Sida 8 av 18

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tis apr 16, 2013 9:32 pm
av Moggemx
Ja det är nog lite väl att ta i med 8mm :p
Men hade no vart snyggare som du säger också med rör på sidorna istället! Blir kanske skumt avslut på sidorna med bara en plåt!
Tack för ideerna ;)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: fre apr 19, 2013 6:50 pm
av Jannek
Moggemx skrev:Svetsat dit två stag, lite beslutsångest hur jag ska göra i mitten ännu, antingen 2 raka stag vid bockningen, eller ett kryss!
Bild

Svetsat om termostathuset också!
Bild

Blir riktigt stiligt de där :thumbright:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: fre apr 26, 2013 12:04 pm
av Moggemx
Har pysslat lite med elsystemet nu och börjar snart vara klart !

Bild

Blir diskret under huven ( Alla kablar är framdragna till allt) :P
Bild

Bild

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: fre apr 26, 2013 2:40 pm
av fun bemmer
fan va nice

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: lör maj 18, 2013 11:00 am
av Moggemx
Ojoj, dags för update när man ramlat ner till sida 3 ;)

Upptäckte att hjulbultarna bak var sneda, så dom är bytta nu!
Bild

Även bromsoken bak är kraftigt sargade, så de måste bytas ut :x
Bild

Detta ser bara såå feel ut! Och är väl det också, då det verkar knäcka hjulbultarna.
Bild

Vid närmare granskning så upptäckte jag att inte spacerplattan styr som sig bör på navet på drivaxeln och började mäta lite, visade sig att navstyrningen på drivaxeln sticker ut för lite för att nå in i förbi avfasningen på spacerplattan, Så har lämnat iväg dom på avsvarvning nu för att få styrningen direkt från kontaktytan utan avfasning.
Är även borrat dubbla bultcirklar i drivaxlarna, så tänkte svarva fram 5st styrpinnar som jag pressar fast i dom stora hålen mellan bulthålen som i sin tur styr på den andra bultcirkeln i drivaxeln.. Borde funka betydligt bättre då hjulbultarna bara behöver hålla fast spacern/hjulet mot drivaxeln, och inte både ta upp den vridande kraften och dessutom centrera hela paketet.
Bild

Har spacklat och slipat till under huven lite
Bild

Bild

Och fått det lackerat också! :) Vart lite eljest färg, men det får duga!
Bild

Börjat punkta upp ett tråg också!
Bild

Och nu senast så har växellådan vart isär för utgående axel/main shaft byte efter ett dumt test förra året :whistle: (prova icket att starta en burn på 3:an med launch på 7000rpm ~1.7bar med en e34... Det går inte)

Bild
Bild

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tor maj 23, 2013 2:09 am
av Moggemx
Trågbygge!
Bild

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: ons jun 26, 2013 1:10 pm
av Moggemx
Kanske dags för update :wink:

Märkte när jag vände motorn uppochner i motorstödet att det rann ut en skvätt kylarvätska genom grenröret från 3:ans cyl, så plockade isär och inspekterade allt, men hittade inga direkta fel.. Antar att det kan ha vart nån pyramid som falskat lite då jag aldrig efterdrog toppen efter varmkörning sist (drog samt lät den stå i nån dag och efterdrog sen igen) Hade redan planat färdigt min 3.8L topp så den åkte dit med ny packning

Motorn monteras ihop med nya lager då axiallagren tagit lite stryk, Skulle tro att det är eget fel när man emellanåt håller ner kopplingen av gammal vana när man startar :doh:
Bild


Bild

Oljeretur
Bild

Sen var det dags att lyfta i paketet.... FAIL
Bild

Visade sig att jag inte provat lyfta i och ur mallblocket med tråg och topp monterat samtidigt :doh: så var lite trixande och bändande innan den slank ner... och när den väl var nere med tråget bakom balken så inser jag att S38 blocket har en gjutning som sticker ut i sidan vid startmotorn som inte m30 blocket har (mallblocket) :doh:
Försökte såga av den med tigersåg på plats, men det var dömt att misslyckas ~30mm gjutgods...
Så var bara att bända ut skiten igen, och vid det här laget så var man ganska less så råkade i ilskan paja lacken lite här och där :angryfire:
Bild

Efter lite övertalning med vinkelharry så gick den tillslut ner ändå :)
Bild

Insug, kyl, tryckrör och DP på plast!
Bild

Fronten ihopmonterad (måste byta ut rymskeppsspoilern 8) )
Bild

Kardanring fixades
Bild

Början på avgassystem under bilen
Bild

Insugningsrör och filterplacering
Bild

Bild

Snart ska man kunna frakta bilen lite smidigare ;) Måste besiktningsfixas lite bara !
Bild

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: ons jun 26, 2013 2:14 pm
av mans-h
vilken jävla biltransport!
bra jobbat med bilen också, ser förbannat bra ut!

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: ons jun 26, 2013 4:31 pm
av Evinrude
Här går det undan, grymt! :D
Solstaden var riktigt bling 8)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: ons jun 26, 2013 6:38 pm
av beaver6
Vilken dröm med en sådan solstad saab när man ska flytta runt och hämta projekt :thumbright: Nu börjar det närma sig på riktigt.Hade du några fler bilder på hur tråget blev när det vart klart?

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tor jun 27, 2013 3:41 pm
av Moggemx
Tackar!

Ja Saaben är förjävla frän :D
Har fan glömt att fota när det var helt klart, men här är när det är typ färdigpunktat iaf!
Bild

Och skvalpplåten på insidan ! Hoppas den inte blev för tät bara, men det tror jag inte ändå.. Glipar lite på sidor och här och där samt har lutning ner mot hålet från alla håll!
Bild

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tor jun 27, 2013 4:05 pm
av Kadett4wd
Jiklar vad du grejar,, snart ut å börna mao :)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tor jun 27, 2013 4:08 pm
av Moggemx
Nästa söndag blire ev. att åka på sladdarträff på banan Kemora i finland om allt går som sig bör :) ... lite orolig när jag inte vet hur bilen beter sig, helst på sladd :D ..Man vill ju lixom inte åka dit och göra bort sig direkt ;)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tor jun 27, 2013 4:33 pm
av beaver6
Det såg riktigt bra ut Mogge :thumbright: Sätt någon och filma lite när du drar på sladdarträff så man får se och höra monstret in action :hihi:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Postat: tor jun 27, 2013 7:24 pm
av Moggemx
Blev faktiskt nöjd med det! Men fuktar lätt från 2-3 ställen där svetsen inte verkar ha blivit riktigt tät.. :/ men är bara just så man ser att det blir fuktigt, så det får vara nu iaf!
Hade lite handikapp när jag svetsade då säkringarna inte pallade att bränna på med dde krämet jag ville, så fick köra på lite för kallt :/

Det är lungt ;) har en gosse som följer med som moraliskt stöd samt kameraman och ev. tolk då han är bättre på finska än mig ;) hehe