Sida 8 av 26
Re: Stort flöde
Postat: tis feb 23, 2010 11:14 pm
av SWR
J.Lundin skrev: Ett problem som dock fortfarande inte är riktigt löst är att på ett enkelt och felsäkert sätt förhindra återcirkulation över de fläktmotorer som inte körs.
Bruce på PTS har enveis-ventiler som hindrer tilbakefløde over motorene som ikke går minns jeg å huske... hvis du ikke bruker frekvensstyring, da.
www.flowbenchtech.com 
Postat: fre feb 26, 2010 11:51 am
av loop
Jag undrar lite hur petigt det är med bränslepump och hur det brukar vara uppbyggt?
Slingerbult.
Postat: sön feb 28, 2010 11:44 am
av J.Lundin
Tackar för en bra länk.
Den skabbiga Asconan som var med i en Bilsport artikel (nr 1 1984) är den Ascona jag talar om. Lacken var så ful att man beslöt att köra artikeln i svart-vitt....

Den motor som slutligen hamnade i denna bil var på 2,2 liter och hade en av de rysligt gjutna crossflowtopparna som togs fram till 400 modellen. Ventilkåpan till toppen var gjuten i magnesium, så det var smutta bitar om det inte vore för att vissa av topparna såg ut att vara gjutna i makadam formar...

En del av dessa toppar hade också problem med porer i gjutgodset och dessa kom fram först då man började fila i topparna. Största insugsventilen man fick i var på 51mm, avgas 44mm...

Turbon som motorn bromsades med i artikeln var en gammal Schwitzer 3LDS-305. Att det inte blev mer än just 370Hp vid denna bromsning visade det sig senare bero på att alla kolvringar utom två av de nedre var trasiga. Dom hade spikat sönder utan att han märkt det, motorn kändes dock ovanligt trött då vi körde hem....

Då crossflowtoppen kom på så blev det en helt annan motor, gassvaret/laddtrycket var momentant och det stackars 305 aggregatet fick jobba hysteriskt och lät som en gasturbin tills turbinaxeln vreds av i gängan. Turbon byttes till ett Schwitzer S3A aggregat, inhandlat direkt från fabriken, efter denna uppgradering blev bilen riktigt otäck att köra med, det fanns ju ingen bur i den heller....

Postat: sön feb 28, 2010 11:52 am
av Kadett4wd
satt aldrig crossflow 2v sohc i ascona 400..
men däremot i gamla Ascona A
Ascona 400 toppen var däremot riktigt riktigt kompetent. 16v med rejält resta insugskanaler.
De plockar uppemot 380hk ur 2 liters versioner nere i Europa numera.
Då det begav sig var det 2.4 liter samt ca 285hk

Oklart ursprung.
Postat: mån mar 01, 2010 10:47 am
av J.Lundin
Det jag far efter är tydligen Ascona manta 400, som tydligen hade crossflowtopp, det är vad min polare som äger bilen ifråga säger, men han är idag också en aning osäker på ursprunget. jag skall lägga upp några bilder på denna typ av topp, så kan ni själva avgöra varifrån den kommer....

Postat: mån mar 01, 2010 4:15 pm
av Kadett4wd
bilden på motorn med blå ventilkåpa är en crossflow.
den kan ha så stora ventiler du pratar om.
Ascona 400 toppen får man inte i så stora ventiler i är juh bara 95mm borr 2x51=102mm
dessutom såldes aldrig 400 toppen över disk i Sverige, däremot gamla Sohc toppen(crossflow)
Säger han nåt annat ljuger han *S*
Toppjobb.
Postat: fre mar 05, 2010 7:21 pm
av J.Lundin
Postat: lör mar 06, 2010 6:56 pm
av loop
Nu har jag kommit till att jag ska montera en bränslepump i Fiesta.
Det är en XR3I 1,6 motor med K-jetronik.
De pumpar som finns att välja på är Fiesta 1,4i, Sierra 2.0i, Saab 9000 2.0 i, Escort 1.8 94, Mondeo 2.0 00 och en som jag är väldigt osäker på ursprunget på,men det kan vara från en Volvo.
Jag har inte pengar att köpa en ny XR3I pump för 2500. Men om nån hyfsat billig biltemapump funkar så kan jag köpa en sådan.
Postat: lör mar 06, 2010 8:27 pm
av G-son
Har en fundering angående KE-Jetronic: går det på något någorlunda enkelt och billigt sätt skrota elektroniken och köra sprutet helt mekaniskt, som ett K-jet? Gäller en Audi 80 som ska bli folkracebil, och ju färre saker som kan j*vlas, desto bättre...

(Om det inte går skulle ett elschema uppskattas.)
Postat: lör mar 06, 2010 8:42 pm
av caterpillar
om du har en typ KE jetronik: bare å sette dit ett vanlig bensinhodet

KE er gjerne i aluminium... sett dit ett svart jernhodet... trkke ut elstikkene, løsne lamdastikket: montere alle rør/ bensinledninger...

kjøre...
tips. ok spenningen på genratorn/ laddrele til 15volt.. betre tenning

Dog tråden?
Postat: lör apr 03, 2010 9:10 am
av J.Lundin
Dog denna tråd...?
bygga om till mek styrt k-jetonic..
Postat: mån apr 19, 2010 2:53 pm
av p.hedman
Jag undrar om det är någon som har provat att bygga om ett k-jetronic till mekaniskt styrt i stället för luft styrt (luft konan).
Hade planer att styra bränsle armen med en länk direkt till gas reglaget och på detta sätt kontrolera bränslet.
Jag åker i dag med k kam och lustgas (75 hk ) men vill montera i en lite vassare kam men då blir det problem antar jag med vakum styrt.
Åker i dag 12.2 tider på 402m med en slut fart på 171 km/t 60 footen är 1.61 så den är ok tycker jag men den storknar på slutet och det är väl kammen som inte orkar varva ut.
Finns det någon som har några ideer.
p.hedman
Postat: mån apr 19, 2010 3:21 pm
av Jens Gustavsson
det va en grym kombination vad är det för bil?
välkommen hit också.
Escort + B23 + lustgas
Postat: mån apr 19, 2010 4:15 pm
av p.hedman
Hej det är en escort -70
tech data
Org B23 E motor med 405 topp, k-jetronic sprut, MB 300 spjällhus ,extractor rör , MSD tändning ,75 Hk lustgas ,org lamell centrum ,förstärkt turbo tryckplatta ,M45 vxl ,240 bakaxel med 3,54 utv uppsatt med momentarm /torqarm lika som det finns att köpa till 7/900 serien Bakaxel.se har den i sitt sortiment , 22tum höga 8 tum breda slicks.
Prestanda:
12,26 et 171 km/t på 402m
7.59 et 141 km/t på 201m
1.61 60 foot som bäst med lite hjul lyft kolla länken..hi hi...
http://www.youtube.com/user/scotergas#p ... xoLs1fU8Ek
http://www.youtube.com/watch?v=p0xsHy6Q ... re=related
sista länken efter 7 min 0ch 10 sek åker jag mot en svart BMW
Med en hävarm slår man världen med häpnad...!
Postat: tis apr 20, 2010 8:22 am
av J.Lundin
Jodå, det har gjorts. Det man gör är att enbart använda bränsledonet, bygga en fästanordning för hävarmen. denna hävarm går direkt emot bränsledonets kolv och har samma typ av utseende som den hävarmskonstruktion som användes på Lucas insprutningpump dvs. hävarmen har en kamnock som är excentriskt lagrad. Genom att förändra kamnockens utförande kan man "lätt" ändra bränslekurvans utseende. Systemet utan luftvåg blir väldigt kompakt och vill man så går det att förse hävarmen med tryckstyrning också. I dom fall jag sett dylika system så har man använt både en och två bränsledon samtidigt. I det senare fallet så var bränsledonen ihopbyggda mot varandra och utnyttjade samma hävarm. När det gäller dylika modifieringar så är det bara ens fantasi som är begränsningen......

Så kör på, andra har fått det att fungera bra.