Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Om man plastar upp golvet mycket och breddar den så får man nog 350fps I minsta stället. Kan ligga närmare 380fps nere i hörnen på kortradien, medeltal på hela snittet blir ändå lägre än 310fps, med typ 260fps I mitten och 240fps I taket. På en rak kanals snitt ligger man på ett mycket jämnare hastighet I snittet, typ 290 uppe, 300 mitten och 320 golv. Men oavsett om det är en rak port eller en som är mera böjd så ligger det magiska runt 140m/s I minsta stället. Sen bereoende på typa av topp måste man lägga detta ställe på rätt plats I kanalen.
/Andre'
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Detdär med bränslet i luften, det kan jag inte svara på. Men i den senaste boken jag läste (engine airflow, som erland tipsade om) beskrev man det på ett ganska konkret sätt. Man skulle tänka sej som när höstlöven blåser omkring ute, var samlas löven? Jo där det är låg hastighet "faller" bladen ur luft strömmen, typ bakem ett hörn, där släpper luften från husväggen och löven samlas bakom hörnet.
Jag antar att samma händer i en kanal om luften släpper, men jag är inte säker.
Man borde få aktiverat hela tvärsnittet, dvs. så man inte har ett ställe I kanalen som inte används, ett sånt ställe kan vara en onödigt stor gryta tex.
/Andre'
Jag antar att samma händer i en kanal om luften släpper, men jag är inte säker.
Man borde få aktiverat hela tvärsnittet, dvs. så man inte har ett ställe I kanalen som inte används, ett sånt ställe kan vara en onödigt stor gryta tex.
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Bra beskrivet.
Har den boken jag med men inte hunnit så långt i den.
Ja det kan mycket väl vara så att bränslet faller ut där hastigheten är som lägst eller nästan helt stilla.
Skall läsa vidare inom ämnet då det är mycket intressant..
Har den boken jag med men inte hunnit så långt i den.
Ja det kan mycket väl vara så att bränslet faller ut där hastigheten är som lägst eller nästan helt stilla.
Skall läsa vidare inom ämnet då det är mycket intressant..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Har filat fram en 16v topp på std ventiler.
En bana och gat topp (oändliga kombinationer)
Tänkte pressentera lite flödes data
Ventilerna på insug är preppade med 30grader backcut
Radie säte på avgas samt trevinkel på insug
0,89 under ventilerna och minsta arean strax innan grytan ner mot ventilen.
Lyft Insug Avgas'
2 68,8 71,6
4 142,7 143,8
6 199,5 206,8
8 240,5 237,4
10 266,0 257
12 274,7 258,6
14 282,0 261,3
16 289,7 *****
Det blev ett jädra avgasflöde som tur är blir det kammar med lite överlapp och genomdraget bör bli försummligt.
Avgassidan borde ha lämnats närmare oportad för att enligt senaste rönen hålla måttet.
En bana och gat topp (oändliga kombinationer)
Tänkte pressentera lite flödes data
Ventilerna på insug är preppade med 30grader backcut
Radie säte på avgas samt trevinkel på insug
0,89 under ventilerna och minsta arean strax innan grytan ner mot ventilen.
Lyft Insug Avgas'
2 68,8 71,6
4 142,7 143,8
6 199,5 206,8
8 240,5 237,4
10 266,0 257
12 274,7 258,6
14 282,0 261,3
16 289,7 *****
Det blev ett jädra avgasflöde som tur är blir det kammar med lite överlapp och genomdraget bör bli försummligt.
Avgassidan borde ha lämnats närmare oportad för att enligt senaste rönen hålla måttet.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
håller inte med helt här.norrback skrev:Detdär med bränslet i luften, det kan jag inte svara på. Men i den senaste boken jag läste (engine airflow, som erland tipsade om) beskrev man det på ett ganska konkret sätt. Man skulle tänka sej som när höstlöven blåser omkring ute, var samlas löven? Jo där det är låg hastighet "faller" bladen ur luft strömmen, typ bakem ett hörn, där släpper luften från husväggen och löven samlas bakom hörnet.
Jag antar att samma händer i en kanal om luften släpper, men jag är inte säker.
Man borde få aktiverat hela tvärsnittet, dvs. så man inte har ett ställe I kanalen som inte används, ett sånt ställe kan vara en onödigt stor gryta tex.
/Andre'
Jag har sett filmer där bränslet som dras ned i cylindern alltid till största del åker i framkant av ventilen. där borde väl hastigheten vara högst i säg en volvo 16v topp.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Det stämmer.Kadett4wd skrev:håller inte med helt här.norrback skrev:Detdär med bränslet i luften, det kan jag inte svara på. Men i den senaste boken jag läste (engine airflow, som erland tipsade om) beskrev man det på ett ganska konkret sätt. Man skulle tänka sej som när höstlöven blåser omkring ute, var samlas löven? Jo där det är låg hastighet "faller" bladen ur luft strömmen, typ bakem ett hörn, där släpper luften från husväggen och löven samlas bakom hörnet.
Jag antar att samma händer i en kanal om luften släpper, men jag är inte säker.
Man borde få aktiverat hela tvärsnittet, dvs. så man inte har ett ställe I kanalen som inte används, ett sånt ställe kan vara en onödigt stor gryta tex.
/Andre'
Jag har sett filmer där bränslet som dras ned i cylindern alltid till största del åker i framkant av ventilen. där borde väl hastigheten vara högst i säg en volvo 16v topp.
Detta händer inte om man bara har lite olika hastighet i en rak del av kanalen utan om man inte alls har flöde på bakom en sväng så kan det hända.
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Tommy Luhr skrev: Tänkte pressentera lite flödes data
Ventilerna på insug är preppade med 30grader backcut
Radie säte på avgas samt trevinkel på insug
0,89 under ventilerna och minsta arean strax innan grytan ner mot ventilen.
Lyft Insug Avgas'
2 68,8 71,6
4 142,7 143,8
6 199,5 206,8
8 240,5 237,4
10 266,0 257
12 274,7 258,6
14 282,0 261,3
16 289,7 *****
Här är en med std ventiler som jag gjort och hade sparat papren på, flödad med min 2" flowquik, för nåt år sen. Bara som jämförelse. Den hade 2x615mm2 i mista stället
lyft L/D cfm@28"
2 0.06 70
4 0.12 139
6 0.17 205
8 0.23 250
10 0.29 271
12 0.35 283
14 0.41 287
16 0.46 290
mycket lika sifror
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
har inte räknat ut hastigheten i kanalen än, skall snabbt överlägga lite vad stor area minsta stället har när jag kan titta på den igen.
Såg du hade lite bättre flöde i din Norrback, plastade du nått i den kommer du ihåg det?
Denna är oplastad och lite förstorad vid packningen..
Skall slänga upp lite bilder på ett kul projekt som jag håller på med nu:)
m5 v8 i e30 kraoss.
Monterar Vanos block off kit just i detta nuet.
Såg du hade lite bättre flöde i din Norrback, plastade du nått i den kommer du ihåg det?
Denna är oplastad och lite förstorad vid packningen..
Skall slänga upp lite bilder på ett kul projekt som jag håller på med nu:)
m5 v8 i e30 kraoss.
Monterar Vanos block off kit just i detta nuet.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Den är utan plast, men förstorad vid flänsen. Det är så lite bättre så set har nog ingen större betydelse. Beror på cylinder i flödesbänken och hur exakt man mäter lyft osv. skilnaden är obetydlig.Tommy Luhr skrev:har inte räknat ut hastigheten i kanalen än, skall snabbt överlägga lite vad stor area minsta stället har när jag kan titta på den igen.
Såg du hade lite bättre flöde i din Norrback, plastade du nått i den kommer du ihåg det?
Denna är oplastad och lite förstorad vid packningen..
Skall slänga upp lite bilder på ett kul projekt som jag håller på med nu:)
m5 v8 i e30 kraoss.
Monterar Vanos block off kit just i detta nuet.
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Slänger upp lite bilder på en Bmw E30 med m5 v8,a
Monterat block off kit och gjort ett gasreglage för dom 8 spjällen.



Sen en bild på min flödestest topp som slarvigt är ihop kastad.
flödar 207cfm på insug i detta nuet och 150cfm på avgas (med rör bakom på 20 cm)
Blev aningens sämmre flöde med radiesäte på insug, höglyftsflöde.

Sen en topp jag slipar fram till försäljning. Behöver lite stålar till racebilen.
Så om någon behöver en trevlig 530 så släng iväg ett pm vettja

Monterat block off kit och gjort ett gasreglage för dom 8 spjällen.



Sen en bild på min flödestest topp som slarvigt är ihop kastad.
flödar 207cfm på insug i detta nuet och 150cfm på avgas (med rör bakom på 20 cm)
Blev aningens sämmre flöde med radiesäte på insug, höglyftsflöde.

Sen en topp jag slipar fram till försäljning. Behöver lite stålar till racebilen.
Så om någon behöver en trevlig 530 så släng iväg ett pm vettja


Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Gjort en 530 till klar.
lyft flöde
2 48,3
4 108,9
6 150,3
8 174,8
10 188,1
12 195,0
14 198,9
16 204,1
44ventil och max velocity på 265fps.
Detta med styrningar kvar i kanalerna, endast lite konad.
Börjar flåsa ur 530 locken nu
lyft flöde
2 48,3
4 108,9
6 150,3
8 174,8
10 188,1
12 195,0
14 198,9
16 204,1
44ventil och max velocity på 265fps.
Detta med styrningar kvar i kanalerna, endast lite konad.
Börjar flåsa ur 530 locken nu

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 10:38 pm
- Ort: Sala
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
flödestest toppen ser ut som skit, men det är bbara en test topp med 
Tack för kommentaren..
Skall slänga upp mera bilder snart.

Tack för kommentaren..
Skall slänga upp mera bilder snart.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Har tagit ner kameran i garaget idag så hoppas jag blir uppspelt med den sen och går lös med slutaren:)
Har tillbaka en topp från Deztallica för uppdatering som jag gjorde till han för ett tag sedan utan flödesbänken.
Har portat den enligt senaste jag kommit fram till i bänken.
Snabba förändringar i toppen gjorde detta:
Gamal och ny portning vid 28" och std ventilstorlek
47,2 51,2
99,9 103,1
141,4 143,9
168,9 169,5
182,9 188,0
184,1 192,4
186,1 192,1
Det återstår lite flödesarbete på den toppen, har provat att "lera" om kanalen för att få bättre kortradie men den blir hela tiden för trång.
Kanalen är redan lite för trång som den är så skall öka på arean en del för att försöka nå över 200 cfm med ett bra höglyftsflöde.
Håller även på med en 2400cc rally topp.
Då utgångsämnet är en 531.
Testkör lite portningar på en 405stomme som jag har.
Lägger upp std flödena på toppen på insug:
53,6
89,7
133,5
159,3
168,1
180,7
188,8
190,3
Sen har jag portat om kanalen mycket, höjt kanalen en aning och plastat upp golvet, plastat grytan för att få ner till rätt area.
Har problem med att förbränningsutrymmet håller i flödet upp till 12 mm, efter 12 så börjar den flöda ordentligt mot 16mm
Allt är gjort med std storlek på insugningsventilerna.
Den riktiga toppen senare får 46mm ventil på insug.
Version 3 av kanalen ser ut så här i flöde vid 28":
69,1
115,9
147,4
177,8
202,1
217,8
225,0
232,7
Alla mätningar är med 2mm steg och mätningen börjar på 2 mm.
Är lite sparsamt taget i förbränningsutrymmena på toppen för att försöka hålla kompet uppe men ser ut som att jag får mosa på för att få bort dippen när ventilen går ut ur förbränningsrummet
Har tillbaka en topp från Deztallica för uppdatering som jag gjorde till han för ett tag sedan utan flödesbänken.
Har portat den enligt senaste jag kommit fram till i bänken.
Snabba förändringar i toppen gjorde detta:
Gamal och ny portning vid 28" och std ventilstorlek
47,2 51,2
99,9 103,1
141,4 143,9
168,9 169,5
182,9 188,0
184,1 192,4
186,1 192,1
Det återstår lite flödesarbete på den toppen, har provat att "lera" om kanalen för att få bättre kortradie men den blir hela tiden för trång.
Kanalen är redan lite för trång som den är så skall öka på arean en del för att försöka nå över 200 cfm med ett bra höglyftsflöde.
Håller även på med en 2400cc rally topp.
Då utgångsämnet är en 531.
Testkör lite portningar på en 405stomme som jag har.
Lägger upp std flödena på toppen på insug:
53,6
89,7
133,5
159,3
168,1
180,7
188,8
190,3
Sen har jag portat om kanalen mycket, höjt kanalen en aning och plastat upp golvet, plastat grytan för att få ner till rätt area.
Har problem med att förbränningsutrymmet håller i flödet upp till 12 mm, efter 12 så börjar den flöda ordentligt mot 16mm
Allt är gjort med std storlek på insugningsventilerna.
Den riktiga toppen senare får 46mm ventil på insug.
Version 3 av kanalen ser ut så här i flöde vid 28":
69,1
115,9
147,4
177,8
202,1
217,8
225,0
232,7
Alla mätningar är med 2mm steg och mätningen börjar på 2 mm.
Är lite sparsamt taget i förbränningsutrymmena på toppen för att försöka hålla kompet uppe men ser ut som att jag får mosa på för att få bort dippen när ventilen går ut ur förbränningsrummet
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tjena
kul att du får skruva lite BMW , men det är jue Vanos biten som jag har jobbat mest med
var köpte du blockerings kittet??
Tommy du skriver att det är en testtopp att den ser ut som skit , det ser inte luften och inte heller varvtiderna

Tommy du skriver att det är en testtopp att den ser ut som skit , det ser inte luften och inte heller varvtiderna

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D
