142an slutlekt.. Gamla minnen klipp sid 10

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Jahop nu efter lite mera erfaren mappning rasa skiten.. precis när den började gå någorlunda härligt..

Vetefan va som hänt, men kolven har skrapat i blocket så mycket att blocket skadats och kolven smältit lite..

0,5 ladd, ca 5000 varv på trean och tändning runt 20 25... Fet lamda..
Nån som har en teori vad som kan ha hänt? Börja ryka gärnet ur vevhuset och gå på tre cyl.. Kolvringshaveri? dom var dock rätt nya..


jävla skit.. Aja.. Får kast byta motor, snor en från min vinterbil. Den motorn ÄR stensäker tro mig.. 8) Mjölstakar iofs.. Äh har inge val :roll: :wink:

Bild

Ett stycke persson special
Bild

Inte så trevlig syn..
Bild
Bild
tur att jag kan fotografera..
Bild
Bild

Vrålåket som är stensäker.. Många hårda snurrande mil blev det i helgen hehe
Bild

Bling bling :roll:
Bild

Ja de va väl allt..
Senast redigerad av jimmy persson den sön apr 15, 2007 8:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Funderar lite på om min strob kalibrering av tändningen inte stämde exakt med mset.. Så den hade mera förtändning än vad den visa på skärmen, och på så sätt blev varm.. För den ville inte varva ur riktigt känndes de som..

Nån som har erfarenhet??
Bild
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Tråkigt med motorhaveri :(
Hoppas du får ordning på det snart igen.
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Gard
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön nov 19, 2006 4:35 pm

Inlägg av Gard »

varit varmt ja, synd :(
mvh.
Gard A Rønningen



"There is only one difference between a madman and me. The madman thinks he is sane. I know I am mad"
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

mjo.. insugstempen står på 48-49grader hela tiden.. har provat 2 givare från 740 turbo men båda visar lika.. ska rota mera uti de senare
Bild
Användarvisningsbild
Gard
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön nov 19, 2006 4:35 pm

Inlägg av Gard »

jag och en polare hadde samme typ havari på en trimmad b20 kg 17 kam och caterpillar portat topp med 36/36weber.
min polare kunde inte venta tills jag hadde hentat nye delar til gasaren och drog ut på motorvegen gasade på trean til 150km/h med 69modell 144 å brende kolven på samma sett. den hadde gått meget magert t o m tennpluggen smeltat :(
mvh.
Gard A Rønningen



"There is only one difference between a madman and me. The madman thinks he is sane. I know I am mad"
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

superzero skrev:jag och en polare hadde samme typ havari på en trimmad b20 kg 17 kam och caterpillar portat topp med 36/36weber.
min polare kunde inte venta tills jag hadde hentat nye delar til gasaren och drog ut på motorvegen gasade på trean til 150km/h med 69modell 144 å brende kolven på samma sett. den hadde gått meget magert t o m tennpluggen smeltat :(
Hehe ja så kan de gå.. Fundra på om det blev för varm insugstemp för att filtret sitter där direkt på snigeln.. lamdan var ju som sagt fet..
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Liknar ju min b21kolv som smälte.. :)
Dock hade ja röta med blocket..
Körde du med originalringar..?
Hade du vridit dom så att dom hade ca 120 grader
mot varandra när du montera dom..?
De hade inte ja gjort på mina kolvar..
Kan varit lite orsak te kolv haveriet med..
Dock hade ja ju iofs ingen koll alls på avgastemp mm..

Ja tror att min kolvskada berodde lite på att motorn
inte hade uppnått arbets temp..

Att lambdan e fet betyder inte alltid att alla cylindrar
går lika fett.. :( Ja ska nog fixa så att ja kan mäta
avgastemp på alla cylindrarna för att kunna se i tid
om nått e galet..
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

B20TicPower skrev:Liknar ju min b21kolv som smälte.. :)
Dock hade ja röta med blocket..
Körde du med originalringar..?
Hade du vridit dom så att dom hade ca 120 grader
mot varandra när du montera dom..?
De hade inte ja gjort på mina kolvar..
Kan varit lite orsak te kolv haveriet med..
Dock hade ja ju iofs ingen koll alls på avgastemp mm..

Ja tror att min kolvskada berodde lite på att motorn
inte hade uppnått arbets temp..

Att lambdan e fet betyder inte alltid att alla cylindrar
går lika fett.. :( Ja ska nog fixa så att ja kan mäta
avgastemp på alla cylindrarna för att kunna se i tid
om nått e galet..
Hallå man har ju fullt upp att hålla i ratten och kolla på vägen hehe :lol:

Jodå nog monterade jag dom rikigt förra sommarn.... Tror de va KG ringar..

Min var då varm iaf.. Min teori är för tidig förtändning och hög insugstemp.. Om det nu kan vara boven .. Lite synd på ett fint block..

M stakarna passar väl i b21 va? Lär ju vara bättre med ett b21block iställe för b230 87? Den stensäkra.... :roll:
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Har du koll på b20b stakar hur dom ser ut..?

Kan lägga upp en bild på en sån ifall du tror dej kunna se det.. :)

Både vanliga b21 stakar o m stakar passar i b20 med 8bultad vev..
så dom passar säkert i b21 med.. b21 e ju att föredra.. :)

Behöver du b21 a kolvar eller vev så har ja massor.. ;)
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

B20TicPower skrev:Har du koll på b20b stakar hur dom ser ut..?

Kan lägga upp en bild på en sån ifall du tror dej kunna se det.. :)

Både vanliga b21 stakar o m stakar passar i b20 med 8bultad vev..
så dom passar säkert i b21 med.. b21 e ju att föredra.. :)

Behöver du b21 a kolvar eller vev så har ja massor.. ;)
Ingen aning.. är ingen b20 fantast :?

Ok perfra! Ska ha de i baktanke..
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

jimmy persson skrev:tur att jag kan fotografera..
Det är bara att använda makro-symbolen så ska du se att det blir bra. Den som ser ut som en blomma.

Kameran har svårt/omöjligt att fokusera på saker närmare än 0.5-1.0 meter om du inte säger åt den att ta en närbild, alltså makro. Du kan vara hur bra fotograf du vill, men kan inte kameran auto-fokusera blir det aldrig bra.

I övrigt.. hur såg tändstiften ut? Vad sa avgastempen?
Du måste dubbelkolla att tändningen ligger rätt!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

mattias skrev:
jimmy persson skrev:tur att jag kan fotografera..
Det är bara att använda makro-symbolen så ska du se att det blir bra. Den som ser ut som en blomma.

Kameran har svårt/omöjligt att fokusera på saker närmare än 0.5-1.0 meter om du inte säger åt den att ta en närbild, alltså makro. Du kan vara hur bra fotograf du vill, men kan inte kameran auto-fokusera blir det aldrig bra.

I övrigt.. hur såg tändstiften ut? Vad sa avgastempen?
Du måste dubbelkolla att tändningen ligger rätt!
Ok perfa en kurs i fotografi e alltid bra :)

Tändsiften var mera åt de gyllenbruna hållet.. Den rasade var ju dock oljig.. Avgastemp saknar jag tyvärr.. Ja, ska göra de nästa gång va så säker :wink:

Måste samla på mig lite tips så jag kan spara på blocken framöver :)
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

jimmy persson skrev:
B20TicPower skrev:Har du koll på b20b stakar hur dom ser ut..?

Kan lägga upp en bild på en sån ifall du tror dej kunna se det.. :)

Både vanliga b21 stakar o m stakar passar i b20 med 8bultad vev..
så dom passar säkert i b21 med.. b21 e ju att föredra.. :)

Behöver du b21 a kolvar eller vev så har ja massor.. ;)
Ingen aning.. är ingen b20 fantast :?

Ok perfra! Ska ha de i baktanke..


Staken e ca 1-1.5mm bredare än b21 stake..
Längden blir perfa med b21et ödim kolv iaf i b20..
B20B staken..? Bredden menar ja bilden te vänster..

Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

Nu vill vi ha en uppdate :D

Då jag fått för mig att kärran rullar igen :roll: :)
Skriv svar