Båt
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
Har varit lite problem att få skrovet att ligga som det ska i vattnet. När vi körde ca 25 knop såg det ut att ligga bra med ganska hög nos. Men då vi närmade oss 40 knop så trycktes nosen ned så mycket att 2 meter till av skrovet var i kontakt med vattnet och det kändes som att det bara behövdes en liten våg så skulle man bli dyngsur.
Har nu svetsat fast ett stabilisator plan under skeddan som ska dra ner aktern och lyffta nosen och det funkade mycket bra.
Har provkört och den ökade några knop bara genom att nosen går högre och därmed mindre skrov i kontakt med vattnet.
Så rekordet är 46 knop @ 0.6 bar/4500rpm.
Har dock lite problem med att få damaskerna till drivknutarna att hålla för varvtalet men skam den som ger sig
Har nu svetsat fast ett stabilisator plan under skeddan som ska dra ner aktern och lyffta nosen och det funkade mycket bra.
Har provkört och den ökade några knop bara genom att nosen går högre och därmed mindre skrov i kontakt med vattnet.
Så rekordet är 46 knop @ 0.6 bar/4500rpm.
Har dock lite problem med att få damaskerna till drivknutarna att hålla för varvtalet men skam den som ger sig
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Knuten som jag andvänder idag är den som sitter på Golf 1 inne vid växellådan. Den är ca 90 mm i diameter mot medbringaren och 94 mm i diameter mot damasken och det är en standard damask till den knuten.herr O skrev:är det en vanlig drivknut med drivaxeldammask? är det inte bättre med en mellanaxelknut med en invändig dammask som inte centrifugerar sönder?
Bult cirkeln är 78 mm och 6 bultar
Jo jag har tänkt på mellanaxel varianten men jag vet inte vart jag hittar en som passar rakt av.
Om någon vet vart man kan köpa endast mellanaxeldamask utan att behöva köpa en komplett drivlina så då går det kanske be dom titta från vilken bil det kan passa. Får annars modifiera någon så att det passar.
Så spring nu ut i era garaget och mät damasker kanske det finns någon runt 94 mm med invändigt gummi.
Nej det har stått stilla ett tag nu.
Tror vi gör vinter förvaring nu så man får lungt ett tag så man får samla på sig lite kraft. Sedan är det bara att börja modifiera det som inte håller måttet.
Blir kanske så att jag byter ut drivknuten med damasken som jävlas mot ett vanligt hederligt volvo knutkors.
Sedan ska jag försöka handla på mig någon fler proppeller så det finns något mer att prova nästa år.
Har även på slutet råkat ut för oljetrycks bortfall. Ca 1 kg vid belastning 4000 rpm så något är ganska galet. Så det är bara att skruva ur motorn och titta vad oljepumpen har för sig.
Synd bara att vi inte han testa att vrida på laddtrycket lite mer i år bara för att testa hur mycket en ökning från 0,6 bar till 1,0 bar skulle göra i fart ökning. Men det får bli nästa år
Kanske man i så fall fått en finger visning om hur tungt det igentligen går för att öka farten så det går att planera om man måste börja smida på en värre motor redan till nästa år. Men den vi har nu måste då först plågas tills det att general ras inträffar.
Tror vi gör vinter förvaring nu så man får lungt ett tag så man får samla på sig lite kraft. Sedan är det bara att börja modifiera det som inte håller måttet.
Blir kanske så att jag byter ut drivknuten med damasken som jävlas mot ett vanligt hederligt volvo knutkors.
Sedan ska jag försöka handla på mig någon fler proppeller så det finns något mer att prova nästa år.
Har även på slutet råkat ut för oljetrycks bortfall. Ca 1 kg vid belastning 4000 rpm så något är ganska galet. Så det är bara att skruva ur motorn och titta vad oljepumpen har för sig.
Synd bara att vi inte han testa att vrida på laddtrycket lite mer i år bara för att testa hur mycket en ökning från 0,6 bar till 1,0 bar skulle göra i fart ökning. Men det får bli nästa år
Kanske man i så fall fått en finger visning om hur tungt det igentligen går för att öka farten så det går att planera om man måste börja smida på en värre motor redan till nästa år. Men den vi har nu måste då först plågas tills det att general ras inträffar.
Har själv haft samma problem med just Golfdamasker, men på en bil med en sådan där knut på mellanaxeln.Den höll till ungefär 80km/t. Problemet löstes väldigt enkelt genom att köpa en damask till vad man på Unicardan kallade en Porcheknut. Tror att Unicardan numera heter GKN drivlineservice.Dom är bland annat representanter för Löbro som åtminstone förut gjorde alla knutar till Porche, även racergrejorna av titan.Efter att ha bytt till deras damask kunde min på den tiden(70-talet) mycket snabba Opel Commodore GSE åter torka av det mesta .....Prova att kontakta dom.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
hur mycket orkade den varva men 46knops hastigheten då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
den skall ju varva minst 7000:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jo du har så rätt så rätt. Men det är bara det att jag har i dagsläget inte nog med vrid för att orka rpm:a 7000. Hoppas för övrigt att det inte kommer inträffa då farten blir någon stans 70-75 knop.För då tror jag man skiter på sig.
Men nästa sommar ska vi då köra med mer laddtryck och då får vi se vad den orkar rpm:a.
Men nästa sommar ska vi då köra med mer laddtryck och då får vi se vad den orkar rpm:a.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt:
Vi är fler som vill veta!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.