Olivens båt. Behöver större propp eller varvräknare?!?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Jag har inga turboboxar utan dom är från en vanlig sugmotor. Bränslebox 561 och tändningsbox 169.

Det jag funderade på var om kallstarten måste vara inkopplad så att boxen känner av den, men det låter inte så troligt. Tycker mig ha läst att folk kopplar ur dom där.

Jag håller på just nu och går igenom kabel för kabel. Det här schemat var iaf betydligt bättre än det andra.

Tro mig att tanken på MS har funnits där men att börja mappa på sjön låter lite sådär. Skulle man mappa med motorn i bänk i sådant fall.....
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Nu har jag gått igenom kabel för kabel och allt sitter där det ska förutom den där kallstartsspridaren.

Någon som bor här i västerås som kan sitta på en? Med kontakten också då. Skriv här eller PM.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Kallstartsspridaren monterad igen. kollat igenom kablaget en gång till monterat stammen och provstartat. Händer lika lite som förut....

Öppnade boxarna och kikade men inget såg konstigt ut visuellt iaf.

Det börjar ta slut på idéer. :(

Ingen som har boxar för utlåning som jag kan prova med?

Annars blir det "weber köpes" :doh:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anden »

Vad heter boxen du har?

Jag hade tyvär inte någon kallstartspridare liggandes.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Jag åkte ut till kungsåra och plockade en så de är lugnt.

Bränslebox 561 och tändbox 169.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anden »

Jag har en 0280000954 liggandes som kanske passar?
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

om du inte får nån gnista så är det tändboxen som spökar, den i sin tur skickar triggersignal till bränsleboxen, så om den inte får några pulser drar den inte soppapumpen heller..

Kolla så att VR givaren verkar hel.. mät mellan pinne 1 o 2 då ska du få runt 200ohm.

Sen så ger inte boxen ström åt tändspolen, den har ju 12V konstant, boxen sänker sedan minus sidan på spolen till 0V när den laddar upp spolen.

Om du har kallstartsspridaren inkopplad eller ej, påverkar inte att du inte får nån gnista.

Dessa 60-2 triggers brukar kräva rätt bra fart på startmotorn för att det ska fungera då Vr givaren ger ut en väldigt låg spänning på startmotorn.
Men har du ett fräscht batteri ska det inte vara några problem.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

ok, så den kan ställa till med så mkt. Ska mäta och kolla. Kablarna är ganska skadade precis vid givaren men de är inte så att kardelerna petar ut. Men det blir en mätning imorn :thumbright:

Anden: jag vet inte om det skulle funka med den. Jag har så svårt och tänka mig att det skulle vara något fel på boxarna så jag går på backelitens tips först.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Mätte nyss upp vr-givaren och den visar 237 ohm mellan pinne 1 och 2. fan...

Angående batteri så är det fräsht men det är ett fritidsbatteri. Det ger ju inte samma "skjuts" som ett vanligt batteri utan dom är gjorda för att hålla längre. Så frågan är om det tappar för många volt vid start men de känns långsökt.

Hur är det med soppapumpen? Ska den slå till ett par sekunder när man slår på tändningen? Den gör ju så på många andra bilar.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Det är lite olika, äldre lh2.4 gör inte det.
Men har varit med om nån 940 där den slog igång 2sec för att bygga upp trycket.

På mor o fars polo drar den igång soppapumpen i 2sec när man öppnar dörren till bilen, lite underlig lösning måste jag säga! :hihi:
Hur är det med soppapumpen? Ska den slå till ett par sekunder när man slår på tändningen? Den gör ju så på många andra bilar.


Visst har du diagnostik uttaget på denna härva? prova och se vad du har för felkoder sparade.. kanske kan indikera på nått problem :)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

hoppas det löser sig för dig, jag har en 89ans 244GLT står på gården som ska skrotas,sitter LH 2,4 i den,om du behöver nått e det bara hojta till

mvh Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Jag misstänker att den kommer ge hel del felkoder då det är några saker som inte är inkopplade.

Kablarna till ACn (tryck och Relä)
Check engine lampan
Signal från hastighetsmätaren
Shift indikator.

Hur kollar man felkoder? byglar man stiften och håller in knappen eller?

EDIT: Jag har även tjukopplat soppa pumpen så att den gick på tändningen och kollade stiften efter. Dom var torra så spridarna öppnar inte heller.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

jepp, finns två platser man kan stoppa den på.. den ena är för tändningen, den andra är för bränsleboxen..

Tändningen igång till boxarna och tryck på knappen i ca 1sek, släpp och vänta på vad den blinkar ut för kod.

kom inte ihåg vilken som var vem, men finns dokumenterat om du söker lite på att läsa ut felkoder ifrån ett lh2.4 system

http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=2811

Visst kommer du få felkoder, men man kan ju sortera lite i dem och se vilka som verkar relevanta.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Har testat felkoder nu. Gjorde ett par startförsök innan jag började kolla. Det jag får ut ur bägge stiften är 1-1-1 vilket betyder inget fel. (flera startförsök och tester) :doh:

Funderar fortfarande på den där VR-givaren. Hur pass nära svänghjulet måste den sitta för att känna av? Den sitter ju skruvad i originalhålen i blocket så det borde vara rätt....
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Har ett svagt minne av att min bror hade liknande fel när han monterade 2.4 i sin merca. Och de va så att de var inte med någon plus till tändspolen. Den låg i en annan härva och anslöts via ett kontaktstycke. Så Testa bara att lägga på direktström på tändspolen och se vad som händer
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Skriv svar