Amstaff´s 2x Supra MK3 Targa

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

knotan skrev:tar rätt lång tid innan det släpper om det väl satt sej om inte annat.
är ju typ 17 mil från stockholm til mej så 30+ har han ju garanterat kört.
Och sen kördes den från stockholm till Umeå ;)
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Hämtade en till, så allt som svarten ska få nytt har flyttats till röden.

Info om röden:

3.0L 24V nyrenoverad med nya lager etc
3" system från turbo
Bytt IC samt tryckrör
Ställbar BTR
Catchtank
toppen fixad & inslipad
2.5mm HKS packning
laddar ca 1.1bar
fullutrustad med skinn + targa

Bild

Bild

Bild

Svarten ser ut såhär:

Bild

Blocket till svarten + andra bilder :)

Bild

Bild

Bild



toppen e numera portad & klar, bara planing på den samt nya lager till motorn så är det bara att plocka ihop :) (TACK Robert)

Extra motor (mjo, följde med den röda)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Topp + kammar till extramotorn

Bild
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Förresten, polera vevaxel, är det något man fixar själv eller är det lika bra & lämna bort? Vem / pris?

Har 2st isåfall, tänkte renovera båda blocken samtidigt samt i med nya lager.
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

kolla så veven är rak, mät upp ovalitet å så att vevlägena inte är koniska, det klarar du själv om du kan låna en indikatorklocka och en mikrometer.

är det galet så lämna bort, ligger den inom tolerans så polera bara med en trasa å autosol för å få bort missfärgsningar/smuts.

det går att rikta vevaxel själv om man är tuff med en stor gummiklubba... :hihi:

alla tolleranser du behöver följa finns ju på tsrm online
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

knotan skrev:kolla så veven är rak, mät upp ovalitet å så att vevlägena inte är koniska, det klarar du själv om du kan låna en indikatorklocka och en mikrometer.

är det galet så lämna bort, ligger den inom tolerans så polera bara med en trasa å autosol för å få bort missfärgsningar/smuts.

det går att rikta vevaxel själv om man är tuff med en stor gummiklubba... :hihi:

alla tolleranser du behöver följa finns ju på tsrm online
Ska känna på veven, har dock lite problem då jag inte fått bort remhjulet än :D

På amerikanska supra forumet skrev de att jag skulle låsa veven på sidan av blocket med en träbit och ta i ordentligt i vrida loss bulten..
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag la en träkloss över kolven å sne spännde ett rejält plattjärn mellan två pinnbult kors över kolven.... det gick, men 3 polare fick hålla motorn som satt fastspänd på en SJpall på golvet medans jag drog med ett 2 metersrör :roll:

andra gågnen jag lyfte ur motorn aläppte jag hjulet först innan jag lyfte ur motorn genom att lägga i femmans växel å bara dra medans handbromsen låg i
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Jävla skitförkylning, fick nått gjort iaf. Bytte till sommarsulor och passade på att tvätta den. Ikväll tänkte jag fortsätta med reservblocket o imorgon dyker jag förbi robban o plockar upp toppen till svartens block.

Bild

Bild

Bild
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Nya emblemen anlänt :)

Bild

Bild



Hittade en front också för snuskpengar!

Bild
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Coolt projekt :D polaren köpte precis en mk3a 89 ska fan se till så den inte är original så långe till ;)

skicka gärna tipps via pm hur man får lite mer löd i dom std.

men som sagt coolt projekt gillar dom bilarna skarpt 8)
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

7aan skrev:Coolt projekt :D polaren köpte precis en mk3a 89 ska fan se till så den inte är original så långe till ;)

skicka gärna tipps via pm hur man får lite mer löd i dom std.

men som sagt coolt projekt gillar dom bilarna skarpt 8)
Går att få dom att röra på sig relativt enkelt fast man får nog lägga ut en slant i början.

Börja med att utöka oljesystemet, orginal är typ 4,3L, min rymmer 7.5L. Köp bättre oljekylare och oil relocation.
Byt IC och tryckrör, köp FCD och ladda 1bar ;)
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Amstaff skrev:
7aan skrev:Coolt projekt :D polaren köpte precis en mk3a 89 ska fan se till så den inte är original så långe till ;)

skicka gärna tipps via pm hur man får lite mer löd i dom std.

men som sagt coolt projekt gillar dom bilarna skarpt 8)
Går att få dom att röra på sig relativt enkelt fast man får nog lägga ut en slant i början.

Börja med att utöka oljesystemet, orginal är typ 4,3L, min rymmer 7.5L. Köp bättre oljekylare och oil relocation.
Byt IC och tryckrör, köp FCD och ladda 1bar ;)
hehe då så de är ju inga stora ingrepp endå ;) bara pysa upp de då men andra ord efter man köpt FCD, verkar ju va helt omöljigt för polaren och regga sig på supras forumet..

jaja vart lite OT där :roll:
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Vet att jag sa att Röden skulle behållas orginal, men blev ju tvungen att provmontera ikväll ändå. Passformen var lite bråkig men ska låta fronten sitta där någon dag och förhoppningsvis släpper den spänningen lite, sen blir det lack ;)

Bild

Bild
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Svartens topp vs. en orginal topp ^^

Bild

Lite lustigt att Motorslip blev tvungen att ta av 3/10 på toppen vid planing, den var som skevast i framkant.

Så kanske är en ide´att skicka in blocket på planing också?
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Tror inte blocket slår sig så lätt som toppen gör. Men kan ju vara läge att göra de, om du lika har de löst.

// N.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Nån som kan flödestesta toppen? :thumbright:
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Skriv svar