244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"
Besiktning bokad i slutet på april. Lite småpill kvar såsom förlänga slavcylinder till kopplingen, lite tryckrör samt hastighetsmätare.
Lite nervös inför bess då jag måste dra den på släp till skellefteå, men det ska inte vara några bekymmer.
Lite nervös inför bess då jag måste dra den på släp till skellefteå, men det ska inte vara några bekymmer.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Den där fyrkantiga silikon "o-ringen" till oljetrycksröret som läckte.
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=418360
22:-
Fantastiskt frän "sleeper"
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=418360
22:-
Fantastiskt frän "sleeper"
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön mar 01, 2015 5:26 am
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
riktigt fin bil å lycka till på besiktningen
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Tack för kommentarerna!
Tänkte bara visa den nya växelspaken och reglaget då vi inte blev nöjd med det första.
Köpt hos TXR performance under bilsport mässan på elmia förra helgen.
Håller på att tillverka staget mellan lådan och spaken, sen ska slavcylindern förlängas, sen är det provkörning!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tänkte bara visa den nya växelspaken och reglaget då vi inte blev nöjd med det första.
Köpt hos TXR performance under bilsport mässan på elmia förra helgen.
Håller på att tillverka staget mellan lådan och spaken, sen ska slavcylindern förlängas, sen är det provkörning!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
börja på lågt laddtryck och kolla etanol halten också. försök hitta sommar etanal direkt. kan gå snålt medden då vibromsade med vinter etanol man kan köra upp hela mappen i base mapen.
kör försiktigt!
mvh jens
kör försiktigt!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
För några veckor sedan var vi till luleå och reggade bilen vilket gick helt smärtfritt. 1270kg med 15l i tanken vägdes den in på.
Har rivit det provisoriska bränsle samt avgassystemet och tryckrören.
Nya avgas kommer bli 3,5" DP samt resten 3" med v-band efter DP samt före bakaxel för att enkelt kunna ta ner det om man skulle vilja.. Stor simons ljuddämpare efter bakaxel, ALLT i rostfritt.
Bränslet kommer bestå av 40l fuelcell med 1st 044 som matar en catch, 2x 044 efter catchen. AN6 matning samt AN8 retur.
Har även lött om och dragit om hela motorhärvan då jag inte riktigt var nöjd med hur det såg ut, nu är det mycket diskretare och man ser inte alls lika mycket av elen.
Har fimpat batterilådan under huven och köpt 5m 50m2 kabel för att flytta batteriet till bagaget. Tänkte säkra av precis innan batteriet ifall det av någon anledning skulle bli kortis någon gång. Hur stor säkring tror ni man behöver där bak för att det ska hålla för startströmmen?
Har rivit det provisoriska bränsle samt avgassystemet och tryckrören.
Nya avgas kommer bli 3,5" DP samt resten 3" med v-band efter DP samt före bakaxel för att enkelt kunna ta ner det om man skulle vilja.. Stor simons ljuddämpare efter bakaxel, ALLT i rostfritt.
Bränslet kommer bestå av 40l fuelcell med 1st 044 som matar en catch, 2x 044 efter catchen. AN6 matning samt AN8 retur.
Har även lött om och dragit om hela motorhärvan då jag inte riktigt var nöjd med hur det såg ut, nu är det mycket diskretare och man ser inte alls lika mycket av elen.
Har fimpat batterilådan under huven och köpt 5m 50m2 kabel för att flytta batteriet till bagaget. Tänkte säkra av precis innan batteriet ifall det av någon anledning skulle bli kortis någon gång. Hur stor säkring tror ni man behöver där bak för att det ska hålla för startströmmen?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Gratulerar!
Måste kännas skönt att ha den reggad!
Vad väger bilarna orginal?
Måste kännas skönt att ha den reggad!
Vad väger bilarna orginal?
Volvo 244 - B6304
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
skulle gärna vilja se hur det färdiga spakstället blev grymt jobb!
244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Tack så mycket!!
Det är riktigt skönt att ha den reggad å klar så att det går börja bygga som man vill ha bilen i slutändan och inte bara provisoriskt
Tror en äldre 244 väger in på 1360 tjänstevikt orginal om jag inte minns helt galet?? Så vars demdär 100 sparade kilona kommer ifrån har jag ingen aning om, all inredning är då fortfarande kvar
Slänger in diverse bilder från dagens produktion av bla. Avgassystem samt bränsle.
färdig DP
Med bandage.
och monterad
Gjorde om oljereturen för att slippa ha slang så nära grenröret som kan smälta.
Nitade fast en 2mm rostfri plåt i bagaget för att få lite snyggare men framförallt enklare montering av bränslesystemet. Då det är en försänkning i bränslecellen för att soppan ska styras mot utgångarna gick den inte att montera plant på plåten, så det löste vi genom att svetsa fast 4st bultar enligt bild med dubbla muttrar. Fick slut batteri så hann inte ta någon bild när de mesta utom slangarna satt på plats, men det kommer så småningom!
Det är riktigt skönt att ha den reggad å klar så att det går börja bygga som man vill ha bilen i slutändan och inte bara provisoriskt
Tror en äldre 244 väger in på 1360 tjänstevikt orginal om jag inte minns helt galet?? Så vars demdär 100 sparade kilona kommer ifrån har jag ingen aning om, all inredning är då fortfarande kvar
Slänger in diverse bilder från dagens produktion av bla. Avgassystem samt bränsle.
färdig DP
Med bandage.
och monterad
Gjorde om oljereturen för att slippa ha slang så nära grenröret som kan smälta.
Nitade fast en 2mm rostfri plåt i bagaget för att få lite snyggare men framförallt enklare montering av bränslesystemet. Då det är en försänkning i bränslecellen för att soppan ska styras mot utgångarna gick den inte att montera plant på plåten, så det löste vi genom att svetsa fast 4st bultar enligt bild med dubbla muttrar. Fick slut batteri så hann inte ta någon bild när de mesta utom slangarna satt på plats, men det kommer så småningom!
Ska fixa en bild på färdig spak imorgon! Har en bild på hur jag gjorde länkaget mellan låda och spak, inte den vackraste skapelsen men den fungerar ypperligt ! Man tager vad man haver heter det väl?Giffe skrev:skulle gärna vilja se hur det färdiga spakstället blev grymt jobb!
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Hunnit till bakaxeln med avgassystemet, försöker hålla det så nära karossen som möjligt för att det inte ska synas från sidan, så blir en del böjar. Men tycker det blir bra! Kommer en stor simons ljuddämpare efter bakaxeln sen ska det bara dit någon slags upphängning.
Har även pillrat lite med bränsle samt dragit en 50m2 kabel till bagaget för batteriet.
Såhär ser det numera ut i bagaget, dock inte riktigt klart ännu, men det är ganska uppenbart
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har även pillrat lite med bränsle samt dragit en 50m2 kabel till bagaget för batteriet.
Såhär ser det numera ut i bagaget, dock inte riktigt klart ännu, men det är ganska uppenbart
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Nu har BTRen från BJP jag beställde för några veckor sedan kommit. La också en order på diverse AN kopplingar från KL som också kommit nu.
Här är delen av avgas efter bakaxeln med dämparen ihoppunktad.
Upphängningen består helt enkelt av L järn som vi svetsade i kaross och avgassystem med en gummikudde mellan.
Här syns BTR tillsammans med slangarna, blev lite halvknepig placering av den men var tvungen för att få tryckmätaren lättsedd.
Har dragit ström till pumparna bak nu också, klippte bort relän samt säkring till bränslepumpar från härvan och placerade dem i bagaget där allt dem ska driva sitter och drog endast signaljorden från boxen. Enkelt nu när batteriet är i baggen att dra spänningen till dessa också.
Nu är det inte mycket kvar innan man kan kalla bilen färdig =D!
Här är delen av avgas efter bakaxeln med dämparen ihoppunktad.
Upphängningen består helt enkelt av L järn som vi svetsade i kaross och avgassystem med en gummikudde mellan.
Här syns BTR tillsammans med slangarna, blev lite halvknepig placering av den men var tvungen för att få tryckmätaren lättsedd.
Har dragit ström till pumparna bak nu också, klippte bort relän samt säkring till bränslepumpar från härvan och placerade dem i bagaget där allt dem ska driva sitter och drog endast signaljorden från boxen. Enkelt nu när batteriet är i baggen att dra spänningen till dessa också.
Nu är det inte mycket kvar innan man kan kalla bilen färdig =D!
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75
Liten update.
Väntar på slangen till oljereturen som inte fanns hemma i rätt dimension och silikonböjar till tryckrören. Trodde det skulle hinna komma innan helgen så det skulle gå att köra men icke.
Såhär blev slutresultatet av avgassystemet iallafall:
Fixade pressade kopplingar till oljetrycksmätaren, blev en mekanisk.
Kastar in lite blandade bilder.
Väldigt skitig på bilden!
Väntar på slangen till oljereturen som inte fanns hemma i rätt dimension och silikonböjar till tryckrören. Trodde det skulle hinna komma innan helgen så det skulle gå att köra men icke.
Såhär blev slutresultatet av avgassystemet iallafall:
Fixade pressade kopplingar till oljetrycksmätaren, blev en mekanisk.
Kastar in lite blandade bilder.
Väldigt skitig på bilden!
Senast redigerad av F-Son den lör jun 20, 2015 10:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Hur funkar det mekanisk oljetryckmätare? Tänkte på om det kan bli luftfickor i slangen så den visar fel? Eller det bekymret kanske inte uppstår? Provade en digital i min, men den visade jättefel beroende på batterispänning.. Har nu en manometer på blocket som jag funderar på att dra in i kupén jag med.
0708960667
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
1 bar luft är samma sak som 1 bar olja
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
det som kan hända med en mekanisk är att nålen darrar på grund av att oljepumpen
ger pulserande tryck! det kan avhjälpas med att proppa in en tygbit i början av slangen som dämpning
ger pulserande tryck! det kan avhjälpas med att proppa in en tygbit i början av slangen som dämpning