Sida 8 av 100

Postat: tor mar 30, 2006 8:14 pm
av Klabbe Persson
här är 3 bilder hoppas de inte gör något säg till isåfall så tar jag bort dom.

Bild

Bild

Bild

Postat: tor mar 30, 2006 8:27 pm
av Tommy Luhr
ingen fara.

Skön motor.


Ser inte mycket av vattenkylningen direkt..

wastegatarna känns igen:)

Postat: tor mar 30, 2006 10:23 pm
av Göte
Vatt ett tag sen man såg den motron var visst ombyggt kylning nu... Men frän är den 8)

Fränt med pump till vevhusventilationen...

Kanske vore nåt volvo140turbo :wink:

Postat: tor mar 30, 2006 11:13 pm
av Tommy Luhr
ja man skulle ha en vacum pump.

HEHE :lol:

Nej men allvarligt så tror jag inte att det är någon värre hit med std oljepump.

Kan bara köra 9psi i undertryck sedan så "stjäl" den olja för oljepumpen och det är inte så häftigt.

Tror inte att 9psi under tryck gör undervärk med prestandan.

men har man torrsump så gör det skillnad när man kan suga ur underdelen ordentligt.

Finns säkert en hel del med folk som har mycket annorlunda syn på detta med vacum pump än vad jag har..

Tycker redan att std olje pump är i sämsta laget så varför försämra det.

Postat: mån apr 03, 2006 12:44 pm
av Mr Crille
Kul med mojuter :lol: Här en till som e nyfiken på motorfästen ser stabilt å enkelt ut och funktionelt! dela gärna med dig om rör/bussning.. bygger själv en dutte men inte med riktigt så stora effekter.. än! :P

Postat: mån apr 03, 2006 7:08 pm
av Tommy Luhr
Mr Crille skrev:Kul med mojuter :lol: Här en till som e nyfiken på motorfästen ser stabilt å enkelt ut och funktionelt! dela gärna med dig om rör/bussning.. bygger själv en dutte men inte med riktigt så stora effekter.. än! :P

Det är inte så konstigt att få till, det är bara att leta på närmsta bilreservdels butik efter några trevliga länkarmsbussningar som man tycker passar bra.

Sen gör man ett rör som har bra yttermått och pressar i dett hela (efter man svetsat).







Kan för övrigt tillägga att jag fått vattenpumpen och hämtat toppen idag från fräsning av ventilsäten och lite andra detaljer.

Postat: tis apr 04, 2006 11:36 pm
av Tommy Luhr
Dags för uppdatering.

fick saker från coating i dag hos wierd performance.

Vart mycket bra och är mycket nöjd.

skall blästra toppen imorgon och fila det sista sen skall ventilerna i.

skall bli intressant att se hur mycket effekt den ger i bänken.
Planerar bromsning i slutet på denna månad.

Toppen
Bild

Coatat grenrör och avgashus.
Bild

Coatade ventiler, för höga temperaturer :twisted:
Bild

Be back sooooooon....

Postat: ons apr 05, 2006 10:02 pm
av Tommy Luhr
japp då har det gått några timmar till i garaget.

Sakta men säkert börjar det ta form bygget.

Har blästrat toppen idag, slipat in alla ventiler, monterat alla fjädrar, varit jävligt förbannad på ventiltätningarna som aldrig verkade sluta jävlas.

Angående ventiltätningarna så var det inte deras fel utan styrningarna som inte var precis som org.
Men det fixade sig snabbt när jag kom på att dom inte var nog konade högst upp.

Monterat tillbaka en kolv och stake som varit ute på vift en sväng men nu känner sig hemma.

Monterat ihop en wastegate efter coatingen.



By the way.. Är det någon som har exakt koll på hur en sådan laddtrycksventil skall kopplas.

Det var inte med ett endaste dugg om hur det skall kopplas. har funderat lite men skulle vilja ha svart på vitt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Observera att färgen på bilderna är ju helt skumm. Blir inte bättre än så här med min "kinder äggs" kamera. hehe

Postat: ons apr 05, 2006 10:09 pm
av peppe
Toppen blev riktigt stilig! Tummen upp.

Postat: tor apr 06, 2006 7:43 am
av Tommy Luhr
peppe skrev:Toppen blev riktigt stilig! Tummen upp.
Tackar :) den har fått mycket kärlek.

Ändå är det bara ett "test" på om det funkar..

Fungerar för andra men det är ju dom det..

Blir alltid spännande när man har blandat in en svets i det hela..

Postat: tor apr 06, 2006 1:03 pm
av robban
på wg slangen

Postat: fre apr 07, 2006 8:47 am
av Tommy Luhr
håller på med schimsningen av ventilspel..
Trevligt......

Postat: fre apr 07, 2006 8:50 am
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:
peppe skrev:Toppen blev riktigt stilig! Tummen upp.
Tackar :) den har fått mycket kärlek.

Ändå är det bara ett "test" på om det funkar..

Fungerar för andra men det är ju dom det..

Blir alltid spännande när man har blandat in en svets i det hela..
vad är svetsat?

är dom provflödade?

vad kör du för kammar?

Postat: fre apr 07, 2006 9:03 am
av Fredde Holmgren
Tycker mig skymta den vanliga svetsningen under kammen på insugssidan där det är minst gods.

Postat: fre apr 07, 2006 9:43 am
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev: Tackar :) den har fått mycket kärlek.

Ändå är det bara ett "test" på om det funkar..

Fungerar för andra men det är ju dom det..

Blir alltid spännande när man har blandat in en svets i det hela..
vad är svetsat?

är dom provflödade?

vad kör du för kammar?
Ja vad skall jag säga, säg en yta på toppen som inte är omgjord eller bearbetad..

Mycket nytänkande är inblandat i detta projekt, lite grejer som ingen annan har provat på volvomotor kan jag lova att det kommer att bli.

Formel1 bilarna har likande teknik på deras motorer.

Kammarna är framtagna på helt nya oslipade ämnen, endast testkörda i en annan motor med god framgång.

Den motorn laddade fullt (2bar) vid 4000rpm med en gt42agg, började ladda någonstans i början på 3000.

Min topp är inte provflödad. Det är ju ändå en vanlig "bonntopp" som är mer ett test, men mycket seriöst test :)
Kanalerna är 1/3 del vassare än vad man kan få i en cosworth topp ungefär då dom är baserade på en topp som är gjort i värmlandsskogarna som flödat friskt.