Jag och min polare Andreas Karlsson(Silver S2) körde i fredags morse till Mantorp med våra bilar.
Väl framme och igenom besiktningen så bestämmer sig tvåans grenrörspipa för att spricka rakt av inne mot toppen. Jag blev lite halvsur för man hade ju tänkt att prova rätt många repor.
Efter ett litet tag kom jag på att J Björk bor väldigt nära, så jag slog han en signal, och som tur väl var han i garaget(som vanligt

) och han ställde upp på att hjälpa mig att svetsa ihop röret. Många tack!
Sen vart det bara att mecka bort röret vilket inte är det lättaste, men det gick med lite vilja.
12 timmar senare satt röret äntligen på plats och uppstart av motorn blev runt 23 på kvällen. Det firades med en launch och två burkar öl!:thumbright:
Felet berodde på att jag inte hade dragit åt en stötta som avlastar grenröret från turbons vikt. Det blev kraftiga vibrationer vid ca 2500rpm på ditresan... Det frestar på röret det. Skruvar till det tiggde jag till mig av Jonas Björk!
På lördagen vart det bara lite småfix, jag justerade gasstoppet lite för att minimera risken för att inte få full öppning på spjällen och efterdrog toppen. Det kändes vettigt när jag hade åkt 22mil med bilen på ditvägen.
De enda sakerna som strulade under dagen var att jag glömde tändningen på en gång så att batteriet tog slut, men som tur väl hann vi kabla igång den innan den repan. Sen brinner en plastslang av som är till tomgångsmotorn lite då och då, men det ska nog gå att lösa.
Angående körningarna så spann jag bort mig på alla repor utom Nr4 som jag slirade iväg med kopplingen på.
Repa:
Nr 1: 6.92@178; 10.41@222.8 1.81 med 1.5bar 1-2an;1.8bar 3-4an
Nr 2: 6.87@178; 10.33@228.4 1.85 med 1.5bar 1-2an;1.8bar 3-4an
Nr 3: 7.31@161; 11.19@209.1 1.76 med 1.5bar 1an; 2.1bar 2an; 2.2bar 3-4an Denna repan spann det på tvåan och trean. Hade även sänkt däcktrycket här.
Nr 4: 6.80@183; 10.18@235.6 1.77 med 1bar 1an; 2bar 2an; 2.2bar 3-4an. Denna repa utan hjulslir och mer luft i däcken igen.
Nr 5: 7.21@180; 10.62@234.9 1.95 med 1bar 1an; 2bar 2an; 2.2bar 3-4an. Spann bort mig i starten igen...
Sen blev det inte mer åkt på banan, utan det blev att byta bakhjul och styra hemåt istället!
Det man kan säga är att jag blev sjukt sugen på att ta nian under dagen, men det blev inte så. Men jag är väldigt nöjd med att bli tvåa i denna tuffa klass!
Lite mer rutin på bilen hade nog inte skadat, med tanke på att jag är ringrostig och att det mesta på bilen är nytt för i år så kunde nog inte gått mycket bättre!
Sen har jag fått förnyat förtroende för motorn, vid 2.2bar går spridarna på 93% duty cycle och verkar ju lämna en del effekt för att vara gatmappad av mig!
Nu är det dags att sova!