Projekt gangster
Kul fakta är ju att eftersom bilen "enligt vägtrafikregitret 30 år eller äldre" så behöver den inte vinterdäck.. men jag monterade ändå. 
Lite komplicerad historia men den stog på pallar med framvagnen för jag hade snott hjulparet till bruksbilen. Så jag letade bara upp en vinter-uppsättning som följde med bilen. Det känns mer motiverande att ha den rullande och redo för vägen också.
Ska hitta några kopplingar och en extra bit slang så ska bränslet vara färdigmonterat i helgen.

Lite komplicerad historia men den stog på pallar med framvagnen för jag hade snott hjulparet till bruksbilen. Så jag letade bara upp en vinter-uppsättning som följde med bilen. Det känns mer motiverande att ha den rullande och redo för vägen också.
Ska hitta några kopplingar och en extra bit slang så ska bränslet vara färdigmonterat i helgen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Det är inte dött här inte, jag är framme vid kylsystemet nu.
Jag tänkte först att det skulle bli enkelt för jag hade termostathus och slangar från minst 4 motorer. Problemet var att original termostatuhus inte passade givarna man vill ha till insprutning, huset har har för stor gäng - men med så mycket extra delar var det smärtfritt att pussla ihop något som fungerar. Sen blir det troligen att använda en aluminium-kylare jag har från en modernare tysk vagn istället för mässingklumpen som satt där tidigare.
Svängningsdämparen och remskivan har jag dragit fast. För att låsa vevaxlen gjorde jag för länge sen ett specialverktyg man skruvar fast på hubben gjort av en gammal svängningsdämpare och en meter fyrkantprofil jag svetsat fast längst ut. Jättebulten är nu dragen, det känns bra.
En hel del annat smått och gott som är gjort också, och det tar tid för jag har städat upp en del och det blir att sortera (leta) skrotet man behöver allt eftersom man löser problem..
Jag tänkte först att det skulle bli enkelt för jag hade termostathus och slangar från minst 4 motorer. Problemet var att original termostatuhus inte passade givarna man vill ha till insprutning, huset har har för stor gäng - men med så mycket extra delar var det smärtfritt att pussla ihop något som fungerar. Sen blir det troligen att använda en aluminium-kylare jag har från en modernare tysk vagn istället för mässingklumpen som satt där tidigare.
Svängningsdämparen och remskivan har jag dragit fast. För att låsa vevaxlen gjorde jag för länge sen ett specialverktyg man skruvar fast på hubben gjort av en gammal svängningsdämpare och en meter fyrkantprofil jag svetsat fast längst ut. Jättebulten är nu dragen, det känns bra.

En hel del annat smått och gott som är gjort också, och det tar tid för jag har städat upp en del och det blir att sortera (leta) skrotet man behöver allt eftersom man löser problem..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Det görs inte så mycket på den, det börjar däremot finnas en hel del tid framöver och jag är 90% klar på många fronter. Nu är det mest en prioriteringsfråga!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Man kan säga att jag har svåra problem med "information overload" och saker som borde avslutas. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Det återkommer jag om senare, men i stora drag är det el-dragningen, spjäll-vajer-mekanism, test av bränslesystem och sen hoppas att kylsystemet är tätt med någon av de kylare som inte ser hela ut, och att bromssystemet jag byggt om fungerar (hydraulisk, känd för att vara kass men det enda jag rymmer), .. etc.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Man är ju en riktig amatör jämfört med herr Björk i den här tråden :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=281465
Själv slogs jag halva kvällen igår med att meka med fästet för generator och servopump till min egen 3.0a, och det är fortfarande inte klart.
Verkar ha funnits femtielva olika aluminium-fästen för generator och servo på M30, som passar olika generatorer och servo-pumpar. Det är ju nästan "bolt-on", men ändå inte. Nu sitter en servopump från en E28 528 -82 och en 115A generator från en M5 E34 på plats.
Jag återkommer med lite tätare uppdateringar, vill höra motorn starta inom kort!
Målet är att starta sugmotor och besikta så man har två år framför sig.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=281465
Själv slogs jag halva kvällen igår med att meka med fästet för generator och servopump till min egen 3.0a, och det är fortfarande inte klart.

Verkar ha funnits femtielva olika aluminium-fästen för generator och servo på M30, som passar olika generatorer och servo-pumpar. Det är ju nästan "bolt-on", men ändå inte. Nu sitter en servopump från en E28 528 -82 och en 115A generator från en M5 E34 på plats.
Jag återkommer med lite tätare uppdateringar, vill höra motorn starta inom kort!
Målet är att starta sugmotor och besikta så man har två år framför sig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.