Lamborghini Diablo Replika nytt material

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Johan_P »

Det är väl vikten lite som avgör där om du kan köra med en eller måste använda två. Alla andra bilar har ju en varför skulle det inte gå med en för din del. Du kan nog säkerligen inte använda en klen variant utan kanske får välja nån lite biffigare sak om det blir tungt i baken på den där.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av coupe76 »

Pushrods och vippor så du kan ha dämparna åt något annat håll och kan variera utväxlingen på vippan då med.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Husse1 »

Måste ju bli bättre där då fjädringskraften går direkt från hjul till dämpare.
Mindre leder mm som kraften ska gå genom, än om den sitter i en länkarm.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Dennis M »

Enda nackdelen med att ha coilovern däruppe är hur det blir med vridstyvheten i dess infästning? Annars är det ju en klar fördel att ha en och bilen blir ju inte tung heller.

Pushrod är ju lite att äta kakan och ha den kvar fast mer komplicerat att bygga.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av therealpinto »

Jag instämmer med andra om att det rent principellt ofta är bra att ha fjäder/dämpare direkt i spindeln.

När det gäller fjädringsväg så tycker jag inte man ska pruta för mycket på vårt önskemål/riktlinje om 60 mm in och 60 mm ut. Utfjädringen behövs för att hålla hjulen i marken på ojämn väg (kanske mindre problem på mittmotorbil än med frontmotor), infjädringen behövs för att slippa slå i genomslagsgummin hela tiden.

Det borde väl vara dämparens längd/utväxling som styr din fjädringsväg, så längre dämpare eller ändra monteringen (utväxling), tycker jag. Men tänk på att ju mer man ökar utväxlingen, desto större krav ställs på dämparens dämpkraft.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har funderat på detta hela söndagen igår efter jag var och monterade dämparna.
Ja det är dämparna som begränsar slaget, gör jag om utväxlingen på dom så kräver det ju som sagt mer av min dämpare.
Pushrod system är inte i denna upplagan aktuellt om jag fortfarande kan skruva dämparen i spindeln och bygga övre fäste i bilen. Jag kanske bygger om till detta vad det lider.
Fick redan nu en idé på hur det skulle se ut (bådar inte gott för måndagens tankeverksamhet).

Gustaf: Jag håller med, jag kan ju få mer rörelse i systemet utan problem egentligen. Det enda problemet där just nu heter pengar.
Nya coilovers med 150mm slag vore en dröm. Högst troligt med 500lbs fjädrar då det sitter två stycken 250 på varje sida normalt sett.
Fast nu rätar jag dämparen upp och jag kan nog gå ner till 400-450.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av therealpinto »

Du ändrar ju motion ratio en del också om fjädern sitter direkt på spindeln så det kan krävas ännu mjukare fjädrar. Bäst är att räkna på saken.

En variant är att bygga för längre dämpare, som du köper sedan, längre fram i bygget. Du kan ju ha kvar de gamla tills du sparat ihop pengar... Då kan man ju också testa att sälja de som är för korta, så kan det bli en vettig affär ändå kanske.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag tror jag bygger för en dämpare som slår 5tum ( 127mm).
Jag har varit införstådd sen början av bygget att jag behövt köpa nya dämpare bak, men tänkte snåla in lite och ta det efter första provkörningen av chassit.
Men en justerbar komp och dekomp kan vara aktuellt bak, fram justerar det båda samtidigt på samma ratt.

Jag bygger lite flexibelt övre fäste så dämparna får en lite justermån.
Har ju bara en önskan om ride height än, kan hända att jag behöver justera nån centimeter plus minus i slutskedet!

Ni som kan dämpare mer än mig, vad skall man satsa på för cylinderstorlek samt fjäderstorlek? Jag hugger ju i med 14mm kolvstång och 2" dämpare när jag tittar på GAZ prylar (det grövsta).
Kan ju hända att dom är dimensionerade för mindre lastbilar. Eftersom detta är den första seriösa hjulupphängningen jag gör så är jag mycket novis.

Räkna med en totalvikt av bilen på 1300kg där 60% är över bakaxeln. Chassit skall klara av att hantera 800hp, men motorn ger endast 390hp!
Bilen är en gatbil och ev nån trackday!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Tommy Luhr »

tvungen att skaka portmonän ytterligare en gång för att få en växellåda.
Blev en 01e FRK.
Wheel Size (Inch):

20
Wheel Size (Millimeters):

305
Tyre Height (Percent):

30
Engine Max RPM:

7000
Differential Ratio:

3.875
1st Gear Ratio:

3.5
2nd Gear Ratio:

1.89
3rd Gear Ratio:

1.23
4th Gear Ratio:

0.93
5th Gear Ratio:

0.73
6th Gear Ratio:

0.6


1st Gear = 67.19 km/h - 41.66 mph
2nd Gear = 124.43 km/h - 77.15 mph
3rd Gear = 191.2 km/h - 118.54 mph
4th Gear = 252.87 km/h - 156.78 mph
5th Gear = 322.15 km/h - 199.73 mph
6th Gear = 391.95 km/h - 243.01 mph

Ungefär likadan stegning som Diablo gtr växellådorna. Lite tätare på vag lådan runt 4-6vxl.

Att leta 01e lådor var hemskt krångligt. Dyra som stryk är dom med!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Dennis M »

2.25" fjädrar har störst utbud, grovlek på kolv bör GAZ kunna hjälpa dig med.

Ska bilen vara hård så kan du behöva hjälpfjädrar, du måste räkna på hur mycket fjädern komprimeras av vikten för att veta hur lång den skall vara.
Tex. på min alfa så komprimeras fjädrarna bara drygt två cm sen är den helt utfjädrad.


Den riktigt långa vägen är att räkna på hela chassiet men det är rätt långdraget(har gjort det själv).
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av therealpinto »

Helt klart den grova kolvstången och dämparhuset från GAZ, de klenare sakerna de gör är tänkta för lätta bilar (typ under 1000 kg).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Tommy Luhr »

Note to self, fjädrar bak 330lbs
Fjädrar fram 250lbs enligt snabba räkningar med calculator på nätet.

Har 450lbs fjädrar fram så det var lite väl engagerat tydligen!
Sen finns det 250 lbs och 100lbs. Mer fjädrar får det bli.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Husse1 »

Ang. vxl.lådan så vill du ha den ändå starkare/hållbarare, så har Fixit i Tandsbyn en kraftigare ingående axel samt en längre etta till dessa lådor.
Ganska nyligt framtaget så det har inte skrivits så mycket om det än.
Men det går att läsa lite på deras hemsida: http://www.fixittransmission.com/
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Tommy Luhr »

Bra att veta att det finns lösningar till dom. Det är ju alltid ovisst med standardlådor. Men hoppas den kommer klara av min ganska milda behandling.
Skall även finnas lite mera kitt till dessa lådor vad det verkar som. Har trillat över lite olika namn i mitt sökande efter låda.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Lamborghini Diablo Replika, Bakvagn

Inlägg av Cassius »

Jag kanske redan frågat, men hur tänker du när det gäller diffbroms till lådan? Finns ju dels färdiga lamelldiffar, dels "Phantom grip" som är nån slungdiffvariant (?) sen ska det även gå att stoppa i torsendiffen från Audi V8'as bakaxel med mindre modifikationer.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar