Sida 8 av 10

Postat: sön apr 15, 2007 8:14 pm
av jimmy persson
Jahop nu efter lite mera erfaren mappning rasa skiten.. precis när den började gå någorlunda härligt..

Vetefan va som hänt, men kolven har skrapat i blocket så mycket att blocket skadats och kolven smältit lite..

0,5 ladd, ca 5000 varv på trean och tändning runt 20 25... Fet lamda..
Nån som har en teori vad som kan ha hänt? Börja ryka gärnet ur vevhuset och gå på tre cyl.. Kolvringshaveri? dom var dock rätt nya..


jävla skit.. Aja.. Får kast byta motor, snor en från min vinterbil. Den motorn ÄR stensäker tro mig.. 8) Mjölstakar iofs.. Äh har inge val :roll: :wink:

Bild

Ett stycke persson special
Bild

Inte så trevlig syn..
Bild
Bild
tur att jag kan fotografera..
Bild
Bild

Vrålåket som är stensäker.. Många hårda snurrande mil blev det i helgen hehe
Bild

Bling bling :roll:
Bild

Ja de va väl allt..

Postat: sön apr 15, 2007 8:21 pm
av jimmy persson
Funderar lite på om min strob kalibrering av tändningen inte stämde exakt med mset.. Så den hade mera förtändning än vad den visa på skärmen, och på så sätt blev varm.. För den ville inte varva ur riktigt känndes de som..

Nån som har erfarenhet??

Postat: sön apr 15, 2007 8:23 pm
av Manne
Tråkigt med motorhaveri :(
Hoppas du får ordning på det snart igen.

Postat: sön apr 15, 2007 8:24 pm
av Gard
varit varmt ja, synd :(

Postat: sön apr 15, 2007 8:27 pm
av jimmy persson
mjo.. insugstempen står på 48-49grader hela tiden.. har provat 2 givare från 740 turbo men båda visar lika.. ska rota mera uti de senare

Postat: sön apr 15, 2007 8:38 pm
av Gard
jag och en polare hadde samme typ havari på en trimmad b20 kg 17 kam och caterpillar portat topp med 36/36weber.
min polare kunde inte venta tills jag hadde hentat nye delar til gasaren och drog ut på motorvegen gasade på trean til 150km/h med 69modell 144 å brende kolven på samma sett. den hadde gått meget magert t o m tennpluggen smeltat :(

Postat: sön apr 15, 2007 8:44 pm
av jimmy persson
superzero skrev:jag och en polare hadde samme typ havari på en trimmad b20 kg 17 kam och caterpillar portat topp med 36/36weber.
min polare kunde inte venta tills jag hadde hentat nye delar til gasaren och drog ut på motorvegen gasade på trean til 150km/h med 69modell 144 å brende kolven på samma sett. den hadde gått meget magert t o m tennpluggen smeltat :(
Hehe ja så kan de gå.. Fundra på om det blev för varm insugstemp för att filtret sitter där direkt på snigeln.. lamdan var ju som sagt fet..

Postat: sön apr 15, 2007 8:50 pm
av Roger Persson
Liknar ju min b21kolv som smälte.. :)
Dock hade ja röta med blocket..
Körde du med originalringar..?
Hade du vridit dom så att dom hade ca 120 grader
mot varandra när du montera dom..?
De hade inte ja gjort på mina kolvar..
Kan varit lite orsak te kolv haveriet med..
Dock hade ja ju iofs ingen koll alls på avgastemp mm..

Ja tror att min kolvskada berodde lite på att motorn
inte hade uppnått arbets temp..

Att lambdan e fet betyder inte alltid att alla cylindrar
går lika fett.. :( Ja ska nog fixa så att ja kan mäta
avgastemp på alla cylindrarna för att kunna se i tid
om nått e galet..

Postat: sön apr 15, 2007 9:02 pm
av jimmy persson
B20TicPower skrev:Liknar ju min b21kolv som smälte.. :)
Dock hade ja röta med blocket..
Körde du med originalringar..?
Hade du vridit dom så att dom hade ca 120 grader
mot varandra när du montera dom..?
De hade inte ja gjort på mina kolvar..
Kan varit lite orsak te kolv haveriet med..
Dock hade ja ju iofs ingen koll alls på avgastemp mm..

Ja tror att min kolvskada berodde lite på att motorn
inte hade uppnått arbets temp..

Att lambdan e fet betyder inte alltid att alla cylindrar
går lika fett.. :( Ja ska nog fixa så att ja kan mäta
avgastemp på alla cylindrarna för att kunna se i tid
om nått e galet..
Hallå man har ju fullt upp att hålla i ratten och kolla på vägen hehe :lol:

Jodå nog monterade jag dom rikigt förra sommarn.... Tror de va KG ringar..

Min var då varm iaf.. Min teori är för tidig förtändning och hög insugstemp.. Om det nu kan vara boven .. Lite synd på ett fint block..

M stakarna passar väl i b21 va? Lär ju vara bättre med ett b21block iställe för b230 87? Den stensäkra.... :roll:

Postat: sön apr 15, 2007 9:10 pm
av Roger Persson
Har du koll på b20b stakar hur dom ser ut..?

Kan lägga upp en bild på en sån ifall du tror dej kunna se det.. :)

Både vanliga b21 stakar o m stakar passar i b20 med 8bultad vev..
så dom passar säkert i b21 med.. b21 e ju att föredra.. :)

Behöver du b21 a kolvar eller vev så har ja massor.. ;)

Postat: sön apr 15, 2007 9:35 pm
av jimmy persson
B20TicPower skrev:Har du koll på b20b stakar hur dom ser ut..?

Kan lägga upp en bild på en sån ifall du tror dej kunna se det.. :)

Både vanliga b21 stakar o m stakar passar i b20 med 8bultad vev..
så dom passar säkert i b21 med.. b21 e ju att föredra.. :)

Behöver du b21 a kolvar eller vev så har ja massor.. ;)
Ingen aning.. är ingen b20 fantast :?

Ok perfra! Ska ha de i baktanke..

Postat: sön apr 15, 2007 9:35 pm
av mattias
jimmy persson skrev:tur att jag kan fotografera..
Det är bara att använda makro-symbolen så ska du se att det blir bra. Den som ser ut som en blomma.

Kameran har svårt/omöjligt att fokusera på saker närmare än 0.5-1.0 meter om du inte säger åt den att ta en närbild, alltså makro. Du kan vara hur bra fotograf du vill, men kan inte kameran auto-fokusera blir det aldrig bra.

I övrigt.. hur såg tändstiften ut? Vad sa avgastempen?
Du måste dubbelkolla att tändningen ligger rätt!

Postat: sön apr 15, 2007 9:44 pm
av jimmy persson
mattias skrev:
jimmy persson skrev:tur att jag kan fotografera..
Det är bara att använda makro-symbolen så ska du se att det blir bra. Den som ser ut som en blomma.

Kameran har svårt/omöjligt att fokusera på saker närmare än 0.5-1.0 meter om du inte säger åt den att ta en närbild, alltså makro. Du kan vara hur bra fotograf du vill, men kan inte kameran auto-fokusera blir det aldrig bra.

I övrigt.. hur såg tändstiften ut? Vad sa avgastempen?
Du måste dubbelkolla att tändningen ligger rätt!
Ok perfa en kurs i fotografi e alltid bra :)

Tändsiften var mera åt de gyllenbruna hållet.. Den rasade var ju dock oljig.. Avgastemp saknar jag tyvärr.. Ja, ska göra de nästa gång va så säker :wink:

Måste samla på mig lite tips så jag kan spara på blocken framöver :)

Postat: sön apr 15, 2007 11:09 pm
av Roger Persson
jimmy persson skrev:
B20TicPower skrev:Har du koll på b20b stakar hur dom ser ut..?

Kan lägga upp en bild på en sån ifall du tror dej kunna se det.. :)

Både vanliga b21 stakar o m stakar passar i b20 med 8bultad vev..
så dom passar säkert i b21 med.. b21 e ju att föredra.. :)

Behöver du b21 a kolvar eller vev så har ja massor.. ;)
Ingen aning.. är ingen b20 fantast :?

Ok perfra! Ska ha de i baktanke..


Staken e ca 1-1.5mm bredare än b21 stake..
Längden blir perfa med b21et ödim kolv iaf i b20..
B20B staken..? Bredden menar ja bilden te vänster..

Bild

Postat: tis maj 15, 2007 1:13 pm
av Daniel Bälter
Nu vill vi ha en uppdate :D

Då jag fått för mig att kärran rullar igen :roll: :)