Sida 8 av 77

Postat: fre dec 11, 2009 1:15 pm
av Klabbe Persson
Ser som vanligt mycke trevligt ut :thumbright:

Du får lägga ut lite bilder på din motor :)

Postat: fre dec 11, 2009 2:16 pm
av Jens Gustavsson
Pro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm. :)
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag. :)
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.

Film på bromsningen :)
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emil :thumbright:

Postat: fre dec 11, 2009 7:44 pm
av Pro-Mille
Klabbe Persson skrev:Ser som vanligt mycke trevligt ut :thumbright:

Du får lägga ut lite bilder på din motor :)
Tackar! :)
Har inte haft tid med mekandet alls denna vecka, förutom lite på jobbet..
Tar lite bilder på motorn nästa vecka, när insuget ska fräsas ner lite, fick inte plats riktigt under huven..
Köpte lägenhet nyligen och fick nycklarna dit förra veckan, har lagt nytt golv i hall, kök och sovrum.
Nu ska väggarna får en omgång med.. Måste få det klart innan årsskiftet.

Jens Gustavsson skrev:
Pro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm. :)
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag. :)
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.

Film på bromsningen :)
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emil :thumbright:
Kanske blir en bromsning av min motor där med efter att jag har provkört motorn i bilen. :)

Postat: fre dec 11, 2009 9:04 pm
av Erland Cox
Mycket vacker och frän bil. Erland.

Postat: tis dec 15, 2009 11:49 pm
av Pro-Mille
Erland Cox skrev:Mycket vacker och frän bil. Erland.
Tackar! :)

Nu har vi klippt till en rostfri plåt till tankbygget, 1800mm x 800mm.
Ska bockas och valsas till imorrn kväll, sedan svetsas ihop och sicklas spår i.
Bild

Blev 2333 material.
Bild

Postat: tor dec 17, 2009 1:16 am
av Pro-Mille
Tanken börjar ta form. :)
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det. :)
Bild

Tjoa och Arvo tejpar dit papp skivor för att kunna svetsa skarven med skyddsgas.
Bild

Så där nu blåser vi in gasen...
Bild

Efter att skarven svetsades så sicklades plåten, Arvo är nöjd. :)
Bild

Sedan punktades sidorna fast.
Bild

Fick en idé man skulle kanske bygga venturitunnel av tanken heh he..
Bild

Näedå, överflödig plåt kapades bort, och Arvo tiggade ihop sidorna.
Bild

Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna. :)

Postat: tor dec 17, 2009 10:34 am
av Jonathan_
Pro-Mille skrev:Tanken börjar ta form. :)
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det. :)

//cut//

Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna. :)
Snyggt som attan!

Blir det ett eget tanklock eller gör ni anslutningen för ett färdigt?

Ni verkar vara på rätt ställe med tanke på loggan på bordet han håller upp tanken på. :hihi:

/J

Postat: tor dec 17, 2009 1:21 pm
av Pro-Mille
Tackar! :)

Ska ta och tillverka en kopia av orginal tankröret, så jag får det på samma ställe bakom regplåten.
Tanken hamnar lite förskjuten åt högersida under bilen pga. 4tums ljuddämparen på vänstra sidan.

Postat: mån jan 04, 2010 9:07 pm
av Pro-Mille
Fick hem min nya växellåda idag, det är en 4L80E.
En 4stegs låda baserad på TH400

Bild

Tung pjäs, väger hela 80kg ink.halvpall.
Bild

Tillverkad -94, dom här lådorna kom -93, sitter på större Pickuper och vanar.
Bild

Den har suttit på en 4WD diesel pickis, därför denna konstiga "strut"
Bild

Skruvade bort struten.
Bild

TH400 struten passar nästan rakt på, styrdiametern är 1.4mm för stor.
Bild

Bra tung denna gjutklump.
Bild

Ska ta och svarva av styrdiametern denna vecka.
Bild

Ska även svarva ner längden på struten 5-6mm.
Bild


Bjuder även på ett par bilder på motorbygget. :)
Bild

Ska använda högra anslutningen som inlopp till trycklådan och vänstra till dumpen. :)
Bild

Bra högt blir det.
Bild

Måste fräsa av 10-20mm på insuget, går precis fritt för huven nu, men inte med blivande "fake" luftrenaren.
Bild

Postat: mån jan 04, 2010 9:45 pm
av Driddler
Snyggt!

Tanken blev jäkligt fin. Tänk den som hade den platsen på höjden i motorrummet :wink:

Postat: ons jan 06, 2010 7:55 pm
av Pro-Mille
Driddler skrev:Snyggt!

Tanken blev jäkligt fin. Tänk den som hade den platsen på höjden i motorrummet :wink:
Tackar! :)

Var till jobbet idag och svarvade om struten.

Bild
Först svarvade jag till diametern och planet på stora sidan.

Bild
Därefter bytte jag til mjuka backar och svarvade ner höjden på struten 5mm.

Bild
Fick svarva styrdiametern till packboxen ett par mm djupare så den går att montera.

Postat: tor jan 07, 2010 9:21 pm
av Pro-Mille
Provmonterade lådan för att kunna bygga växellådsfäste och fästen till balken.
Trodde att jag skulle behövt kapa eller banka in plåten i växellådstunneln,
men det gick fint att montera i lådan på plats.
Fick hjälp av Andy och Tobbe med det. :)

Struten passade fint efter svarvning.
Kardanen verkar vara lagom lång, skönt att slippa göra om den. :)
Beställde en passande Strange yoke till kardanen.

Har börjat göra om växellådsbalken, imorrn ska jag svetsa nya fästen till den i ramen.
Och nytt fäste till växellådskudden.

Postat: fre jan 08, 2010 12:34 am
av Hocky
Ser att det gått överstyr...härligt!

Postat: lör jan 09, 2010 10:19 pm
av Pro-Mille
Hocky skrev:Ser att det gått överstyr...härligt!
Heh he, som det alltid brukar bli.
Du har ju erfarenhet av det med. :hihi:

Växellådsbalken och fästena till det blev klart igår.
Bild

Bild

Bild
Balken blev bra stadig. :)

Bild

Bild
Monterade på avgassytemet för att se hur det passar.

Bild
Får vinkla om vänstra headersen neråt lite grann, ligger nästan emot växellådsbalken.

Bild
Den andra går fritt utan problem.

Bild

Bild

Postat: sön jan 10, 2010 5:29 pm
av blazerteam
Ser du har monterad 4l80 låda,och 400 strut.Hur gør du med speedometeret??.Har en 76 Chevelle med bigblock som ska ha samma låda.Och då blir det dyrt med kit från USA.Over 500 dollar..

Grymt tufft bygge førresten.Har mycket lust på en 65a två dørrars sedan.