P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbord!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo

Inlägg av P Mäki »

Martin H skrev:varför breddade du inte i dalen? kan bli jobbigt att få på däck. fint jobbat annars.
Mäte lite före innan jag började och kom fram till att det skulle bli ganska så trångt att få plats med bromsarna in i fälgen, jag var rädd att bromsoket inte skulle få plats. Ca 175mm från centrum på bromsskiva till utsidan på oket är det. Radien inne i fälgen, vid dalen är lite mindre ca 172mm. Så det fick bli så här istället! Dalen är ju iaf ute vid kanten på fälgen så det borde ju inte vara så farligt :roll: , värre vore det om jag skull ha breddat utåt och flyttat dalen längre in på fälgen då skulle det blivit knepigare. Hur är slicks egentligen att kränga på, tycker ju som att det borde vara relativt lätta att få på plats eftersom de är så mjuka och är så höga i profil?

Och är det nån som har nå erfarenheter med att köra med slang jämfört mot slanglöst? Vad jag har förståt så vill hoosier att jag ska köra med slang i mina däck och det hade jag tänkt införskaffa mig oxå. Men jag har hört talas om såna som har kört utan slang och använt diskmedel på nå vis för att däcken inte ska läcka ut luft? Och när är det lämpligt att använda däckskruv, är det nåt man kan skippa?
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Slicks borde nog gå bra att lägga på, vanliga lågprofilare blir nog inte så roliga..

Jag har kört utan slang fast det står att man ska ha slang, det har funkat bra.
Men det klart, vrider sig däcket på fälgen blir det nog inte så bra, men då stoppar ju inte slangen så bra heller. (ventilen vrids loss)

Rita med en krita på fälgen och däcket på sidan, då märker du om du behöver däckskruv :wink:
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Inlägg av P Mäki »

j björk skrev:Slicks borde nog gå bra att lägga på, vanliga lågprofilare blir nog inte så roliga..

Jag har kört utan slang fast det står att man ska ha slang, det har funkat bra.
Men det klart, vrider sig däcket på fälgen blir det nog inte så bra, men då stoppar ju inte slangen så bra heller. (ventilen vrids loss)

Rita med en krita på fälgen och däcket på sidan, då märker du om du behöver däckskruv :wink:
Ok! Kanske man skulle testa iaf till en början utan slang och se om det funkar. Man drar ju ner lite på den roterande massan oxå 8) . Har du penslat på diskmedel på insidan om däcket när du har kört utan slang? Och ungefär hur länge höll sig luften inne i däcket för dig? Fast man måste nog ändå titta lufttrycket inför varje körning utan slang.
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

skulle tro att du kommer att få problem med hjullagret.. det blir stora påfrestningar om du bara breddar inåt..
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag gjorde inget med däcken, bara lade på som vanligt.
Kommer inte ihåg hur länge det höll luft, men jag kan inte minnas att det skulle varit något problem.
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo, Lite bakvagn m.m.

Inlägg av P Mäki »

Dax för en updatering:
Backbone skrev:skulle tro att du kommer att få problem med hjullagret.. det blir stora påfrestningar om du bara breddar inåt..
Jao, det har du nog rätt i men fälgarna kommer ju inte användas allt för många mil så jag hoppas på att det inte ska bli allt för stora problem. Vi får se i framtiden, den dagen den sorgen :roll: . Det är ju några som kör med tjocka spacers utåt oxå å det är nog inte heller nån höjdare. Skulle inte ha skadat om axeln hade varit 10cm smalare men jag ville inte börja korta av den pga mera jobb och jobbigare att få tag i drivaxlar om man knäcker dem, alltid behöva avkortade historier. Är ju som ganska lätt när det är standard grejer, enda som jag behöver göra är att borra om bultcirkeln och det går ju relativt fort. Men som sagt, det stämmer det du säger :thumbright:
j björk skrev:Jag gjorde inget med däcken, bara lade på som vanligt.
Kommer inte ihåg hur länge det höll luft, men jag kan inte minnas att det skulle varit något problem.
Ok! Jag tog ändå och testade att dra på diskmedel på dem, Skickade iväg dem och de nylackade fälgarna alldeles nyss till gummiverksta´n. Synd bara att de inte hade nå ventiler av skruvtyp där... Har som hört och läst av de stora pojkarna att det är nåt som man visst ska ha. Får bli vanlig gummityp istället.

Har gjort stolsfästen av lite profilrör. Förarsidan:

Bild

Passagerarsidan, har placerat stolarna så lågt ner som var möjligt, alldeles i höjd med avgastunneln, tyckte det blev riktigt bra:

Bild

Kunde inte hålla mig ifrån att testa bågen på sin plats:

Bild

Pannhardstaget är färdigt och deras fästpunkter i bakaxeln och chassit, här är en av alla laserutskurna detaljer på bygget :hihi: . Nä fy fan vad det är jobbigt att hålla på ibland att borra hål med stora borrar och hålsågen me nå handborrmaskin som knäcker handlederna på en. Men det ser ju som lite räjsigare ut med lite hålborrat här och där säger alla tuffa pöjkar 8)

Bild

Bild

En bild bakifrån. Får se hur det blir att dra 3,5" avgassystemet, kan hända att kapen måste plockas fram igen! Nu är det bara krängningsstag kvar att göra på bakvagnen. Pannhard staget blev ca 75cm långt, kunde inte göra det längre eftersom det blir så dåligt med plats när slicksen kommer på, hoppas det ska funka bra.Staget är lite vinklat framåt så att säga:

Bild

Har oxå fyndat i arkivet en rattsång med pedalställ från min gamla 525:a. Tror jag kanske anväder den rakt av istället för mitt andra pedalställ eftersom den bygger ut så mycket när cylindrarna för broms och koppling är placerad framför den. Man måste sitta som en liten pigme i bilen för att kunna köra den :wink: om jag använder den. På köpet får jag oxå en ställbar rattstång och det är ju som en bra grej att ha! Ska dock ännu vänta med den tills jag får ihop nån framvagn, när det nu blir av!

Bild
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50 Turbo liten fundering ang. burby

Inlägg av P Mäki »

Hojja! Nästan att man är nere på sida 4!!! Dax för en liten update även fast det inte gjorts så mycke de senaste helgerna i garaget! Har fått fälgarna lackade och fått däcken på dem. Behövde kapa lite av tröskeln på framsidan om hjulet för att däcket tog i... Som man ser på bilden så äre kapat... Vet inte riktigt hur jag ska göra där ännu för att det ska bli snyggt för nu för tillfället ser det ganska så taskigt ut! Kanske förlänga skärmenbreddaren eller ta ut tröskeln lite grann sista biten. Är lite tight upptill, ska ta och plocka bort fjädrarna här nångång och låta stötdämparna vara i botten och se om det tar i nånstans, i värsta fall får jag höja upp bilen ett par centimeter baktill när slicksen är på.

Bild

Sen hade jag en liten fundering angående fästplattorna till huvudbågen på buren. Som man ser på bilderna så kommer bågen ganska långt bak, uppe på "hyllan" kommer rören ner. Får jag ta och göra fästplattorna uppe på hyllan eller äre olämpligt på någe sätt? Eller måste man gå längre ner med rören och göra nån svetsning i höjd med tröskeln ungefär? Har inte hittat nånstans vars det står skrivet om nåt sånt här. Borde finnas kunnigare folk än mig som har svar???

Bild

Bild
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Fifan vad snyggt det blir :thumbright:

Måste komma förbi och kika lite här snart :P
Det borde väl inte vara nå problem att fästa buren uppe på där tycker jag, så länge det är nån balk under plåten där så borde det ju bli hur stadigt som helst? Skulle jag tro iaf :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
almadeus
Lite mer laddtryck

Inlägg av almadeus »

Denna tråden ska jag följa! Vilket jobb du lägger ner!

Har två frågor till dig! Hur fasen fick du till hjulhusen så runda utan att ha rätt grejer, och den bakvagnen du har är bara för framåtåka? :)
Måns Alm
mans.alm@live.se
0763486192
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Inlägg av P Mäki »

Moggemx skrev:Fifan vad snyggt det blir :thumbright:

Måste komma förbi och kika lite här snart :P
Det borde väl inte vara nå problem att fästa buren uppe på där tycker jag, så länge det är nån balk under plåten där så borde det ju bli hur stadigt som helst? Skulle jag tro iaf :)
Det är bara att komma förbi på en kopp kahvia å så! Det är ju ingen balk just under plåten men om man gör plattor som går fram till profilröret som är framför så blir det ju stadigt som tusan, men det var mer regelmässigt jag tänkte om det godkänns... :)
almadeus skrev:Denna tråden ska jag följa! Vilket jobb du lägger ner!

Har två frågor till dig! Hur fasen fick du till hjulhusen så runda utan att ha rätt grejer, och den bakvagnen du har är bara för framåtåka? :)
Roligt att du gillar den! Som man ser så har jag bockat två rundrör med samma innerradie som hjulhusen, använde en sån där rörbock från verktygsboden för att bocka till dem, egentligen är dem inte helt runda utan jag har gjort en liten bockning var 8cm, ganska omständigt egentligen, men... Sen svetsa jag fast dem och lite andra rundrör så det såg ut så här, sen var det bara att klä den me plåten!! Dock så gjorde jag först en mall i kartong, det som var jobbigast var att få den att följa karossen så den blev tät emot den om du förstår vad jag menar.

Bild

Bakvagnen hoppas jag ska funka till gatkörning oxå. Har placerat 4-länk stagen och stötdämparna så lång från varandra som det går, använt mig av panhardstag och så har jag ju tänkt köra med två uppsättningar fjädrar, har ännu inte skaffat nå mjukare fjädrar för strippen. Bakaxeln i sig är väl inget som de riktiga ässen rekomenderar vid större hästantal vid framåtåka pga koniska hjullager men det är ändå bevisat att man kan åka fort med dem oxå :wink: Dock får man väl räkna med lite mera service eller vad man nu ska kalla det jämfört mot nå jänkejärn kan jag tänka mig! Visst skulle man vilja ha nå annat men budgeten spelar ju som roll, om det nu går paj för mycket får man väl byta till kraftigare doningar i framtiden!
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
almadeus
Lite mer laddtryck

Inlägg av almadeus »

Ok tack för ditt svar :) Sitter själv och planerar ett bygge men vet inte vilka delar jag ska använda så kul att lära sig något nytt!

Frågan ang hjulhusen var mer hur du fick plåten så rund, men det var kanske lite otydligt formulerat. Tryckte du bara ner plåtrackarn i din mall och svetsade?
Måns Alm
mans.alm@live.se
0763486192
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Inlägg av P Mäki »

almadeus skrev:Ok tack för ditt svar :) Sitter själv och planerar ett bygge men vet inte vilka delar jag ska använda så kul att lära sig något nytt!

Frågan ang hjulhusen var mer hur du fick plåten så rund, men det var kanske lite otydligt formulerat. Tryckte du bara ner plåtrackarn i din mall och svetsade?
Böjde först till plåten för hand någorlunda rund sen tryckte jag på plats dem :wink: Lite svårt att förklara... Lycka till me bygget sen när det kommer igång iaf!
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
almadeus
Lite mer laddtryck

Inlägg av almadeus »

Jo men jag förstår på ett ungefär! Tack så mycket :)
Måns Alm
mans.alm@live.se
0763486192
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50 Turbo

Inlägg av P Mäki »

Buren är nu på plats äntligen! Vart bra passform på grejerna och jag vart ganska så nöjd med min första skyddsbur. Enda jag märkte var att man nångång i framtiden skulle satsa på en liten större MIG-svets... Har nu en 1-fas 150A ESAB som funkar ändå relativt bra för mina behov, men det var verkligen att man behövde maxa den för att få till svetsfogarna till buren. fick lämna nån mm spalt mellan rören för att den skulle orka få genombränning... Men det vart hyffsat bra iaf! Men det är ännu en till sak att skriva upp på önskelistan, den börjar bli lång nu :wink: . Har ännu att göra stöttorna till fjäderbenstornen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50 Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Blir en ball bil!!!

Satsa på en tigsvets istället om du ska köpa nytt, många fördelar med en sån. Är bara att öva så blir de snygga och hållbara svetsar + att man kan köra pinne med dom också.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Skriv svar