Re: Overload racing volvo pv
Postat: fre okt 05, 2012 9:13 pm
Om vevstaken skulle vara böjd skulle inte märket (spåret) variera på varvet då, lite smalare och sen lite bredare mätte det och det ligger på 0.7mm bredd varvet runt.
Skulle nästan kunna tro att det är svarvat spår för att det är så gemt och fint.
Men klart så får man mäta upp dom och kolla innan man sätter i hop motorn.
Hmm, det kan du ha rätt i. Låt oss fundera lite:
Om vevaxeln/vevslängen är sned brukar man få jämna o fina slitagespår på båda kanter av lagret, både uppe o nere.
Om vevstaken är krokig borde du få ett slitagespår på ena sidan i den övre skålen och på andra sidan i den nedre skålen. Om det är jämnt beror nog lite på hur vevstaken ser ur, på vilket sätt o hur mycket den är sned. Men vanligaste är nog att det blir mest i mitten på skålarna o minst vid delningen.
Om lagerytan på vevslängen är för smal för lagret borde slitagespåren också bli jämna o fina och lika uppe o nere. Om det blir på en sida eller på båda beror väl på hur vevslängen ser ut i förhållande till vevstaken. Om staken är kolv- eller vevaxelstyrd kan också påverka.
Man skulle även kunna tänka sig att vevstakens lagerläge kan vara felslipat så att det trycker ihop lagret mer på ena sidan.
Jag tror nog inte riktigt på att lagerytan i veven skulle vara för smal för lagret. Så breda hålradier har åtminstone inte jag sett på någon vevaxel.
Du har inte lämnat axel för balansering/riktning? Det gjorde jag och resultatet blev att ramlagren spårade perfekt o att vevlagren kastade. Det blev fina o jämnbreda slitagespår i lagren på 2 cyl, precis som ditt, fast på båda sidor. Tog mig ett tag innan jag fattade vad de kom från.
Om man kröker en vevstake brukar också axeln kunna bli lite krokig o skev så vevslängarna kastar. Kanske kan det ha hänt något liknande när ditt block sprack?
Jag skulle börja med att kolla vevstaken, det borde du kunna se med blotta ögat med hjälp av en stållinjal, utan att behöva mäta. Verkar alla stakarna raka skulle jag mäta upp vevaxeln.
Skulle nästan kunna tro att det är svarvat spår för att det är så gemt och fint.
Men klart så får man mäta upp dom och kolla innan man sätter i hop motorn.
Hmm, det kan du ha rätt i. Låt oss fundera lite:
Om vevaxeln/vevslängen är sned brukar man få jämna o fina slitagespår på båda kanter av lagret, både uppe o nere.
Om vevstaken är krokig borde du få ett slitagespår på ena sidan i den övre skålen och på andra sidan i den nedre skålen. Om det är jämnt beror nog lite på hur vevstaken ser ur, på vilket sätt o hur mycket den är sned. Men vanligaste är nog att det blir mest i mitten på skålarna o minst vid delningen.
Om lagerytan på vevslängen är för smal för lagret borde slitagespåren också bli jämna o fina och lika uppe o nere. Om det blir på en sida eller på båda beror väl på hur vevslängen ser ut i förhållande till vevstaken. Om staken är kolv- eller vevaxelstyrd kan också påverka.
Man skulle även kunna tänka sig att vevstakens lagerläge kan vara felslipat så att det trycker ihop lagret mer på ena sidan.
Jag tror nog inte riktigt på att lagerytan i veven skulle vara för smal för lagret. Så breda hålradier har åtminstone inte jag sett på någon vevaxel.
Du har inte lämnat axel för balansering/riktning? Det gjorde jag och resultatet blev att ramlagren spårade perfekt o att vevlagren kastade. Det blev fina o jämnbreda slitagespår i lagren på 2 cyl, precis som ditt, fast på båda sidor. Tog mig ett tag innan jag fattade vad de kom från.
Om man kröker en vevstake brukar också axeln kunna bli lite krokig o skev så vevslängarna kastar. Kanske kan det ha hänt något liknande när ditt block sprack?
Jag skulle börja med att kolla vevstaken, det borde du kunna se med blotta ögat med hjälp av en stållinjal, utan att behöva mäta. Verkar alla stakarna raka skulle jag mäta upp vevaxeln.