larsat skrev:lättflytande kanske jag menade ovan klabbe har du några bilder på hur ni löst detta med vattencirkulation? gjutit in slangar?
Blocket är gjutet med 6 eller 8 mm pneumatik slangar i stuckna i vatten kanalerna.
En polare har kört hela sommaren med ett likadant block utan några kyl bekymmer, då med orginal kyl o pump o grejor, endast en elfläckt.
när man 'pluggar' blocket med betong, så cirkulerar där inget vatten.
och cirkulerar där inget vatten så får vi inte upp den värmen(värmen som går genom cylinderväggarna) till tempgivaren som oftast sitter i anslutning till övre kylslangen.
Man vet alltså inte om det är hett som fasen åt kolvarna.
Enda stället man kan se det på är oljetempen, men har vi inte duktig oljekylning så transporterar inte den ned så mycket olja i tråget heller.
Min bror har som sagt ett block han fått med på köpet av lite andra prylar. Vi har pratat med han som gjort de, och dom hade tydligen använt
flytspackel o hält i.
Någon som har erfarenhet av det? Ska man slänga de i skrothögen med en gång. Han som gjort de körde i sommras med lika block, men de hade blivit väldigt ovalt, kan de kanske bero på de?
Riktig blockfiller är väl att föredra inte vanlig betong?
betong ska du inte använda. jag har använt både 2komp flytspackel och blockfiller men tycker blockfiller känns bäst om det börjar bli lite mer volym/tjocklek. kan erkänna att jag i unga dar använt betong en gång vilket absorberade vatten och expanderade när motorn vart varm och skar regält ganska ögonblickligen. det är även jävligt viktigt att köra vibrator på blocket när man gjuter för att få ur alla luftfickor, har även skjutit en motor pga det. så är det en dyr motor och första gången man gjuter så använd blockfiller och fråga nån expert, det är mitt tips, kan bli dyrt annars
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Hur var det med preparering av block innan fyllning?
Har för mig någon skrev något om att tvätta blocket med någon syra för att få en renare yta så det fäster bättre, men hittar det inte nu.
Phosforsyra är lämpligt. Finns under namnet "metal brite", vi har dunkvis med sådant ombord, men vet inte hur man får tag i det som privatperson.
Märken du kan googla på; Marisol, Nalfleet, Unitor. Det är dom tre största som säljer kemikalier till marin industri.
Någon som kört med mycket betong på bana eller drifting?
Eller liknande när man har högt effektuttag längre tid.
Funderar själv på en dylk operation..
Skulle vilja fylla till ett par, tre cm under deckplanet så att det är förstärkt ordentligt där trycket från skirten på kolven hamnar hela tiden.
tanken är att man allt som oftast har problem med hög motortemp och oljetemp när man kör bana, speciellt om man "leker" varv på varv nära varvstopp....
sen förstår jag inte varför du ska envisas med å krångla till det