Sida 8 av 13
Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: fre nov 09, 2012 10:17 am
av Joachim Stavik
Hahaha, wtf..??

Hur jävla kul som hälst, kämpa på! Den här vil jag se på hjulen igen!

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: fre nov 09, 2012 10:43 am
av Modj
Haha!
Kul med lite respons

Nä nu blir det inte jätte mycket kvar. Men detta var lättaste sättet för att få till mitt chassie som Jarlmark räknat fram med dubbla a-armar.
Om 2 veckor borde rören kommit och notchern och det finns lite mer att visa..
Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: fre nov 09, 2012 1:20 pm
av Pimpolainen
men va i h.....
ska bli kul att följa detta!
Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: fre nov 09, 2012 4:28 pm
av E34 RRT
tänk hur fiint det känns när du blir färdig med bilen!! keep it up!!

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: fre nov 16, 2012 7:57 pm
av Modj
Stressig vecka med mycket jobb... Dock inget på cossie..
Wargia ska hjälpa mig att rita upp rörramen samt skära ut lite delar.
Var där en snabbis i veckan och vi gjorde en snabb skiss på hur det skulle kunna se ut. Detta är bara ett snabbt förslag om hur det skulle kunna se ut!
Beställde även en rör notch från Baileigh Industries som kom idag, Såg riktigt fin ut och kommer hjälpa arbetet en hel del, den var en av få som jag hittade som klarade 180* och även går att justera notch höjd på. (som inte kostade skjortan..)
Glömt lägga upp bild på vad som blev kvar av det som en gång var en Escort Cosworth från -95..

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: lör nov 17, 2012 4:49 am
av E34 RRT
blir fint detta!

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: lör nov 17, 2012 5:22 am
av Modj
Ja det får vi hoppas

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: lör nov 17, 2012 10:01 am
av Kadett4wd
hmm motorpaketet?
ska du ha V8?

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: lör nov 17, 2012 10:14 am
av Modj
Rak 5:a

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: tis nov 27, 2012 9:45 pm
av Modj
Nu har det grejats lite igen, dock inte lika mycket som jag hade hoppats på..
Men hellre att det tar lite extra tid nu än att behöva ändra för mycket längre fram lr att saker inte får plats.
Krull har varit hos mig och hjälpt till lite. Vi har gjort nya inre trösklar samt bokat till nya inre plåtar till A-stolparna. Har tänkt att sätta hålsågen i både trösklarna och plåtarna på a-stolparna längre fram, men detta får duga för stunden iaf.
För att komma vidare måste jag ha tag i lr åtminstone bestämma mig vad jag ska ha för diffar.
Efter en del forskande så är Porsche nu uteslutet.
Snik varitanten är en bakdiff fram upp-o-ner. Men detta är en nödlösning som jag ser det..
Blir inget vidare bra geometri på varken drivaxlar lr kardan isf.
Men har lagt ut lite förfrågningar på lite bättre prylar och hoppas på få ett svar under veckan. Innan jul ska iaf dom första rören sitta ihop! :rolleyes:

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: ons nov 28, 2012 10:13 am
av Toffe
gör du med hålsåg i den notchen? vad har du tänkt bygga i för rör?
Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: ons nov 28, 2012 10:39 am
av Modj
Du kör med borrmaskin och hålsåg. Ligger en lite bättre bild uppe på
http://www.carboncossie.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har köpt hem en del 45x2.5 och 40x2 ska även beställa några rör med ett mindre rör längre fram tror jag.
Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: ons nov 28, 2012 9:42 pm
av Fyrken
Har du tittat på Skyline/Stagea diffar?
Jag har i princip doktorerat i sådan på sistone men jag får inte ihop med med Volvo-utväxling i baken.
Normal R32-R33 har 4,11
R34 samma diff(iaf fram) men något lägre siffra numeriskt: 3,545
Det finns vidare en eftermarknadsutväxling från Tomei med 3,692 (kit både fram och bak)
GTS4 har 4,363 (någon AWD-variant av GTS med RB25 tror jag)
Stagea har 4,083
De har alla samma utväxling fram och bak, men olika stora kronhjul/pinjong.
Kolla denna listan:
http://www.nismo.co.jp/en/products/comp ... _price.pdf
De verkar tåla mycket stryk och det finns fina diffar till dem. Att de är relativt billiga från tex england skadar inte heller.
Framdiffen verkar inte vara jättesvårt att kapa bort samt dess placering av stödlager för crosshaften (vänstra drivaxeln) är relativt lätt att måtta in då man använder trågets plana yta att linjera mot.
Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: ons nov 28, 2012 9:52 pm
av Modj
Har kollat på alla möjliga och omöjliga diffar tycker jag.
Problemet med skyline som jag ser det är 1. Fel utväxling 2. Diffen sitter i tråget.
Utväxling som passar mig bäst är 3.73 eller 3.91
Sen vill jag gärna slippa att ha en diff som är monterad i tråget då min ska vara fristående.
Mellan alla tips är grymt välkomna!

Re: Escort Cosworth > CarbonCossie.Com - Time Attack.
Postat: ons nov 28, 2012 10:10 pm
av Kadett4wd
om du kikar på typ mercedes ML serien.. vad har de för klumpar fram och bak?