Sida 8 av 16
Postat: lör nov 20, 2010 9:56 pm
av Mekken
Och jag som tyckte jag börjat bli lite grym efter att stått i en flerop nu 2 månader.
MEN efter att sett dina grejer sjönk självförtroendet något!
Ser mkt bra ut!! Fortsätt så. Ska bli kul att få höra första uppstarten sen

Postat: lör nov 20, 2010 10:02 pm
av mattias
Mekken skrev:Ser mkt bra ut!! Fortsätt så. Ska bli kul att få höra första uppstarten sen

Den här tråden är bara en historisk återblick, den startades förra vintern, se i första inlägget så hittar du filmen jag gjorde.

Postat: lör nov 20, 2010 10:27 pm
av Mekken
Aha va kul

Ska kolla den direkt!
Postat: sön nov 21, 2010 5:50 am
av Isakniemi
bcool skrev:
Sjukt vackert bygge, hoppas tråden slutar bra! (jodå, jag har ju sett filmen. Men varför är det bara EN film...???)
Längtar efter uppdatering!
Hoppas tråden aldrig slutar.. Otroligt roligt att följa!

Postat: mån nov 22, 2010 12:40 pm
av Granlund
Du är ju fan heltokig!
Jag älskar det:D
Postat: mån nov 22, 2010 1:05 pm
av Jonas N
Tackar tackar för allt beröm, kul att ni följer med i tråden fast ni bor så långt söderut.
Mekken skrev:
MEN efter att sett dina grejer sjönk självförtroendet något!
Lugn det tar lite tid innan man lär sig tänka utanför bubblan, men när du väl kommer på vilken ordning saker ska bearbetas så blir du grym.
I mitt fall tog det ca 10-år, känns länge men jag kanske är trög

Sedan var det bara att montera veven i blocket, se även att stressplattan som änvändes då blocket svetsades även nu sitter på ytan för cylindrarna för att det inte ska kunna vrida sig när man drar ihop en sådan här lång skapelse.

Här synns det bättre

Sedan montrade jag det hemma svarvade tätningskyddet gick som en dans, och håldellningen stämmde bra mot blocket.

Provade sedan att montera dit variatorn, men där blev det stopp, den gick inte att rotera då man dragit åt variatorbulten.

Fick plana tätnings skyddet i svarven och montera försänkta skruvar sedan gick det bra.
Postat: tis nov 23, 2010 2:23 am
av Jonas N

Cylinder fots packningen blev 1.6 mm tjock för att blocket skulle få rätt höjd och rätt tider på avgasdurationen.

Kolvarna på plats dubbelring med 84mm borr wiseco nållager.
Postat: tis nov 23, 2010 12:35 pm
av Schlorven
går skotern än eller är den trasig?
Postat: tor nov 25, 2010 12:42 am
av Jonas N
Schlorven skrev:går skotern än eller är den trasig?
Japp blev 70 mil och ca 420liter

Nu är motorpaketet färdigt.

Den är ganska myndig att bara titta på, Nästan synd att smutsa ner den i en skoter, gör sig bättre i bokhyllan. Men då hade hyllan behövt en förstärkning för denna klummp är heavy duty.
Postat: tor nov 25, 2010 7:01 am
av Johansson
Sjuuukt stiligt bygge!

Postat: tor nov 25, 2010 8:15 am
av The
6 liter milen? Lite väl saftigt

Postat: tor nov 25, 2010 10:07 am
av Jonas N
The skrev:6 liter milen? Lite väl saftigt

Det finns ett gammalt ordspråk "e han stark o duktig så gett han ju få maten"
Men visst håller jag med att det är lite väl mycket, även med reservdunk så kan man åka max 10 mil. Blir att fin justera lite detta år och föröka ta sig ner till 4 liter / mil. Då skulle jag vara nöjd.
Postat: tor nov 25, 2010 12:12 pm
av Dennis Öhman
Haha låter som om du legat varv på varv på skotercross banan
Ett tips är ju faktiskt nya e-tec skidoo och lynx 800orna, samma 600orna som fanns ifjol, dom går billigt och har bra prestanda faktiskt..
Postat: tor nov 25, 2010 1:27 pm
av The
Dennis Öhman skrev:Ett tips är ju faktiskt nya e-tec skidoo och lynx 800orna, samma 600orna som fanns ifjol, dom går billigt och har bra prestanda faktiskt..
Vilket har vad med bygget av denna att göra?
Bränsleförbrukningen är ju ganska irrelevant på ett hobbofordon (om de nu inte tar sinnessjukt mycket), men räckvidden blir ju lidande och det är ju extremt trist.
Postat: tor nov 25, 2010 3:06 pm
av Jens Gustavsson
="Dennis Öhman"
Ett tips är ju faktiskt nya e-tec skidoo och lynx 800orna, samma 600orna som fanns ifjol, dom går billigt och har bra prestanda faktiskt..
som att gämföra en micra och en cheva BB... vist går de billigt men det är en helt annan grej bara.
6 liter milen är ju billigt så kul som den maskinen är
