar manuellt på en ratt och om chauffören är pigg så är det bra respons och väldigt lite svaj i varvtalet :) riktigt vassa tvåtaktare brukar köras manuellt också då elektroniken inte hinner med.

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: fre mar 04, 2011 1:26 pm
av Jarmo Y
Jens Gustavsson skrev:
Bild
Jag hade först volvo kardanaxeltump i min vattenbromsbänk mellan motor och broms, gick sönder 11 gånger, sen tog jag drivaxel från audi 100, solid järn, inte kardanrör, efter den gått aldrig sönder, en kompis har den bänken nu och det är fortfarande hel.. du har kanske inte röraxel in i skyddet?
Jag har haft 2 st. vattenbromsbänkar och båda har haft en kran in och en kran ut vattnet..

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: fre mar 04, 2011 11:48 pm
av turbodart
Jarmo Y skrev:
Jens Gustavsson skrev: Jag hade först volvo kardanaxeltump i min vattenbromsbänk mellan motor och broms, gick sönder 11 gånger..
vi kjør med typ kardanaksel, og elastisk membran fra centa. fungerer mycket bra! har aldri gått av nån aksel efter det.kjørte nyrenoverad scania 14l i går, 2500nm@1200rpm :hihi:
fant even felet idag.pnaumatikk-modulen som styrer spjället til vattenet var satt opp med "linear valve", men vandlig "butterfly" ventil er ikke presis linær. :doh:
nu funker det som snus efter lite endring av parameter.

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: lör mar 05, 2011 4:05 pm
av JE Jr
Ser fint ut det där!

Har inte läst igenom allt, så ni kanske redan har tänkt på de här, men...

Ser att ni börjat dra lite rännor i taket ovanför motorn, gör gärna några fler typ längs med bägge sidor av motorn. Vi har så på jobbet och det är grymt skönt att slippa snubbla på alla kablar, även om det gärna blir en del liggandes på golvet ändå... ;)

Gör gärna några 12V uttag med banankontakter på väggen vid motorn som du kan styra med reläer eller så inifrån kontrollrummet. Behöver du till några givare etc som vill ha 5V så kan du ju göra ett par såna med.

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Postat: mån mar 07, 2011 9:30 am
av Jarmo Y
turbodart skrev:

vi kjør med typ kardanaksel, og elastisk membran fra centa. fungerer mycket bra! har aldri gått av nån aksel efter det.kjørte nyrenoverad scania 14l i går, 2500nm@1200rpm :hihi:
.
Min bromsbänkaxel gick sönder redan vid 200nm på låga varv. Om jag bromsade över 4000 rpm och det blev över 200nm, det var ingen problem men under det kunde inte bromsa fullt. Skaffade gummimembran men monterade aldrig det, jag bytte hellre hela axeln till solid..och sen bytte hela bänken till inertiamätning, repeterbarhet ökade 100 %.
Hade då Blackbox 2 dynobox från Performance Trends som klarade också både torque och inertiamätning.
Ni har säkert inte 50mm utdiameters axelrör i bänken som jag hade om ni bromsar scania :hihi: