Sida 8 av 29

Re: Nya 2150 bygget

Postat: lör okt 06, 2012 12:58 pm
av Magic thomsson
Dragit ut signalkablarna och märkt dom med maskeringstejp och skrivit på dem vad dom är till.Fann även stålomspunnen bränsleslang på biltema så det fick det bli,så mycket jag handlat på biltema tycker jag dom kunde sponsra mej lite sen=0).
Bild

Nya 2150 bygget

Postat: lör okt 06, 2012 1:28 pm
av wuffee
Ska du åka e85 så är väl inte den slangen någon hitt direkt..

Re: Nya 2150 bygget

Postat: lör okt 06, 2012 2:58 pm
av Magic thomsson
Nej jag ska inte åka e85.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: sön okt 07, 2012 10:30 pm
av Rasmus Annander
blir kanon snyggt :thumbright:

bra att du inte ska åka e85.. de är värdelöst i min mening.. bara massa mer jobb..

Re: Nya 2150 bygget

Postat: sön okt 07, 2012 11:41 pm
av Erland Cox
Och den ska du ta ut på rallycrossbanan och blästra och bula sönder?

Erland

Re: Nya 2150 bygget

Postat: tis okt 09, 2012 12:54 am
av Magic thomsson
Äntligen hemma,kommer hem runt kvart över 1 på natten när jag går kvällsveckan.
Jag kör nog 98 oktan och lite boster,har traumatiska erfarenheter av e 85 då en kompis hade mycket krångel med det i en seriöst trimmad motor han hade i en vägbil som jag fick hjälpa till o meka en del med innan han sålde den,men han sålde den inom byn så jag fick hjälpa nya ägaren med bilen sen också innan han sålde den till norge,munstyckena i förgasarna blev igenklibbiga som det va som klister i dom,vi antog att det hade nåt o göra med e 85 an,han va bromsad och gick bra ett tag innan han börja krångla,jag har aldrig varit med om nåt sånt i mina andra förgasarmotorer jag haft 98 oktan och boster i.
Ja Erland jag ska ut på banan och köra sönder bilen så småningom,lite synd kan tyckas men det blir nog kul också hoppas jag :D
Min far tyckte det vore bättre om jag la energin på o bygga veteranbilar som han har gjort.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: ons okt 17, 2012 7:48 pm
av Magic thomsson
Gjort några framsteg igen,förra veckan tog jag isär toppen och tvättade den ordentligt,blästrade lite och tvättade igen,blev fin.
Nu den här veckan har jag börjat med fjäderbenen,slipat rent dom och satt dit nya fjädertallrikar,talade med sellholm om fjädrar så efter lite funderingar flyttades dom lite uppåt för o få mer vikt bakåt.Här är dom på mitt jobb.
Bild
Svarvade 1 rör gjorde jag också till förstärkning av fjäderben.
Bild
Som jag sen klöv och kollade vad dom vägde,820 gram.
Bild
Svetsade dit dom och det blir nog mycket starkare känns det som,originalben böjer sig till slut om man genar och flyger med bilar har jag erfarenhet av.
Bild
Gör även iordning resrvplattor till spindelleder så man kan byta hela plattorna om spindelleden går av.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: ons okt 17, 2012 8:46 pm
av Erik Persson
Ett tips är att förstärka styrarmen på fjäderbenet med.

Annars kan det bli så här:
Bild

Tror att M&M motorsport gör så på sina även om det inte syns på denna bild.

Kanske någon mer vet bättre hur man utformar denna förstärkning?

Re: Nya 2150 bygget

Postat: tor okt 18, 2012 5:30 am
av Magic thomsson
Mycket bra tips,tack,en jobbarkompis tipsade mej också om det,tur jag inte målat dem än så jag kan fixa det.
Börjat några nya killar på mitt jobb och en av dem ska köra supernationell nästa år med en köhler 16 ventiler motor med sprut på,kul man har flera med samma intressen på jobbet=0)

Re: Nya 2150 bygget

Postat: sön okt 21, 2012 4:49 pm
av Magic thomsson
Fixade några 3 mm plåtar och svetsade fast,är det lagom?
Bild
Första ggn jag förstärker fjäderben så det blir lite test,i folkracen nöjde jag mej med o svetsa röret i navet längst ner.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: sön okt 21, 2012 4:55 pm
av Magic thomsson
Idag har jag även börjat med servostyrningen och pumpen,remskivorna satt inte i linje,hålen i fästplattan till pumpen passade inte heller mot motorblocket så jag fick fila upp hålen en del och korta fästet 15 mm för o få remmen rakt,om jag hade haft en remskiva med 3 spår hade det troligen passat men det ska jag inte ha,har ju bara generatorn och servopumpen som behöver remmar,vatten pumpen är ju ett tomt skal bara då jag har en elpump.
Bild

Re: Nya 2150 bygget

Postat: sön okt 21, 2012 5:00 pm
av Magic thomsson
Rasmus Annander skrev:blir kanon snyggt :thumbright:

bra att du inte ska åka e85.. de är värdelöst i min mening.. bara massa mer jobb..
Tack för komplimangen :D

Re: Nya 2150 bygget

Postat: sön okt 21, 2012 5:11 pm
av Erik Persson
Magic thomsson skrev:Fixade några 3 mm plåtar och svetsade fast,är det lagom?
Blir bra det. Kolla bara så att det inte tar i något när det kommer på plats sedan. Fullt infjädrat och utfjädrat och fulla utslag åt varje håll.

Re: Nya 2150 bygget

Postat: lör okt 27, 2012 2:35 pm
av Magic thomsson
Okej jag ska försöka komma ihåg o kolla så det inte tar i när man svänger.
Den här veckan har jag jobbat kväll o då blir det inte så mycket gjort till rc bilen,men några grejer har jag hunnit med iaf,sprutat på lite fälgfärg på servopumpen
Bild
Bild
Och 2 styrväxlar lyckades jag få fason på,tänkte det är lika bra o fixa reservstyrväxeln när jag ändå höll på.
Bild

Re: Nya 2150 bygget

Postat: lör nov 03, 2012 1:47 pm
av Magic thomsson
Veckan som gått har varit lågproduktiv på bilbyggefronten,har varit lite andra saker som måste fixas,men jag lyckades montera styrväxeln en kväll.Bild
Vi va till karlstad en dag så jag va på biltema och skulle köpa flexibel kylarslang men den har utgått ur sortimentet,men det fann jag på norrlands custom som tur va så det är beställt nu.
Sparat några månader nu till dämpare och fjädrar så snart kan jag beställa det av sellholm också.
Ska åka o höra om bakaxeln är klar nästa vecka,Sven-inge neby(Stig olov walfridsons chefsmekaniker)som är hur säker som helst på sånt skulle kika på bakaxeln så det känns kanonbra.