Sida 8 av 77
Postat: fre dec 11, 2009 1:15 pm
av Klabbe Persson
Ser som vanligt mycke trevligt ut
Du får lägga ut lite bilder på din motor

Postat: fre dec 11, 2009 2:16 pm
av Jens Gustavsson
Pro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.

Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Film på bromsningen
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emil

Postat: fre dec 11, 2009 7:44 pm
av Pro-Mille
Klabbe Persson skrev:Ser som vanligt mycke trevligt ut
Du får lägga ut lite bilder på din motor

Tackar!

Har inte haft tid med mekandet alls denna vecka, förutom lite på jobbet..
Tar lite bilder på motorn nästa vecka, när insuget ska fräsas ner lite, fick inte plats riktigt under huven..
Köpte lägenhet nyligen och fick nycklarna dit förra veckan, har lagt nytt golv i hall, kök och sovrum.
Nu ska väggarna får en omgång med.. Måste få det klart innan årsskiftet.
Jens Gustavsson skrev:Pro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.

Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Film på bromsningen
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emil

Kanske blir en bromsning av min motor där med efter att jag har provkört motorn i bilen.

Postat: fre dec 11, 2009 9:04 pm
av Erland Cox
Mycket vacker och frän bil. Erland.
Postat: tis dec 15, 2009 11:49 pm
av Pro-Mille
Erland Cox skrev:Mycket vacker och frän bil. Erland.
Tackar!
Nu har vi klippt till en rostfri plåt till tankbygget, 1800mm x 800mm.
Ska bockas och valsas till imorrn kväll, sedan svetsas ihop och sicklas spår i.
Blev 2333 material.

Postat: tor dec 17, 2009 1:16 am
av Pro-Mille
Tanken börjar ta form.

Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det.
Tjoa och Arvo tejpar dit papp skivor för att kunna svetsa skarven med skyddsgas.
Så där nu blåser vi in gasen...
Efter att skarven svetsades så sicklades plåten, Arvo är nöjd.
Sedan punktades sidorna fast.
Fick en idé man skulle kanske bygga venturitunnel av tanken heh he..
Näedå, överflödig plåt kapades bort, och Arvo tiggade ihop sidorna.
Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna.

Postat: tor dec 17, 2009 10:34 am
av Jonathan_
Pro-Mille skrev:Tanken börjar ta form.

Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det.
//cut//
Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna.

Snyggt som attan!
Blir det ett eget tanklock eller gör ni anslutningen för ett färdigt?
Ni verkar vara på rätt ställe med tanke på loggan på bordet han håller upp tanken på.
/J
Postat: tor dec 17, 2009 1:21 pm
av Pro-Mille
Tackar!
Ska ta och tillverka en kopia av orginal tankröret, så jag får det på samma ställe bakom regplåten.
Tanken hamnar lite förskjuten åt högersida under bilen pga. 4tums ljuddämparen på vänstra sidan.
Postat: mån jan 04, 2010 9:07 pm
av Pro-Mille
Fick hem min nya växellåda idag, det är en 4L80E.
En 4stegs låda baserad på TH400
Tung pjäs, väger hela 80kg ink.halvpall.
Tillverkad -94, dom här lådorna kom -93, sitter på större Pickuper och vanar.
Den har suttit på en 4WD diesel pickis, därför denna konstiga "strut"
Skruvade bort struten.
TH400 struten passar nästan rakt på, styrdiametern är 1.4mm för stor.
Bra tung denna gjutklump.
Ska ta och svarva av styrdiametern denna vecka.
Ska även svarva ner längden på struten 5-6mm.
Bjuder även på ett par bilder på motorbygget.
Ska använda högra anslutningen som inlopp till trycklådan och vänstra till dumpen.
Bra högt blir det.
Måste fräsa av 10-20mm på insuget, går precis fritt för huven nu, men inte med blivande "fake" luftrenaren.

Postat: mån jan 04, 2010 9:45 pm
av Driddler
Snyggt!
Tanken blev jäkligt fin. Tänk den som hade den platsen på höjden i motorrummet

Postat: ons jan 06, 2010 7:55 pm
av Pro-Mille
Driddler skrev:Snyggt!
Tanken blev jäkligt fin. Tänk den som hade den platsen på höjden i motorrummet

Tackar!
Var till jobbet idag och svarvade om struten.

Först svarvade jag till diametern och planet på stora sidan.

Därefter bytte jag til mjuka backar och svarvade ner höjden på struten 5mm.

Fick svarva styrdiametern till packboxen ett par mm djupare så den går att montera.
Postat: tor jan 07, 2010 9:21 pm
av Pro-Mille
Provmonterade lådan för att kunna bygga växellådsfäste och fästen till balken.
Trodde att jag skulle behövt kapa eller banka in plåten i växellådstunneln,
men det gick fint att montera i lådan på plats.
Fick hjälp av Andy och Tobbe med det.
Struten passade fint efter svarvning.
Kardanen verkar vara lagom lång, skönt att slippa göra om den.

Beställde en passande Strange yoke till kardanen.
Har börjat göra om växellådsbalken, imorrn ska jag svetsa nya fästen till den i ramen.
Och nytt fäste till växellådskudden.
Postat: fre jan 08, 2010 12:34 am
av Hocky
Ser att det gått överstyr...härligt!
Postat: lör jan 09, 2010 10:19 pm
av Pro-Mille
Hocky skrev:Ser att det gått överstyr...härligt!
Heh he, som det alltid brukar bli.
Du har ju erfarenhet av det med.
Växellådsbalken och fästena till det blev klart igår.

Balken blev bra stadig.

Monterade på avgassytemet för att se hur det passar.

Får vinkla om vänstra headersen neråt lite grann, ligger nästan emot växellådsbalken.

Den andra går fritt utan problem.

Postat: sön jan 10, 2010 5:29 pm
av blazerteam
Ser du har monterad 4l80 låda,och 400 strut.Hur gør du med speedometeret??.Har en 76 Chevelle med bigblock som ska ha samma låda.Och då blir det dyrt med kit från USA.Over 500 dollar..
Grymt tufft bygge førresten.Har mycket lust på en 65a två dørrars sedan.