Sida 8 av 17
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: mån feb 08, 2016 10:23 am
av Mattias wikberg
Att flytta ner spakstället till växellådan som du nu byggt gjorde underverk på min bil, Jag upplevde även säkrare växlingar med redlines shockproof olja. Jag kör med växelspak från volvo 240 och med hjälp av backspärren byggde jag en spärr så att man inte kan dra i 5an när man laddar fullt och siktar på 3an, utan för att få i 5an och backen så måste man lyfta på spärren. Mvh
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: mån feb 08, 2016 5:47 pm
av MickeK
Härligt att det rullar på
Hoppas nu du får rätt på växlingarna
Hur går det med krängningshämmare bak?
MVH Micke
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: mån feb 08, 2016 5:55 pm
av p.hedman
Ser ut som du har en stor utv på spaken , då får du långa lägen.
När vi åkte med org volvo spak så förlängde vi spaken under kulan så man fick kortare lägen , har du för långt så är det lätt att bryta av någonting i hetsen när du ska växla.
Det ser ju ut att gå att justera så prova med lite mindre utväxling.
/ Peter
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: tis feb 09, 2016 12:36 pm
av Kim Norgren
Kul Mattias att det blev en så positiv förbättring på din bil, vi får hoppas på detsamma på min bil
Är ju inte kul när man går från 2an till 5an direkt så den lösningen med spärr är ju kanon! Har tyvärr bara den inbyggda backspärren i lådan så jag får hitta på nåt liknande om det blir ett problem sen.
Tack Micke! Ja det går framåt med små, små steg. Känner stressen komma för nu kommer våren snabbt

Det vore fantastiskt om man får rätt på växlingarna så man får köra en ordentlig repa! Angående krängare så har jag kikat runt och det känns som att den från Snowball ligger närmast till hands så det blir nog den om tid och pengar finns kvar till det.
Ja det har du helt rätt i Peter, lägena blev nog lite längre än planerat men har lite begränsat med plats under spaken då kardanringen sitter där så jag kunde inte köra så mycket längre spak på undersidan. Har 2st hål i spaken så jag ska testa att flytta ner till hålet längst ner och se hur det känns då. Lite finjustering

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: ons feb 10, 2016 9:59 am
av Kim Norgren
Har legat lite lågt med att bygga ihop den nya motorn eftersom jag inväntat svar från JE angående mina kolvar. Ville inte skriva något förrän jag visste vad/om JE skulle svara på mitt lilla bekymmer.
En kort beskrivning av problemet:
Eftersom mitt motorblock sprack i höstas på hyfsat lite effekt/laddtryck så började jag fundera på vad som kunde ha orsakat detta. Efter en kontrollmätning av samtliga kolvar så upptäckte jag att kolven som satt i den cylindern där det gick sönder var mindre än övriga kolvar (nästan 1/10mm där man mäter för att kontrollera kolvspelet). Det i kombination med ett lite för stort kolvspel från början resulterade alltså i ett alldeles för stort kolvspel i 4ans cylinder och kanske var det därför blocket gick sönder, jag tror i alla fall att det kan ha varit så!
Lite klantigt av mig att inte mäta upp samtliga kolvar innan montering men jag har aldrig hört talas om så stora differenser på JE-kolvarna. Har mailat JE för att höra om så pass stora differenser är vanliga men dom verkar inte bry sig så mycket eftersom dom väljer att inte svara på mina senaste mail. Som enstaka kund så är man väl inte så viktig i deras ögon, hade kanske varit skillnad om man varit en större konsument/återförsäljare eller liknande.
Som tur är så får jag nu hjälp av Bakaxeldelar.se med en ny kolv så vi kommer vidare med motorn och kan hoppa över fortsatt kontakt med JE, känns riktigt skönt! Så nu ska blocket henas och sedan är det bara att vikta kolvar och vevstakar igen innan det är dags att plocka ihop motorn. Kolven kom hem igår och blocket kör jag förhoppningsvis till Krilles Motor i Torshälla senare i veckan!
Hoppas att det kan få flyta på lite bättre från och med nu, skulle vara skönt för omväxlings skull
Mvh
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: tor feb 25, 2016 12:32 pm
av Kim Norgren
Dags för en översyn av framvagnen innan våren kommer, lite färg och kanske någon ny bussning
Framvagnen såg ut så här
Framvagn delvis demonterad

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: tor feb 25, 2016 9:22 pm
av MickeK
Trevligt med lite vinter översyn
När drar tävlingarna igång uppe hos er?
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: fre feb 26, 2016 9:33 am
av Kim Norgren
Ja det var väl dags för lite översyn
Första deltävlingen i Streetrace SM är 21 Maj så det blir väl det eller om man ska ta sig ända ner till Emmaboda (EDPS) det datumet, har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra! Sen är det första körningen på Kjula Dragway den 28-29 Maj och det vore trevligt att vara med på.
Får se om det flyter på skapligt så man är färdig tills dess

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: fre feb 26, 2016 9:57 am
av Kim Norgren
Hämtade hem motorblocket från Krilles motor i Torshälla igår kväll (borrning med stressplatta), ser mycket bra ut så nu ska jag bara gänga oljereturen och blåsa på lite färg på blocket. Sen är det äntligen dags att montera tillbaka alla delar! Kan verkligen rekommendera Krilles Motor om man behöver hjälp med bearbetning m.m
http://www.krillesmotor.se/
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: lör feb 27, 2016 12:38 am
av TurboTeamSyd
Tråkigt när även dom stora tillverkarna skiter i den ensamme konsumenten, men det är väl oundvikligt tyvärr. Sen som du säger hade det varit ett större företag så hade det väl varit bättre respons.
Men det är bara och hålla huvudet högt och jobba på! Hade varit trevligt med ett chassi som ditt o man skulle köra på strippen!
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: mån feb 29, 2016 9:23 am
av Kim Norgren
Ja det är jäkligt tråkigt men dessvärre inte allt för ovanligt kan jag tänka mig... Du har helt rätt, det är bara att slita vidare

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: tis mar 01, 2016 9:55 pm
av flandrs
Jättevanligt att block spruckit med just JE kolvar.
Jag har löst problemet med att välja ett bättre märke.
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: mån mar 07, 2016 12:33 pm
av Kim Norgren
flandrs skrev:Jättevanligt att block spruckit med just JE kolvar.
Jag har löst problemet med att välja ett bättre märke.
Låter ju inte alls bra

Den nya kolven stämde mycket bättre i måtten (jämfört med dom övriga tre) så jag hoppas att det ska hålla bättre den här gången!
Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: fre apr 01, 2016 8:14 pm
av MickeK
Grattis till artikeln i Bilsport
Nu hoppas vi bara på en bra säsong med fint väder

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v
Postat: mån apr 11, 2016 11:17 am
av Kim Norgren
MickeK skrev:Grattis till artikeln i Bilsport
Nu hoppas vi bara på en bra säsong med fint väder

Tack så mycket Micke! Alltid kul när det finns intresse för det man håller på med

Ja nu får det snart vara sommar tycker jag!