Sida 8 av 9

Postat: sön jul 15, 2007 7:54 pm
av Melkutt
annars så ligger en B230ft llt på 165hk :thumbright:

Postat: fre jul 20, 2007 10:49 am
av Foffe
Melkutt skrev:annars så ligger en B230ft llt på 165hk :thumbright:
Hur lik är dessa motorer varandra ? Kan man hänvisa besiktningsgubben till att det är sen sådan motor utan att han snabbt å enkelt kan stämma av detta mot något motor-nummer. Samt han kommer inte klaga på att bilen saknar katalysator då?


Har helsvetsat alla stolpar på volvon nu iaf
Bild

Postat: ons jul 25, 2007 7:34 pm
av Foffe
Har nu punktsvetsat tillbaka taket.

Dock bara punktsvetsat. Får punkta upp slipa av för å sedan punkta upp igen å göra så om å om igen bra länge med lite avstånd på punkterna annars slår sej vell taket någe otroligt.

Bild

Sen när taket här hyffsat upp-punktat kan jag börja rikta taket med hammarn. Men pga av att jag la snittena lite för långt in så har sidorna hamnat innanför förstärkningarna så det är svårt att få något mothåll på undersidan taket :thumbdown:

Sidorna och bakänden ser ganska bra ut redan nu. Är främre skarven som pekar ganska galet.

Postat: lör aug 25, 2007 12:16 pm
av Foffe
Provspacklat lite och jag var rädd för att spackle skulle spricka för minsta lilla .. men det verka ju hålla för vad som helst så länge det inte ligger på för tjockt !
provade å knacka på detaljer på taket med en kulhammare å inte ens då släppte spacklet 8)

Men försöker endå lägga så tunn sträng som möjligt och bearbeta plåten istället för å slippa bakläxa sedan.

Bild

Postat: lör sep 08, 2007 8:56 am
av Foffe
Bild
Framrutan på plats. Kortad av en glasmästare. Jag lämnade först in min gammla framruta som var sprucken på kortning.
Sedan provmontera jag denna för att de som det stämde. När det då stämmde så lämnade jag in min kortade ruta igen
och beställde en sprillans ny med samma mått.

Bild
Bakrutan gjord i lexan 5mm

Postat: lör sep 08, 2007 2:21 pm
av Cpt Tuttle
Inte många som törs sätta kapen i sina tak längre. All respekt till de som inte fegar ur. :thumbright:

Postat: tor sep 27, 2007 4:21 pm
av Foffe
Knappt hinner man bli klar me taksänkningen (en slipning till samt lite kromlister saknas) förräns man dra igäng nästa projekt.

Motorbyte till b230A inför besiktningen.
Motorn fick inte plats som den var. Så ja prova att korta tråget lite.
Bild

om jag inte missminner mer så kapa ja bort 3,4 cm å då tog oljepumpen i lite granna (vilket ja knacka till tråget så de fick plats) å då gick motorn ner omän ganska precis

Bild
Sen kan de diskuteras hur motorn kommer reagera på detta då den inte rymmer lika mycket olja och pumpen inte längre står centrrerad i sumpen längre.. men de märks vell sen när ja starta bilen hur de går :thumbright:

Bild

Postat: tor sep 27, 2007 8:46 pm
av ergu
kan informera att jag har kör med ett lika kort tråg på en b23e i en 142-73 utan problem så det kommer att funka fint

Postat: sön okt 14, 2007 7:25 pm
av Foffe
Inga uppdateringar men de stå absolut inte still !
håller på mest varje kväll.
Försökte provstarta nu ikvell men de ville sej inte.
Ingen gnista ?
men de ska nog va ganska fort att fel-leta fram de då de e ganska lite elektronik på denna motor :D
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: tor okt 18, 2007 8:28 am
av Foffe
Tändproblemet fixat. Felkoppling av mej mot tändmodulen nu går bilen fin fint ! fixat avgassystem.
Nu ere te å snygga upp kabelhärvan samt försöka stumma upp motorn lite mer så den inte slår i överallt.

Postat: mån okt 22, 2007 8:42 pm
av Foffe
Släng inte bort en massa pengar på huvlås ! Du kan tillverka egna snygga själv utan större problem.

Två kabelskor krympslang. Karroseribricka. självborrande skruv. Samt bultar som är lagomt stora och långa.
Bild
Bild
Bild

Postat: tis okt 23, 2007 5:58 pm
av M Bengtsson
Den blev ju fräck med taksänkningen :)

Men ja gillar inte batteriets placering :P

Antar att du ska sätta i turbomotorn efter besiktningen?

Postat: ons okt 24, 2007 2:40 pm
av Foffe
Hehe jao taksänkningen va rätt lagom. Lite synd å ta så lite då de knappt syns (med tanke på va helvetes jobb de va å få till)

Batteriet va bara där för provstart. Nu är det monterat i bagaget och strömkablarna (dubbla 50kv) drog ja via takstolparna istället för via golvet. :thumbright:

Postat: ons okt 24, 2007 5:17 pm
av Andreas Lundmark
Härligt :) När beräknas bilen vara "klar"?
Trevligt att bli av med gamla B20 delar också? :wink:

//Andreas

Postat: tor okt 25, 2007 4:20 pm
av Foffe
Klar blir den aldrig. Men ja kör ju med den nu så den måste vell va ganska komplett..
Skall förbättras allt eftersom.
B20 är inte att förakta. Kolla effektsiffrorna dom lite mer kunniga på detta forum ha klämt ur dessa motorer :thumbright: