Datsun 280Z Dragracing- Motorbygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Fränt att du fått åka! Haha, jag stod å titta på dina slicks när jag va upp, å tänkte att sånadär har nog inte sålts sen 70talet :hihi: Va de firestone-däck va?
Kanske går att kränga till nån svda-snubbe :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
turon09 (AnTe)
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör okt 20, 2007 8:20 am
Ort: åland finland

Inlägg av turon09 (AnTe) »

hehe kul att du fåt köra lite..:) lite om byggnad o förnyande till bara så blir det nog bra...
toyota starlet med Volvo 16v o hx52
Andreas Holmström
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Ja den där turbon lär inte vara vidare effektiv vid 0.5 bar :) Har en film på den från helgen om du vill ha den?
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

RWHP

Ja det vore kul att se hur rolig man såg ut.
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Snackade snabbt med Roger idag (dock på telefon) när man passerade Sundsvall idag, med tanke på premiär-repa och minimalt med tuning så kommer den gå som ett skott framöver. :thumbright:

Hoppas att det går att stalla motorn bättre efter lite tuning så ni inte behöver komplicera till det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lyckat första test :thumbright: lite små grejor ska det alltid va.

jag bytte ut mina 11 år gamla sliks och fick typ 100% bättre fäste :)
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

5,96 190Km

Inlägg av Jouni »

Nu har vi varit till Ope och testat lite mera.
Med nya däck, glatt humör och mycket strul lyckades vi köra på 201m 5,96 och 190kmmed en 60f tid på 1,4sek.
Tyvärr tar det för länga att stalla för att man riktigt skall kunna vara med och tävla.
Tror även att convertern slirar ute på banan. Laddade ca 1.2 bar men det ville inte lille Datsun riktigt tåla så numera sitter bakaxeln på snedden. Vi får väl plocka fram svetsen och bygga lite kraftigare fästen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

8) nu händer det grejer!

det är ca 9.4 sekunder på 402m skulle jag gissa :thumbright:

vad kör ni för converter?

stall varv i starten? har du nån rpm begränsning i starten?
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

Kollade på nån lista i USA 5.96 skulle motsvara ca 9,1 på 402m.
Jo det hände grejer så bakvangen inte hängde med.
Convertern är en Daniellson 8" race converter jag köpt beg. Den har suttit på en 1000hk big blockare.
Om jag väntar i ca 3-4 sek så staller den ca 4500v. Men jag brukar släppa iväg bilen vi ca 3000 varv men detta tar ca 2-2,5 sek har ingen rpm begrängs i starten.
Tänkte prova med lite gas se om detta hjälper men först måste bakvagnen repareras.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det blir nog kanske så fort till och med.

hur ser varvtalet ut i data loggen?

när kommer turbo trycket på allvar?

vart tar det mest tid?

på min vega så går det först tungt vid 2900rpm sen så efter ett par sek så kommer det 0.3 bar sen ökar den påde i ladd och rpm mot 4500 sen går det fort till max stall rpm.

fick tippset av patrik i bjurholm att bygga mot en rpm spärr ca 1000rpm före max rpm för att slå iväg bilen hådrare i starten. men det blir kanse för agresivt på den motorn/bilen?

vad va det för värden på kamaxeln?

mvh jens
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån aug 09, 2010 11:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Kul att du ville komma till Ope och köra, Var kul att se dig köra. Hoppas du kommer på nästa upplaga!
Chevelle SS -65
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Inlägg av HenrikE »

Ifs en 240z och två cyllar för lite för dig men kanske kan va kul å se ändå?

http://www.youtube.com/user/RIPSNZ#p/u/29/JguTtoKtggY

Finns kanske lite mer info om den här: http://www.ripsltd.com/index2.html
Kanske du finner nå bygg tips?!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Ballt jouni! :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

Jens
Har faktiskt ingen koll på laddtryck mm. Det är Roger som håller i datorn och har koll.

Kamaxeln är en Comp Cams Mek roller 292/297/110. lyft ,582/,588

Har nu fått tips hur man skall få motorn att stalla lite fortare skall prova detta när bilen är i ordning igen.
Skriv svar