connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vi har tjuv kollat lite på den redan :)
Sportmerca
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Ort: Kornsjö
Kontakt:

Inlägg av Sportmerca »

Vart skickar du ditt svänghjul för balansering Ersviken??
Ersviken skrev:
conny skrev:det är en 240 mm sinter lamel med orginal tryckplatta

någon som vet vad en 698 tryckpaltta trycker
Ligger en 698a platta hos Jens, du kan låna den å mäta upp den om du vill när den och svänghjulet är tillbaka från Balanseringen.
Den är iaf specad för ca 550nm med organisk lamell och 750 med 4p sinter.
(Riktigt snyggt grenrör föresten!! :thumbright: )
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Vart skickar du ditt svänghjul för balansering Ersviken?
Professorn
Sportmerca
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Ort: Kornsjö
Kontakt:

Inlägg av Sportmerca »

ok tackkar
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

den nya växelådan
bmw zf
Bild
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Klart det ska till lite BMW för att det ska hålla :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Vafalls? är det en M103 4-matic som lådan står på?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

Jo det är en 4-matic motor . det är en reserv motor som jag har liggande.
bra att ha om man skulle spränga nått i broms bänken.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

har tändgrejjerna kommit?
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

Tändgrejjerna är vid tullen nu så det bör ju komma i veckan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny skrev:Tändgrejjerna är vid tullen nu så det bör ju komma i veckan.
jag har betalt tullen nu så det kommer nog i morgon (ligge i skelefteå tror jag)
Användarvisningsbild
Mas_74
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: sön aug 26, 2007 10:45 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mas_74 »

Drar liv i denna tråd då jag själv åker mb med turbo...hur går det med denna bil? Någon som har nått nytt att förtälla om hur bygget fort skrider?

Mvh Magnus
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)

Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

växelådan är klar och prov monterad i bilen. det som fattas är svänghjulet som blir ett helt nytt.

har hunnit flödestestat toppen under vintern men har inga värden i huvudet. jens vet du vad det var för flöden?

Bild

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

orginal MB 3.0L 12v


43mm in 38mm ut

2mm 51cfm 45cfm

4 94 85

6 134 119

8 168 142

10 186 148

12 189 155

14 194 161

16 192 165

ricktigt fina kanaler
:thumbright: det passar 46mm volvo insugnings ventiler rakt av nästan också och med lite portning så blir det nog ricktigt fränt flöde.

går ej att gämföra med tex M10 eller M30 skit toppar :hihi:
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Inte för att nuffrorna säger mig så mycket men det känns bra att man har en sådan topp i sitt bygge :)
Har hört att de ska flöda riktigt bra, hade varit kul att se hur en 12V AMG-topp ser ut.

Får du plats med lådan utan att behöva ta fram kapen?, min 201 är sjukt tight och måste vinkla lådan för att ens få upp den..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar