vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Vi behöver väl inte spika ett datum 100 så att alla hinner få ihop sina bilar.
Sen tänkte jag på att om varga vintern kommer så är det inte så kul att ligga och köra med släp.
Jag ska jobba undan så fort jag hinner med min bil men motorn ska både i, ihop och justeras.
Kajan, att Tommy och jag inte synts till så mycket i rally och RC är för att vi har sysslat mest med dragracing.
Men vi kommer att satsa på rally i framtiden och med rätt förare så lär resultaten komma.
Så är det nån som vill ha bättre grejer än vad som finns på marknaden är det bara att emaila mig eller Tommy.
Vi jobbar inte ihop men vi hjälper och lär av varandra och vi är inte rädda för att jämföra oss mot andra i samma bänk.
Ingen kritik mot dom som inte vill eller inte har möjlighet. Hoppas vi blir några stycken och att vi kan göra det fler gånger.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Datumet är minst sagt flytande.
Lämnade in blocket och veven igår till Lj-trim och besiktade 242an som skall användas som testbänk så nu är det bara upp till toppen om den orkar med att hålla ihop.
Annars gör jag en liknande topp som kommer sitta på grp-h motorn Knutte skall ha med i bromsningen.
Kommer testa lite nya tekniker i insugningssystem på motorn och även en ganska modifierad topp, dock en vanlig 531.

Som det ser ut just nu är toppen mitt största bekymmer och även den största timtjuven.
Men kan bli smaskigt!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av m00jons »

Hejsan,
Men vi kommer att satsa på rally i framtiden och med rätt förare så lär resultaten komma.
Så är det nån som vill ha bättre grejer än vad som finns på marknaden är det bara att emaila mig eller Tommy.
Jag känner en kille som skulle passa som handsken för er i RC2400. Han har en bra bil chassiemässigt, är en riktigt duktig förare men saknar pulver i motorn. Trots detta hänger han med bra i toppen av Svealandscupen. Han ligger runt 155kW på hjulen i en bänk där de bästa ligger närmare 180kW. Själv har jag 165kW i samma bänk. Skulle kanske ställt upp i eran tävling för att jämföra med en annan bänk, bara för skojs skull, men just nu ser bilen för hemsk ut.
Hans motor har en bra underdel, men toppen och/eller kammen lirar inte ihop.
Vi har planerat att sätta upp toppen hans i min flödesbänken i vår för att kolla hur den beter sig.
Jag ska ta och höra med honom om han är intresserad.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Detta är ett mycket bra initiativ tycker jag. Är kul att det finns folk som vill lära sig både teori och praktik.

Och att lite dragracing influerade delar kommer in i rally och rallycrossen. De som hållit på med både rally/rc och dragracing vet vad noga det är med materialet i dragracingen.För den är ju mycket mer en materialsport. I rally/rc så är det ju väldigt mycket som ligger i chauffören. så 5-10% i skillnad i moment och hk där spelar ju oftast ingen större roll. Bara det är en duktig chaufför.
Sedan så säger jag ju inte att någon är kass bilbyggare bara för att de håller på med rc/rally. För så behöver det ju absolut inte vara.

Med vänlig hälsning, Ante
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

m00jons skrev:Hejsan,
Men vi kommer att satsa på rally i framtiden och med rätt förare så lär resultaten komma.
Så är det nån som vill ha bättre grejer än vad som finns på marknaden är det bara att emaila mig eller Tommy.
Jag känner en kille som skulle passa som handsken för er i RC2400. Han har en bra bil chassiemässigt, är en riktigt duktig förare men saknar pulver i motorn. Trots detta hänger han med bra i toppen av Svealandscupen. Han ligger runt 155kW på hjulen i en bänk där de bästa ligger närmare 180kW. Själv har jag 165kW i samma bänk. Skulle kanske ställt upp i eran tävling för att jämföra med en annan bänk, bara för skojs skull, men just nu ser bilen för hemsk ut.
Hans motor har en bra underdel, men toppen och/eller kammen lirar inte ihop.
Vi har planerat att sätta upp toppen hans i min flödesbänken i vår för att kolla hur den beter sig.
Jag ska ta och höra med honom om han är intresserad.

/Micke

Jag kan göra en bra topp till ett bra pris. En 531 blir aldrig lika bra som en evo topp men kan bli rätt bra.
Kanske konkurrenskraftig mot evo topparna med rätt förare så länge jag inte gör en evo topp också.
Om jag inte tror på mig själv, hur ska då någon annan kunna göra det?

Erland
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av wuffee »

Här i krokarna så vet i många vem Cox är (rally kretsar), så helt okända är ni inte!;).. Va inte du med å byggde en av de första 940 bilarna erland? Ingmar hultbergs kgtrimmade?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av NikkO »

...
Senast redigerad av NikkO den fre nov 02, 2012 4:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av m00jons »

Jag kan göra en bra topp till ett bra pris. En 531 blir aldrig lika bra som en evo topp men kan bli rätt bra.
Kanske konkurrenskraftig mot evo topparna med rätt förare så länge jag inte gör en evo topp också.
Om jag inte tror på mig själv, hur ska då någon annan kunna göra det?

Erland
Du har PM.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

wuffee skrev:Här i krokarna så vet i många vem Cox är (rally kretsar), så helt okända är ni inte!;).. Va inte du med å byggde en av de första 940 bilarna erland? Ingmar hultbergs kgtrimmade?
Jag gjorde Hultbergs första topp när jag jobbade hos KG och den var han väldigt nöjd med.
KG fick låna tillbaka den för att Hultberg skulle bli nöjd när det fick göras en ny efter ett ras och jag inte jobbade där längre.
Sen när jag slutade hos KG så hade jag så mycket dragracing jobb att jag inte hann med.
Dan Andersson och Johannes fick ta hand om rallyjobben jag inte hann med.
Det var kanske dumt men jag var så insnöad på drag racing just då.
Henrik Roos Viper bla. gav intresse för annat så jag får försöka ta igen förlorad mark.
Dragracers köper allt från USA nuförtiden så det blir mest reparationer.

Erland
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av NikkO »

Kajan-Racing skrev:Bromsade min 2,5L volvo motor med 531 topp i helgen. weber50 vanlig tändning det blev i en Super Flow 901 272,6HK DIN och 318NM så jag är ganska nöjd :D

Grattis till grymt bra effekt! :thumbright:

Vid vilket varvtal gav den maxeffekt och maxvrid?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Kajan-Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis dec 22, 2009 10:54 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kajan-Racing »

Tackar :).
Vridmomentet är Max 318Nm vid 5000varv, den håller 300NM från 4600 till 6000 Max effekt 272 vid 6800varv och den håller 250Hk från 5700 till 7400 :D ska bli jävligt roligt att provköra
Kör så det ryker
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Nedan är en Pipemax uträkning på din motor Kajan.
Det krävs minst 235cfm vid max kolvhastighet vilket innebär minst 48mm ventiler in.
Minsta area in motsvarande 42mm, kräver också 48mm insugningsventil.
Jag har också Weber 50:or till min motor men är rädd att dom kommer att bromsa effekten till 250 hästar.
Flödet som krävs är med förgasare och dom drar ner flödet mer än 10 cfm.
Toppen jag har flödar 250cfm vid max piston demand och minus 15cfm för förgasaren så blir 270 hästar på gränsen.
Får jag ut 250 så är jag väldigt nöjd men jag har en standard 2,3 liters bottendel tyvärr.
Rätt kul med beräkningar för då ser man vad som är möjligt och vad som är omöjligt.

Erland


152.621 Cubic Inches @ 6800 RPM with 118.00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 235.6 CFM and 248.8 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 180.0 CFM and 196.3 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 256.3 266.8 272.1 277.3
Peak Torque Lbs-Ft 219.0 228.0 232.5 237.0

HorsePower per CID 1.679 1.748 1.783 1.817
Torque per Cubic Inch 1.435 1.494 1.523 1.553

BMEP in psi 216.3 225.2 229.7 234.1
Carb CFM at 1.5 in Hg. 354 394 414 434

Target EGT= 1220 degrees F at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
Octane (R+M)/2 Method = 107.7 to 106.8 Octane required range
Air Standard Efficiency = 63.53699 % for 12.000:1 Compression Ratio

Peak HorsePower calculated from Cylinder Head Flow CFM only
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Average Best Potential
Head Flow Peak HP = 263.8 282.7 301.6

----- Engine Design Specifications -----
( English Units ) ( per each Valve Sq.Inch area )
Engine Size CID = 152.621 Intake Valve Net Area = 2.729
CID per Cylinder = 38.155 Intake Valve Dia. Area = 2.806
Rod/Stroke Ratio = 1.676 Intake Valve Stem Area = 0.077
Bore/Stroke Ratio = 1.112 Exhaust Valve Net Area = 1.872
Int Valve/Bore Ratio = 0.500 Exhaust Valve Dia. Area = 1.948
Exh Valve/Bore Ratio = 0.417 Exhaust Valve Stem Area = 0.077
Exh/Int Valve Ratio = 0.833 Exh/Int Valve Area Ratio = 0.694
Intake Valve L/D Ratio= .327 Exhaust Valve L/D Ratio= .367
CFM/Sq.Inch = 84.0 to 88.7 CFM/Sq.Inch =92.4 to 100.8
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift inch= .472
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift inch= .394


Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's
1.00 CC = 0.0218 1.00 CC = 0.0313
0.50 CC = 0.0109 0.50 CC = 0.0157
0.25 CC = 0.0054 0.25 CC = 0.0078
0.10 CC = 0.0022 0.10 CC = 0.0031

------- Piston Motion Data -------
Average Piston Speed (FPM)= 3853.33 in Feet Per Minute
Maximum Piston Speed (FPM)= 6317.96 occurs at 74.603 Degrees ATDC
Piston Depth at 74.603 degree ATDC= 1.4894 inches Cylinder Volume= 273.9 CC
Maximum TDC Rod Tension GForce= 2898.61 G's
Maximum BDC Rod Compression GForce= 1566.81 G's


------- Current Camshaft Specs @ .050 -------

IntOpen= 37.50 IntClose= 57.50 ExhOpen= 60.50 ExhClose= 24.50
Intake Duration @ .050 = 275.00 Exhaust Duration @ .050 = 265.00
Intake CenterLine = 100.00 Exhaust CenterLine = 108.00
Compression Duration= 122.50 Power Duration = 119.50
OverLap Duration = 62.00 Lobe Center Angle (LCA)= 104.00
Camshaft Advanced = 4.00 degrees

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.550 0.592 0.652
Exhaust = 0.521 0.561 0.617
Max-effort Intake Lift = 0.683
Max-effort Exhaust Lift = 0.647
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .592 Lift @ 6800 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .561 Lift @ 6800 RPM


- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 36.006 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 20.436 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 14.267 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 11.229 (Single-plane Intakes , less Torque)
5th Harmonic= 9.111 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
6th Harmonic= 7.665 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
7th Harmonic= 6.615 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
8th Harmonic= 5.818 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood

Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 2.513 to 2.827 Sq.Inch
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 2.889 Sq.Inch
Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 2.951 to 3.493 Sq.Inch

Minimum Plenum Volume CC = 396.8 [typically for Single-Plane Intakes]
Minimum Plenum Volume CID= 24.2 [typically for Single-Plane Intakes]
Maximum Plenum Volume CC = 2501.0 [typically for Tunnel Ram Intakes]
Maximum Plenum Volume CID= 152.6 [typically for Tunnel Ram Intakes]


------- Operating RPM Ranges of various Components -------

Camshaft Intake Lobe RPM = 6788 Exhaust Lobe RPM = 6499
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 4716 to 6716
Note=> Lobe RPMs are only BallPark estimations

Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .592 Lift @ 6800 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .561 Lift @ 6800 RPM

Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 7094 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 7006 RPM

Intake Valve Area + Curtain Area operating RPM Range = 5139 to 7139 RPM

Intake Valve Diameter RPM Range = 5094 to 7094

Intake Flow CFM @28in RPM Range = 5037 to 7037
___________________________________________________________________________

Best estimate RPM operating range from all Components = 5030 to 7030

Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
___________________________________________________________________________


--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
154 FPS at Intake Valve Curtain Area= 3.669 sq.in. at .618 Lift
202 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .472
249 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.272 sq.in. at 6800 RPM
350 FPS Velocity CSA= 1.614 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.713 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.818 sq.in. at 6800 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.885 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.984 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 2.175 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 2.262 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 2.356 sq.in. at 6800 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 2.570 sq.in. at 6800 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.692 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 2.827 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion


--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
158 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.860 sq.in. at .578 Lift
232 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .394
286 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.578 sq.in. at 6800 RPM
435 FPS Velocity CSA= 1.038 sq.in. at 6800 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 1.289 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.368 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.452 sq.in. at 6800 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.505 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.584 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.806 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.881 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 2.007 sq.in. at 6800 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.150 sq.in. at 6800 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 2.377 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 2.509 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av anglia-61 »

Jag har ev. en bottendel att sälja.

B23, 97 i borr och 92,5 i slag.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

OK, den skulle jag kikat på. Vad har den för vev, stakar och kolvar?
Ringbredd?

Erland
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av anglia-61 »

Svetsad b23 vev, Verdi stakar och Je kolvar. Ring bredd 1,2-1,45-4 om jag såg rätt på skjutmåttet.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Skriv svar