Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Joachim Stavik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
Ort: Norge

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Joachim Stavik »

Hahaha, wtf..?? :) Hur jävla kul som hälst, kämpa på! Den här vil jag se på hjulen igen! :)
When the flag drops, the bullshit stops!
Användarvisningsbild
Modj
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör sep 24, 2011 6:03 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Modj »

Haha!
Kul med lite respons :)
Nä nu blir det inte jätte mycket kvar. Men detta var lättaste sättet för att få till mitt chassie som Jarlmark räknat fram med dubbla a-armar.
Om 2 veckor borde rören kommit och notchern och det finns lite mer att visa..
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Pimpolainen »

men va i h.....

ska bli kul att följa detta!
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av E34 RRT »

tänk hur fiint det känns när du blir färdig med bilen!! keep it up!! :thumbright:
Niklas.E
Användarvisningsbild
Modj
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör sep 24, 2011 6:03 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Modj »

Stressig vecka med mycket jobb... Dock inget på cossie..

Wargia ska hjälpa mig att rita upp rörramen samt skära ut lite delar.
Var där en snabbis i veckan och vi gjorde en snabb skiss på hur det skulle kunna se ut. Detta är bara ett snabbt förslag om hur det skulle kunna se ut! :wave:

Beställde även en rör notch från Baileigh Industries som kom idag, Såg riktigt fin ut och kommer hjälpa arbetet en hel del, den var en av få som jag hittade som klarade 180* och även går att justera notch höjd på. (som inte kostade skjortan..)

Glömt lägga upp bild på vad som blev kvar av det som en gång var en Escort Cosworth från -95..

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av E34 RRT »

blir fint detta! :)
Niklas.E
Användarvisningsbild
Modj
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör sep 24, 2011 6:03 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Modj »

Ja det får vi hoppas :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Kadett4wd »

hmm motorpaketet?
ska du ha V8? ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Modj
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör sep 24, 2011 6:03 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Modj »

Rak 5:a ;)
Användarvisningsbild
Modj
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör sep 24, 2011 6:03 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Modj »

Nu har det grejats lite igen, dock inte lika mycket som jag hade hoppats på..
Men hellre att det tar lite extra tid nu än att behöva ändra för mycket längre fram lr att saker inte får plats.:)

Krull har varit hos mig och hjälpt till lite. Vi har gjort nya inre trösklar samt bokat till nya inre plåtar till A-stolparna. Har tänkt att sätta hålsågen i både trösklarna och plåtarna på a-stolparna längre fram, men detta får duga för stunden iaf.

För att komma vidare måste jag ha tag i lr åtminstone bestämma mig vad jag ska ha för diffar.
Efter en del forskande så är Porsche nu uteslutet.
Snik varitanten är en bakdiff fram upp-o-ner. Men detta är en nödlösning som jag ser det..
Blir inget vidare bra geometri på varken drivaxlar lr kardan isf.

Men har lagt ut lite förfrågningar på lite bättre prylar och hoppas på få ett svar under veckan. Innan jul ska iaf dom första rören sitta ihop! :rolleyes:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Toffe »

gör du med hålsåg i den notchen? vad har du tänkt bygga i för rör?
Användarvisningsbild
Modj
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör sep 24, 2011 6:03 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Modj »

Du kör med borrmaskin och hålsåg. Ligger en lite bättre bild uppe på http://www.carboncossie.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har köpt hem en del 45x2.5 och 40x2 ska även beställa några rör med ett mindre rör längre fram tror jag.
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Fyrken »

Har du tittat på Skyline/Stagea diffar?

Jag har i princip doktorerat i sådan på sistone men jag får inte ihop med med Volvo-utväxling i baken.

Normal R32-R33 har 4,11
R34 samma diff(iaf fram) men något lägre siffra numeriskt: 3,545
Det finns vidare en eftermarknadsutväxling från Tomei med 3,692 (kit både fram och bak)
GTS4 har 4,363 (någon AWD-variant av GTS med RB25 tror jag)
Stagea har 4,083

De har alla samma utväxling fram och bak, men olika stora kronhjul/pinjong.

Kolla denna listan: http://www.nismo.co.jp/en/products/comp ... _price.pdf

De verkar tåla mycket stryk och det finns fina diffar till dem. Att de är relativt billiga från tex england skadar inte heller.
Framdiffen verkar inte vara jättesvårt att kapa bort samt dess placering av stödlager för crosshaften (vänstra drivaxeln) är relativt lätt att måtta in då man använder trågets plana yta att linjera mot.
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Användarvisningsbild
Modj
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: lör sep 24, 2011 6:03 pm
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Modj »

Har kollat på alla möjliga och omöjliga diffar tycker jag.
Problemet med skyline som jag ser det är 1. Fel utväxling 2. Diffen sitter i tråget.
Utväxling som passar mig bäst är 3.73 eller 3.91
Sen vill jag gärna slippa att ha en diff som är monterad i tråget då min ska vara fristående.

Mellan alla tips är grymt välkomna! :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.

Inlägg av Kadett4wd »

om du kikar på typ mercedes ML serien.. vad har de för klumpar fram och bak?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar