Skrivet av team polaren.
Har varit lite berg och dalbana senaste tiden med bygget.
Första egentliga motgången var när Jimmy upptäckte en spricka i topplocket. En riktigt ful en som går mellan ett tändstifthål och in till en ventilsätesring, denna var så elakartad att sätesringen helt sonika gick att bända ur med en vanlig skruvmejsel.
Men "Inget ont som för något gott med sig" heter det ju och så visade det sig vara fallet här också.
Till en början hade vi nämligen en tanke att använda insugsbiten mot toppen från ett T5 9000 insprutarinsug då detta är delat och den inre delen skulle fungera perfekt som början på ett eget insug. Detta stöp på att T5 och T7 inte är har lika insugskanaler och kräver svetsning av toppen för att detta skulle funka.
Men eftersom vi redan innan hade tänkt att använda T5 inprutarkammar och tänkte ta dessa ur en 9000i som min syster har stående. Så plockade vi helt enkelt hela toppen istället och ska nu använda den tillsammans med T7 blocket.
Finns andra fördelar med T5 topp, tillgång till eftermarknadsdelar, ventilfjädrar bl.a finns redan ifall vi skulle få för oss att 7000varv inte duger som maxvarv.
Så i Torsdags kom Jimmy upp till Finnerödja och vi demonterade toppen.
Tvättning samt isärtagning av denna utfördes i duschen respektive köksgolvet i Falköping.
Kan bara säga att hittills är det nog en av de fräschaste toppar vi sett som gått alla de milen, det enda som egentligen var dåligt var ventiltätningarna på avgasventilerna.
Denna topp ska nu Jimmy ta med till jobbet och där ska den tvättas ordentligt, portas samt gull-i-gullas lite allmänt med
Gårdagskvällen bestod till en början i att svetsa fast ett fäste för torkarmekanismen då detta var tvunget att skäras loss då det på dess plats i torkardiket numera ligger ett rör. Förstår inte hur det hamnade där
Detta löstes dock snabbt och enkelt med en lite moddning av original fäste samt fastsvetsning i ovan nämda rör.
Kvällen fortsatte med flyttning av växelspaken 40mm bakåt. Detta var så enkelt att man nästan blev besviken
Det gick dock snabbt över då vi kom fram till att pedalstället behövde flyttas framåt. Vi hade nämligen för kvällen finbesök i form av Stefan och han konstaterade rätt snabbt att hans körställning med nuvarande plats inte var helt bra. Stefan hann även med lite pillande på Renaulten, isdäck är nu monterade, så nu är den, tro det eller ej, än fränare än innan
Så efter lite dividerande och kompromissande från både Jimmy och Stefan, som tyvärr inte är lika långa, så spikade vi läge för stället. Ja inte bokstavligen då, för vi tyckte det verkade mer seriöst med bultar och mutter som fastsättningsmetod
Till sist fick den hydrauliska handbromsen en plats också.
Nu ska allt inuti lackas, men föst ska det slipas lite svets, skrapas ljuddämparmatta och lite sånt småpill. Tyvärr är ju sånt väldigt tidsödande.
Bilder på ovanstående jobb kommer när vi städat upp lite, kan ju inte visa upp all skit, vi har ju ett rykte att tänka på
