Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling
-
- Forumsberoende
Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70
Någon här som är sugen på en hx55:a? Syns på bild tidigare i tråden. Köptes in för att användas till galaxien när det planerades 460 turbo, men nu är den mest i vägen och pengarna kan användas till annat på dom nya projekten. Den är genomgången o kontrollerad av han jag köpte den av, vet inte om det säger så mycket, men ändå. Skicka ett bud via pm om det är intressant.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
-
- Forumsberoende
Någon här som har något tips på var man letar efter ett 6cyl. k-jetronic? Är lite på jakt efter ett sådant till ett av alla sidospår man snubblar på. Eller annat 6-cyl mekaniskt sprut.
-
- Forumsberoende
Händer inte supermycket just nu, filar lite på en order som förhoppningsvis blir den sista (stora) till motorn.
Blocket är klart, ett par stakar kvar att renovera. Sen ska kolvarna på, bör vara klart i februari. Sen ska prylarna bara balanseras och blocket målas till, sen börjar ihopmonteringen, ska bli spännande att se hur det går.
Här kommer lite bilder från den korta period den rullade i sommras.

förra ägaren rullar ut den ur klubbgaraget.

rullande genom falkenberg en försommarkväll

efter detta tog det inte lång tid innan nuvarande driftstopp infann sig i form av missljud o taskig effekt med nerrivning av bottendelen som följd.
Blocket är klart, ett par stakar kvar att renovera. Sen ska kolvarna på, bör vara klart i februari. Sen ska prylarna bara balanseras och blocket målas till, sen börjar ihopmonteringen, ska bli spännande att se hur det går.
Här kommer lite bilder från den korta period den rullade i sommras.

förra ägaren rullar ut den ur klubbgaraget.

rullande genom falkenberg en försommarkväll

efter detta tog det inte lång tid innan nuvarande driftstopp infann sig i form av missljud o taskig effekt med nerrivning av bottendelen som följd.
-
- Forumsberoende
också blev bilderna stora som fan... gonatt.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Snygg bil!! 

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Forumsberoende
Gör absolut inget med stora bilder! Jäkligt fin är den
/David

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
Ja, hoppas bara jag får lite körtid med den i sommar och att den levererar som man hoppas, och att man "vågar" använda den som den ska användas, mycket full gas och bredsladdande.
-
- Forumsberoende
Rotar runt på världens kanske mest svårnavigerade reservdelssida, summitracing, och letar efter rätt koppling/svänghjul till min bil. Har 130 kuggars svänghjul och 11" lamell, men den kombon finns inte att köpa. Verkar även vara därför inte min nyköpta 11" koppling passar något vidare.
Då hjälper google till med att tipsa om att mopar kan ha skojat lite och använt en 11" lamell på ett svänghjul som ska ha 10,5" , då det tydligen går att krama in under tryckplattan ändå. Där har vi förklaringen till att dubbel o trippelmätningar fortfarande kan ge samma dåliga resultat (mätte bara lamellen innan jag beställde den första
, fanns ju bara ett alternativ) Ska fråga mopargurun i stan om råd och hoppas han är hjälpsam och vänligt inställd.
Då hjälper google till med att tipsa om att mopar kan ha skojat lite och använt en 11" lamell på ett svänghjul som ska ha 10,5" , då det tydligen går att krama in under tryckplattan ändå. Där har vi förklaringen till att dubbel o trippelmätningar fortfarande kan ge samma dåliga resultat (mätte bara lamellen innan jag beställde den första

-
- Forumsberoende
Så, då har det kommit in lite nya pengar som omsatts i nya delar. Ett 130 kuggars stålsvänghjul inhandlades hos general lee trading här i stan, han hade det på hyllan. Har även hittat en ute vid bilprovningen som balanserar motorer, för ett helt ok pris, och firman är definitivt av det seriösare slaget. Bra/marknadsmässigt pris så inget att gnälla på.
Vill även påstå att motorrenoveraren är en pinsamt ärlig man. Ringde häromdagen o frågade lite lätt om hur det gått för honom, om han var klar snart (lämnade grejerna i oktober och skickade ner lite extra prylar i slutet av november). Han sa då precis som det var, och precis som det är på dom flesta arbetsplatser, "du ringer ju aldrig o gnäller, dom som gör det får ju hjälp först så man slipper idioterna" sen bad han om ursäkt, kan hämta mina färdiga prylar i nästa vecka. Så nu börjar det roliga komma igång. Ska ringa bort till dalhems o leta efter en svängningsdämpare till motorn, sen har jag allt som ska till för ballanseringen hemma.
Kommer lite bilder när motordelarna är bärgade.
Vill även påstå att motorrenoveraren är en pinsamt ärlig man. Ringde häromdagen o frågade lite lätt om hur det gått för honom, om han var klar snart (lämnade grejerna i oktober och skickade ner lite extra prylar i slutet av november). Han sa då precis som det var, och precis som det är på dom flesta arbetsplatser, "du ringer ju aldrig o gnäller, dom som gör det får ju hjälp först så man slipper idioterna" sen bad han om ursäkt, kan hämta mina färdiga prylar i nästa vecka. Så nu börjar det roliga komma igång. Ska ringa bort till dalhems o leta efter en svängningsdämpare till motorn, sen har jag allt som ska till för ballanseringen hemma.
Kommer lite bilder när motordelarna är bärgade.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Jag har mitt strokerblock i Sundsvall på Sundvalls Motorrenovering...jag ringer varje vecka, det händer ändå ingenting...på tisdag blir det 8 veckor utan besked om det händer något...det är sjukdomar, mycket jobb etc. etc. undanflykter hela tiden.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
motorrenoverare har jag inga problem med men däremot
lämnade jag grejor för kromning 2005 alltså 7 år sedan för två månader sedan säger han att det snart e klart och kan tilläga att all slipning polering är klart bara att beta och doppa
det är en sorglig saga som nog alldrig tar slut förrän han ligger i graven tydligen
lämnade jag grejor för kromning 2005 alltså 7 år sedan för två månader sedan säger han att det snart e klart och kan tilläga att all slipning polering är klart bara att beta och doppa
det är en sorglig saga som nog alldrig tar slut förrän han ligger i graven tydligen
-
- Forumsberoende
Det är väl igentligen alla hantverksyrken som har det problemet antar jag, eller alla yrken med beställningsjobb öht. Blir saker liggandes ett tag så blir det som kom in efter automatiskt viktigare och man kommer aldrig till botten av högen. Vet själv att det ibland blir så på jobbet när det kör ihop sig. Motorfirman har jag egentligen inget ont att säga om heller, har mycket kontakt med dom via jobbet och dom gör bra jobb, och att det dragit ut på tiden kan man ju inte ändra på i dagsläget ändå. Bara att se fram emot att få hem nya fräscha delar nu, och hoppas på ett bra pris.
-
- Forumsberoende
Svängningsdämpare beställd, skulle finnas i lager, men dalhems hemsida har lite svajigt lagersaldo upplever jag. Men den kommer i nästa vecka iallafall. Var och hämtade ut paket igår igen, packningar till motorn från arvika el&motor. Alltid kul att se vad dom har för priser där, dom förvånar ibland. Ska köra ner och hämta motordelar den 25:e lutar det åt, då jag inleder 2 veckors semester.

Lite bilder på ouppackade kartonger, snart kommer det läget där jag får börja hänga ihop dom nya prylarna igen. Gött!

Lite bilder på ouppackade kartonger, snart kommer det läget där jag får börja hänga ihop dom nya prylarna igen. Gött!
-
- Forumsberoende
Firade semestern med en resa söderut, hämtade upp en hög prylar. Blev billigare än jag befarat, alltid trevligt när det går åt det hållet.

Vev .030
Ram .020
Borr .030
Planat deckplan och nya kamlager monterade
Montering av nya kolvar + renovering av 2 stakar o kontroll av de övriga.
Veven hade fått pisk kan man säga, men men. Har två unika conversation.pices nu iallafall, eller unika bland mina jänkefrälsta vänner häromkring iallafall.

Vev .030
Ram .020
Borr .030
Planat deckplan och nya kamlager monterade
Montering av nya kolvar + renovering av 2 stakar o kontroll av de övriga.
Veven hade fått pisk kan man säga, men men. Har två unika conversation.pices nu iallafall, eller unika bland mina jänkefrälsta vänner häromkring iallafall.
-
- Forumsberoende
Ok, då har påskhelgen förlöpt i lugn och ro, och mellan alla andra mer eller mindre viktiga aktiviteter har det blivit lite dodgepillande med. Monterat ringarna på kolvarna, rensat oljekanaler på blocket och rengjort det för lack. Börjat lacka toppar och nya tråget. Nu är bottendelen iväg på ballansering, så nu blir det att vänta ett tag igen, under tiden ska jag jaga tag på en 1/2" npt-gäntapp med tillhörande borr, om någon här neromkring vet någon som kan ha, hör av er.
Lite bilder, om det kan vara intressant:

Så, där var det några bilder med. Till helgen som kommer blir det att skruva ihop topparna och lacka lite andra lösa delar i väntan på att grejerna till blocket ska bli klara.
Lite bilder, om det kan vara intressant:

Så, där var det några bilder med. Till helgen som kommer blir det att skruva ihop topparna och lacka lite andra lösa delar i väntan på att grejerna till blocket ska bli klara.