7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

här är 3 bilder hoppas de inte gör något säg till isåfall så tar jag bort dom.

Bild

Bild

Bild
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ingen fara.

Skön motor.


Ser inte mycket av vattenkylningen direkt..

wastegatarna känns igen:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Vatt ett tag sen man såg den motron var visst ombyggt kylning nu... Men frän är den 8)

Fränt med pump till vevhusventilationen...

Kanske vore nåt volvo140turbo :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja man skulle ha en vacum pump.

HEHE :lol:

Nej men allvarligt så tror jag inte att det är någon värre hit med std oljepump.

Kan bara köra 9psi i undertryck sedan så "stjäl" den olja för oljepumpen och det är inte så häftigt.

Tror inte att 9psi under tryck gör undervärk med prestandan.

men har man torrsump så gör det skillnad när man kan suga ur underdelen ordentligt.

Finns säkert en hel del med folk som har mycket annorlunda syn på detta med vacum pump än vad jag har..

Tycker redan att std olje pump är i sämsta laget så varför försämra det.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mr Crille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons mar 15, 2006 10:52 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Mr Crille »

Kul med mojuter :lol: Här en till som e nyfiken på motorfästen ser stabilt å enkelt ut och funktionelt! dela gärna med dig om rör/bussning.. bygger själv en dutte men inte med riktigt så stora effekter.. än! :P
Fred Flinta & Bofors!!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Mr Crille skrev:Kul med mojuter :lol: Här en till som e nyfiken på motorfästen ser stabilt å enkelt ut och funktionelt! dela gärna med dig om rör/bussning.. bygger själv en dutte men inte med riktigt så stora effekter.. än! :P

Det är inte så konstigt att få till, det är bara att leta på närmsta bilreservdels butik efter några trevliga länkarmsbussningar som man tycker passar bra.

Sen gör man ett rör som har bra yttermått och pressar i dett hela (efter man svetsat).







Kan för övrigt tillägga att jag fått vattenpumpen och hämtat toppen idag från fräsning av ventilsäten och lite andra detaljer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Dags för uppdatering.

fick saker från coating i dag hos wierd performance.

Vart mycket bra och är mycket nöjd.

skall blästra toppen imorgon och fila det sista sen skall ventilerna i.

skall bli intressant att se hur mycket effekt den ger i bänken.
Planerar bromsning i slutet på denna månad.

Toppen
Bild

Coatat grenrör och avgashus.
Bild

Coatade ventiler, för höga temperaturer :twisted:
Bild

Be back sooooooon....
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp då har det gått några timmar till i garaget.

Sakta men säkert börjar det ta form bygget.

Har blästrat toppen idag, slipat in alla ventiler, monterat alla fjädrar, varit jävligt förbannad på ventiltätningarna som aldrig verkade sluta jävlas.

Angående ventiltätningarna så var det inte deras fel utan styrningarna som inte var precis som org.
Men det fixade sig snabbt när jag kom på att dom inte var nog konade högst upp.

Monterat tillbaka en kolv och stake som varit ute på vift en sväng men nu känner sig hemma.

Monterat ihop en wastegate efter coatingen.



By the way.. Är det någon som har exakt koll på hur en sådan laddtrycksventil skall kopplas.

Det var inte med ett endaste dugg om hur det skall kopplas. har funderat lite men skulle vilja ha svart på vitt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Observera att färgen på bilderna är ju helt skumm. Blir inte bättre än så här med min "kinder äggs" kamera. hehe
Senast redigerad av Tommy Luhr den fre apr 07, 2006 6:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Toppen blev riktigt stilig! Tummen upp.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

peppe skrev:Toppen blev riktigt stilig! Tummen upp.
Tackar :) den har fått mycket kärlek.

Ändå är det bara ett "test" på om det funkar..

Fungerar för andra men det är ju dom det..

Blir alltid spännande när man har blandat in en svets i det hela..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

på wg slangen
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

håller på med schimsningen av ventilspel..
Trevligt......
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:
peppe skrev:Toppen blev riktigt stilig! Tummen upp.
Tackar :) den har fått mycket kärlek.

Ändå är det bara ett "test" på om det funkar..

Fungerar för andra men det är ju dom det..

Blir alltid spännande när man har blandat in en svets i det hela..
vad är svetsat?

är dom provflödade?

vad kör du för kammar?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Tycker mig skymta den vanliga svetsningen under kammen på insugssidan där det är minst gods.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev: Tackar :) den har fått mycket kärlek.

Ändå är det bara ett "test" på om det funkar..

Fungerar för andra men det är ju dom det..

Blir alltid spännande när man har blandat in en svets i det hela..
vad är svetsat?

är dom provflödade?

vad kör du för kammar?
Ja vad skall jag säga, säg en yta på toppen som inte är omgjord eller bearbetad..

Mycket nytänkande är inblandat i detta projekt, lite grejer som ingen annan har provat på volvomotor kan jag lova att det kommer att bli.

Formel1 bilarna har likande teknik på deras motorer.

Kammarna är framtagna på helt nya oslipade ämnen, endast testkörda i en annan motor med god framgång.

Den motorn laddade fullt (2bar) vid 4000rpm med en gt42agg, började ladda någonstans i början på 3000.

Min topp är inte provflödad. Det är ju ändå en vanlig "bonntopp" som är mer ett test, men mycket seriöst test :)
Kanalerna är 1/3 del vassare än vad man kan få i en cosworth topp ungefär då dom är baserade på en topp som är gjort i värmlandsskogarna som flödat friskt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Låst