Betongfyllning av motorblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

larsat skrev:lättflytande kanske jag menade ovan :) klabbe har du några bilder på hur ni löst detta med vattencirkulation? gjutit in slangar?
Blocket är gjutet med 6 eller 8 mm pneumatik slangar i stuckna i vatten kanalerna.
En polare har kört hela sommaren med ett likadant block utan några kyl bekymmer, då med orginal kyl o pump o grejor, endast en elfläckt.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Ang kylning ,

Förra motorn fyllde ja betong till ca 12-14mm under blockplan (inte mycke vatten i blocket)

Drog en utanpåliggande kylslinga (bilder finns på min sida).. inga problem med att hålla tempen även vid cruising på byn :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kör ni med oljekylare då också? :roll:
andreasgu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 15, 2009 2:18 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av andreasgu »

Lättast och bästa hållbara är nog att göra som tjernell en utanpåliggande slinga,

som sagt så ska jag borra ett "nytt" block efter betongningen,

Sen blir det väl att sätta en kylfläkt till oljekylen.

Och man vet ju inte om effekten kommer att stanna vid 600 heller, sen har man ju ett block som klarar mer sen,

för mig nu blir det att jaga rätt på en komplett motor för att kunna besikta nu bara medans nya blocket härdar.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tjernell skrev:Ang kylning ,

Förra motorn fyllde ja betong till ca 12-14mm under blockplan (inte mycke vatten i blocket)

Drog en utanpåliggande kylslinga (bilder finns på min sida).. inga problem med att hålla tempen även vid cruising på byn :roll:
Blocket som sprack?
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

mm men det va nog flera andra faktorer som gjorde att det sprack..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ska vi tänka till lite?

när man 'pluggar' blocket med betong, så cirkulerar där inget vatten.
och cirkulerar där inget vatten så får vi inte upp den värmen(värmen som går genom cylinderväggarna) till tempgivaren som oftast sitter i anslutning till övre kylslangen.

Man vet alltså inte om det är hett som fasen åt kolvarna.
Enda stället man kan se det på är oljetempen, men har vi inte duktig oljekylning så transporterar inte den ned så mycket olja i tråget heller.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Min bror har som sagt ett block han fått med på köpet av lite andra prylar. Vi har pratat med han som gjort de, och dom hade tydligen använt
flytspackel o hält i.
Någon som har erfarenhet av det? Ska man slänga de i skrothögen med en gång. Han som gjort de körde i sommras med lika block, men de hade blivit väldigt ovalt, kan de kanske bero på de?

Riktig blockfiller är väl att föredra inte vanlig betong?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

betong ska du inte använda. jag har använt både 2komp flytspackel och blockfiller men tycker blockfiller känns bäst om det börjar bli lite mer volym/tjocklek. kan erkänna att jag i unga dar använt betong en gång vilket absorberade vatten och expanderade när motorn vart varm och skar regält ganska ögonblickligen. det är även jävligt viktigt att köra vibrator på blocket när man gjuter för att få ur alla luftfickor, har även skjutit en motor pga det. så är det en dyr motor och första gången man gjuter så använd blockfiller och fråga nån expert, det är mitt tips, kan bli dyrt annars :wink:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hur var det med preparering av block innan fyllning?
Har för mig någon skrev något om att tvätta blocket med någon syra för att få en renare yta så det fäster bättre, men hittar det inte nu.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Phosforsyra är lämpligt. Finns under namnet "metal brite", vi har dunkvis med sådant ombord, men vet inte hur man får tag i det som privatperson.
Märken du kan googla på; Marisol, Nalfleet, Unitor. Det är dom tre största som säljer kemikalier till marin industri.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Syrax tvättade ja mitt innan fyllning , hällde i å lät de stå några timmar sen tvättade med hetvatten.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Någon som kört med mycket betong på bana eller drifting?
Eller liknande när man har högt effektuttag längre tid.

Funderar själv på en dylk operation..
Skulle vilja fylla till ett par, tre cm under deckplanet så att det är förstärkt ordentligt där trycket från skirten på kolven hamnar hela tiden.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ingen som har några tankar om det?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

j björk skrev:Ingen som har några tankar om det?
tanken är att man allt som oftast har problem med hög motortemp och oljetemp när man kör bana, speciellt om man "leker" varv på varv nära varvstopp....

sen förstår jag inte varför du ska envisas med å krångla till det :thumbdown:

tillämpa "kiss" regeln :thumbright:

Keep It Simple Stupid
Skriv svar