MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av David Herbertsson »

Bra jobbat, grattis!
Hur går det med bränsleförbrukningen då? :wink:
Vad tycker du om bilen nu och hur är körupplevelsen?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Tackar :-)

Jag har kört tre mil sen jag tankade och nollade med nya mätaren men troligen kommer den ligga på litern(som en 9000) dvs. 30% mindre än mercamotorn.
Mercamotorn kom 40 mil på 60 liter så jag hoppas få ur 20 mil till per tank
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Jag tycker bilen känns väldigt bra, visserkigen är det lite avgasresonans och liknande att fixa men för att vara ett hemmabygge så har den grymt högt bruksvärde och är inte jobbig på något sätt att köra till vardags.

Väghållningen verkar oxå lovande, den ändrar väldigt gärna riktning nu när fronten blivit av med några kilo.
Det är orginal sportlinechassie med kapade fjädrar och två grader camber runt om, det påstås att sportline innebär bilstein och då vill jag ju inte sätta dit något billigare, fjädrarna är rätt lagom om man ska bruksa bilen med.

Det är svårt att tänka sig att det finns potential i en 124 när man ser en ashög (fast ihopsäckad bak) med 185 75 15" däck, kromade skärmkanter och såna där vita påsar på nackstöden med stjärnor på (en extrem statussymbol 1991) men gedigen kaross, multilink bak och gott om caster fram tog ju tom. Bmw efter.
Hade jag haft budget till nya skivor runt om, räserklossar och däck så hade jag åkt upp till mantorp och kört, det hade varit rätt intressant att se var den hamnar varvtidsmässigt.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Jaha lite har hänt sen sist, jag har svetsat dit en racekatt och byggt om upphängningen för avgas i lådan så det är gummiupphängt samt massa annat smått.

Eftersom Jag haft semester så har den bara stått men i onsdags kom jag hem så i torsdags justerade jag grundladdet och kopplade in laddtrycksstyrningen igen efter besiktningen och den gick riktigt bra faktiskt :)

Hur bra beror ju på vad man anser som bra men den gick nog som en steg tre 9000 aero som den borde göra med fin botten osv.

I fredags hade min dotter tråkigt så jag tänkte liva upp stämningen lite vilket resulterade i att drivaxeln gick av :doh:

Jag har hört att de kan rosta under damaskklämmorna och det var faktiskt riktigt ätet där med djupa porer så nu står biljäveln still igen...
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Johan_P »

Du verkar inte vara den enda med problem av drivaxlarna när de börjar komma lite effekt i bitarna.Men skönt att det funkar som det ska nu. Eller ja bortsett från axlarna. Vart lite inspirerad av ditt bygge så jag köpte mig en merca e200. Lyckades även få tag på en c230 kompressor motor jag tänkte jag skulle lyfta ner. Tills jag kom på hur fasen jag ska göra med insprutningen. :roll:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Jag pratade med den lokala mb specialisten och han sa att de rostar under damasken, särskilt om klämman är trasig, på hans bil hade axeln gått av när han backade!

Min var rejält porig under klämman så jag beställde ett par rostfria begagnade från tyskland.
En del som kör med 600+ hk maskiner har ju orginalaxlar så jag hoppas att de håller.

Kan du inte bara flytta med startspärren? En del tejpar dit transpondern på mottagaren om det nu funkar så på en merca.

Kompisen hade en c klass v6 och den var riktigt fin väghållning på faktiskt så en billig v6 eller kompressor är inget dumt budgetalternativ.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Johan_P »

Jo det skulle nog gå om jag hade haft en nyckel eller transponder :thumbdown: Funderade ett tag på att flytta över ett sprut från en saab med t5 eller t7. kan ju inte vara så svårt att få det att lira. :whistle: om de nu inte funkar får jag väl köra med original. :hihi: å kompressor på det :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Jag har funderat på att t5 sprutet borde vara ett bra budget eftermarknads sprut fast du får det nog lika billigt monterat på en komplett motor som ger minst 260hk chippat...

Kolla om det finns någon firma som kan ta bort startspärren annars.

Passar den i 124 med sump och mot lådan?
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av W108 »

Är det annorlunda axlar på 500:an? Fast de kanske kostar skjortan i vilket fall...
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Vet ej vad de har men dessa passar även r129 som antagligen har 124 bakvagn.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Johan_P »

Ja om du menar c230 kompressor motorn så passar den rakt i utan problem. Jag tycker ju att det borde gå att få det funka. Jag och en kompis byggde ju om det äldre sprutet från 9000turbo och montera det på en Audi 5 cyl. Och det funkade. Visst vi la ju inte ner jätte mycket krut på det. mest på skoj. Men det bevisar ju att det går om man vill. Det som är så bra med t5 är ju att det går att programmera om. Det gör ju inte Mercedes boxen. Inte lika lätt iaf. ska klura lite på det där. pratade med en ingenjör från SAAB ang just t5 sprutet. Han påstod att det är byggt för v8 från början och dom bara har halverat det. att det är samma typ som till corvette etc GM.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Hör med nån firma om de inte kan ta bort startspärren, finns det inte trimkit till de där som innehåller kompressorremskiva och chip?
Då kanske man skulle kombinera det.
Då slipper du massa mickel och med lite tur glider den igenom besiktningen med mb motor.
Annars läs lite på engelska sidor, jag var lite sugen på att chippa bruksbilen då omprogrammering av boxen bara kostar 1500 hos en peugeotspecialist och då ingår även lite special som borttagning av egr och partikelfilter
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Dennis M »

Jag tror inte trionic har med gm att göra, saab var inte ens gm ägt när det kom och jänkarna är väl inte precis kända för att ligga långt framme tekniskt.
Trionic kräver ju dessutom tändkassett med joniseringsmätning.
GM varianter körde ju ett enklare system på sina b207 motorer medan saab konstigt nog lyckades få kosta på trionic 8 på sina motorer utan att någon ekonom sa stopp.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av Johan_P »

Jag får kolla upp det och se om det går att lösa. Det hade vart smidigt om det bara vara att byta box men elsystemet är helt annorlunda mot min.
Jag tyckte oxå det lät väldigt underligt att det skulle vara samma boxar.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!

Inlägg av David Herbertsson »

Tråkigt med drivaxeln, men bra att du har fått förbättrat lite andra punkter! Hur grovt avgas har du på den nu? Du får lägga upp lite filmklipp på den sen när du har fått ihop den igen! Mätarfilm är alltid kul att se.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar