Sida 8 av 24
Postat: tis mar 30, 2010 4:27 pm
av Nicke Nyman
Har du använt dig av någon fixtur när du gjort dessa pedaler?
MVH
Postat: tis mar 30, 2010 4:39 pm
av Karl Buchka
Nicke Nyman skrev:Har du använt dig av någon fixtur när du gjort dessa pedaler?
MVH
Bara till sista inspänningen.

Postat: tor maj 13, 2010 4:08 am
av Karl Buchka
Kom över en 2.5l vitsexa för en billig peng. Hade bara rullat 13000 mil och jag fick dessutom testköra bilen den satt i innan den plockades ut
Plockade ner motorn och raddade upp det som ska sparas:
Några bitar hamnade i skrotbingen:
Efter ett antal timmar i ett grovt underdimensionerat avfettningsbad

:
Har inga speciella planer än så länge. Funderar på möjligheterna att destroka veven från 80mm till 77 eller 78mm och varva till 10000 rpm.

Vi får väl se.
Alexander gjorde också färdigt grovjobbet på hattarna till bromsskivorna. Ska bara gradas av och eloxeras:
Ibland har man lite fördelar av att konstruera nästan hela hjulupphängninen själv. Hatten väger bara 450 gram och kan göras i en inspänning.
Postat: tor maj 20, 2010 8:26 pm
av Karl Buchka
Har börjat på centrumbultprylarna.
Brickor som ska sitta mellan muttrarna och fälgarna. Handjagade I 7075.
Alexander har också börjat på sjävla adaptersen. Blev en jävla massa pengar i material, men det kostar att ligga på topp.
Innan bearbetning:
Alexander försöker bota sitt mindrevärdeskomplex med det största borret i verkstan:
Efter första inspänningen:
Har kvar att skrota ner framsidorna, slå lite gängor (blir nog M60x1.75), göra muttrar och köra ut bultcirkeln.
Postat: tor maj 20, 2010 8:34 pm
av subw000fer
Postat: tor maj 20, 2010 8:42 pm
av blackadder
Sånt här är riktigt kul att läsa om!
Kul idé att destroka vevaxeln. verkar intressant.
Postat: lör maj 22, 2010 12:10 am
av thebringer
hur fäster du/ni brickorna i fälgen sen, fräser ner och svetsar runt om? mvh
Postat: lör maj 22, 2010 12:27 am
av Karl Buchka
Tack ska ni ha killar.
thebringer, brickorna kan möjligtvis skruvas i fälgen men det behövs inte egentligen.
Svets skulle vara svårt. Fälgarna är i magnesium och 7075 anses mindre svetsbart.

Postat: lör maj 22, 2010 2:19 am
av Karl Buchka
Postat: lör maj 22, 2010 8:38 am
av Andersl
fett najs! lyckades alex svarva rätt från början eller var det som vanligt på 4e försöket han lyckades?
//A
Postat: lör maj 22, 2010 9:50 am
av j björk
Imponerande, följer tråden vidare..
Postat: lör maj 22, 2010 9:54 am
av thebringer
Karl Buchka skrev:Tack ska ni ha killar.
thebringer, brickorna kan möjligtvis skruvas i fälgen men det behövs inte egentligen.
Svets skulle vara svårt. Fälgarna är i magnesium och 7075 anses mindre svetsbart.

näe ok visste inte att det var magnesium men förstår att det inte funkar.
hur många Nm behöver man dra sen och hur väljer man val av gängor som är lämpligast, som i ditt fall 1,75 jag har juh sett 3 tex. vad går man efter där..användningområde eller? mvh
Postat: sön maj 23, 2010 2:57 am
av alex b
thebringer skrev:
hur många Nm behöver man dra sen och hur väljer man val av gängor som är lämpligast, som i ditt fall 1,75 jag har juh sett 3 tex. vad går man efter där..användningområde eller? mvh
Minns inte siffran direkt men för att matcha klämkraften med en stor mutter som med 5 mindre skall det vara över 400nm (beroende på gänga). Gängstigningen är en smaksak. Verkar vara en balansgång mellan klämkraft kontra åtrdragningsmoment och hur känslig tappen är för skit i gängprofilen.
Gjorde lite framsteg med muttrarna. Måste fräsa en 75mm hylsa så allt går att dra åt rätt.
Stor mutter eller liten hand? Svårt att avgöra.

Postat: sön maj 23, 2010 3:20 am
av Pielstick
Behövs det inga splines eller tappar på centrumbultad fälg? Vad är det som låser? På drivhjulen har man ju vridande krafter åt bägge håll? Fränt bygge!
Postat: sön maj 23, 2010 6:26 am
av Heggen
Denna tråd hade jag missat...
Det är najs med "billet"...riktigt intressant med hemmagjorda prylar...
Imponerande bra gjort!!!:D