Saab 9-5 2,3T SRD banbygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Idag la jag i lite stenskottsskydd i hjulhusen

Bild

Bild

Bild

Bild
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Driver seat in place

Bild

Bild
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Då har man fått i stolsfäste även för medåkar stolen :D

Bild

Bild

Bild
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

I helgen får bygget vila lite. Får lägga lite tid hemma på familjen ibland också. Det som är fixat nu är att jag har beställt hem lite rör så det sista på bilen kan bli svetsat.
Även beställt detaljer till bränslesystemet.
Så nästa vecka kommer jag ha hårdkörning i garaget så man känner att tiden är på ens sidan :)

Min tanke på bränslesystem är sådan

ATL säkerhetstank 80Liter
Facet Redtop pump för att mata catchtank
catchtank på 1Liter
2st bosch 044 som huvudpumpar
2st Nuke performance filter
1st Nuke performance Y-kors
1st Nuke performance Fuelrail
1st Nuke performance BTR
Nuke performance AN kopplingar
AN10 som matar ledningar
AN8 som retur ledningar

Någon som har förslag på vart man kan köpa stålomspunnen slang ??
samt pumpar ?
tacksam för svar
Jimmy Bronwaller
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Tips angående tanken, kolla datummärkningen på den innan du monterar den. Vi köpte ny till racebilen då den gamla hade snart gått ut i datum...men den nya hade inte speciellt mycket längre datum den heller.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Johan Posth skrev:Tips angående tanken, kolla datummärkningen på den innan du monterar den. Vi köpte ny till racebilen då den gamla hade snart gått ut i datum...men den nya hade inte speciellt mycket längre datum den heller.
då betalar man den inte
har köpt tank en gång innan var samma för mig
jag ringde dem och sa vad jag tyckte. fick skicka tillbaka tanken och fick en annan
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Idag fick man lite gjort igen big_smile alltid lika skönt när man ser att det hänt lite på bilen. Idag så jag till att börja staga upp fjäderbens tornen fram.
Att jag gjort denna lösning är för att slippa ha något fjäderbens stag som sitter ivägen sedan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Nu i lördags jobbade jag och David hårt med bilen. Jag fick allt inne i bilen färdigsvetsat under tiden som David såg till att lyfta ur motor och låda. När det var färdigt började vi med att bygga om och förstärka fjäderbens tornen fram.
Så efter en 12 timmars dag i garaget kände vi oss mycket nöjda med vad vi gjort.

Bild
Original fjäderbens torn

Bild
SRD Racings fjäderbens torn

Bild
Hoppas detta ska hjälpa till att förhindra flex i karossen
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Bild

Bild tävling: När vi gjorde topp-förstärkningsplåtarna blev vi tvungna att göra ...de här hålen. Dock hade vi inget "riktigt" verktyg typ hålsåg för att göra dem. Slumpade sig så att efter lite rotande fann vi en perfekt ersättare, i perfekt dimension. Frågan är vad? Första rätta inkomna svar vinner en SRD-Racing DVD för 2010. Maila svar med Namn och Adress till srd@live.se så kan vi enkelt dra en vinnare. Mvh Jimmy och David
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Inatt fick jag och David lite mer gjort på vårat racebygge.
så nu är det inte mer en ca 4 timmars svetsande kvar så känns som det går framåt i allafall.
Lägger upp lite bilder på vad vi gjort. tveka inte att fråga om ni undrar över något.

Bild

Bild

Bild
Jimmy Bronwaller
NiclasA
Forumsberoende

Inlägg av NiclasA »

Kan ju bara säga att det ni gör bli förjävla snyggt :thumbright: keep upp the good jobb :wink:
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

NiclasA skrev:Kan ju bara säga att det ni gör bli förjävla snyggt :thumbright: keep upp the good jobb :wink:
Tackar så mycket värmer att höra :D
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

Idag öppnade vi motorn som vi ska använda och såg att trots sina 30 000mil på mätaren är motorn i mycket bra skick. Inte ens några vändkanter.
Så den kommer bli ett bra utgångsläge för det vi har tänkt. Bilder kommer i slutet av veckan.
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Re: Saab 9-5 2,3T SRD banbygge

Inlägg av SRD »

Skrivet av team polaren.

Har varit lite berg och dalbana senaste tiden med bygget.

Första egentliga motgången var när Jimmy upptäckte en spricka i topplocket. En riktigt ful en som går mellan ett tändstifthål och in till en ventilsätesring, denna var så elakartad att sätesringen helt sonika gick att bända ur med en vanlig skruvmejsel.

Men "Inget ont som för något gott med sig" heter det ju och så visade det sig vara fallet här också.

Till en början hade vi nämligen en tanke att använda insugsbiten mot toppen från ett T5 9000 insprutarinsug då detta är delat och den inre delen skulle fungera perfekt som början på ett eget insug. Detta stöp på att T5 och T7 inte är har lika insugskanaler och kräver svetsning av toppen för att detta skulle funka.

Men eftersom vi redan innan hade tänkt att använda T5 inprutarkammar och tänkte ta dessa ur en 9000i som min syster har stående. Så plockade vi helt enkelt hela toppen istället och ska nu använda den tillsammans med T7 blocket.

Finns andra fördelar med T5 topp, tillgång till eftermarknadsdelar, ventilfjädrar bl.a finns redan ifall vi skulle få för oss att 7000varv inte duger som maxvarv.

Så i Torsdags kom Jimmy upp till Finnerödja och vi demonterade toppen.

Tvättning samt isärtagning av denna utfördes i duschen respektive köksgolvet i Falköping.

Kan bara säga att hittills är det nog en av de fräschaste toppar vi sett som gått alla de milen, det enda som egentligen var dåligt var ventiltätningarna på avgasventilerna.

Denna topp ska nu Jimmy ta med till jobbet och där ska den tvättas ordentligt, portas samt gull-i-gullas lite allmänt med :wink:

Gårdagskvällen bestod till en början i att svetsa fast ett fäste för torkarmekanismen då detta var tvunget att skäras loss då det på dess plats i torkardiket numera ligger ett rör. Förstår inte hur det hamnade där :roll:

Detta löstes dock snabbt och enkelt med en lite moddning av original fäste samt fastsvetsning i ovan nämda rör.

Kvällen fortsatte med flyttning av växelspaken 40mm bakåt. Detta var så enkelt att man nästan blev besviken :shock:

Det gick dock snabbt över då vi kom fram till att pedalstället behövde flyttas framåt. Vi hade nämligen för kvällen finbesök i form av Stefan och han konstaterade rätt snabbt att hans körställning med nuvarande plats inte var helt bra. Stefan hann även med lite pillande på Renaulten, isdäck är nu monterade, så nu är den, tro det eller ej, än fränare än innan :D

Så efter lite dividerande och kompromissande från både Jimmy och Stefan, som tyvärr inte är lika långa, så spikade vi läge för stället. Ja inte bokstavligen då, för vi tyckte det verkade mer seriöst med bultar och mutter som fastsättningsmetod :wink:

Till sist fick den hydrauliska handbromsen en plats också.

Nu ska allt inuti lackas, men föst ska det slipas lite svets, skrapas ljuddämparmatta och lite sånt småpill. Tyvärr är ju sånt väldigt tidsödande.

Bilder på ovanstående jobb kommer när vi städat upp lite, kan ju inte visa upp all skit, vi har ju ett rykte att tänka på :wink:
Jimmy Bronwaller
SRD
För mycket laddtryck

Re: Saab 9-5 2,3T SRD banbygge

Inlägg av SRD »

Idag har jag börjat jobba på cylinder huvudet till nya motorn. Jag började med att demontera allt ur det. Efter det fick det ligga och gotta till sig i ett härligt avfettningsbad. När man sedan fick torka och skura en stund blev det mycket fint. Ser nästan ut som nytt.

Bild
Här ligger det och gottar till sig i badet.

Bild
Rent och snyggt ska det vara

Bild
Så började jag även med att porta toppen. Bara hunnit grov putsa lite så är långt kvar innan det är färdigt.
Jimmy Bronwaller
Skriv svar